Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Nejhorší Mustang všech dob: Proč byla druhá generace hrozná

Trnitá historie Fordu Mustang coby nekorunovaného symbolu automobilismu v USA sahá do roku 1960, kdy třiačtyřicetiletý obchodník Henry Ford II špatně snášel neúspěch divize Edsel pojmenované po otci. Nově založená značka měla být rodinným odkazem, místo synovy cti ale pokus stále připomíná jeden z největších přehmatů motoristických dějin.
auto.cz

Dovolená v Česku autem: Kam vyrazit v jižních Čechách?

Jižní Čechy nabízejí spoustu kouzelných míst. Užijí si je tu ale i řidiči, ať už díky malebným scenériím zajímavým silnicím nebo třeba muzeu veteránů v Nové Bystřici.
auto.cz

Prodej hybridů v 1. čtvrtletí stoupl o 82 procent na 2571 aut

V březnu, kdy byly v polovině měsíce v rámci opatření proti koronaviru uzavřeny prodejny aut, se registrace hybridů zvýšily o polovinu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců aut.
auto.cz

Ledvinky rostou, ale pořád zůstanou oddělené, slíbilo BMW

Ledvinky namísto tradiční masky jsou poznávacím znamením všech BMW. A značka teď slíbila, že i když radikálně mění tvar a velikost, pořád zůstanou.
auto.cz

Nový Defender by mohl být i pick-up, platforma to prý vydrží

Land Rover sice vsadil na samonosnou karoserii, ani ta by však neměla být překážkou.
auto.cz

Výrobci aut by mohli na tržbách přijít až o 100 miliard USD

Evropští a američtí výrobci aut by mohli na tržbách přijít až o 100 miliard dolarů (2,6 bilionu Kč), pokud zůstanou továrny po obou stranách Atlantiku zavřené do konce dubna.
auto.cz

Fiat Tipo poprvé prozrazuje modernizovaný vzhled. Dorazí i v terénní verzi

Fiat Tipo letos čeká modernizace. A podle prvních fotografií bude zásadní! Novou příď doplní přepracovaný interiér a dočkáme se i nové varianty.
auto.cz

Polestar představuje koncept Precept na dalších fotkách. V interiéru má rybářské sítě

Výrobce elektromobilů Polestar patřící pod křídla Volva vykreslil vizi čtyřdveřového modelu, jenž má co nevidět soupeřit s Teslou Model S.
auto.cz

Nissan obhajuje dlouhou životnost posledního GT-R, jaké to má výhody?

Slavná Godzilla umí pořád předvádět působivé výkony, věk jí ale nikdo neodpáře.
auto.cz

Bentley přiznává, že chce Mulsanne nahradit velkým SUV

Bentley Bentayga se ukázalo jako obchodně úspěšný model, a tak v Crewe uvažují nad dalším SUV. Mohlo by být ještě luxusnější a větší než to právě nabízené.
auto.cz

Některé Tesly budou nově sprintovat z pozice geparda

Tesla chce vylepšit akceleraci svých modelů S a X o poznatky ze světa divoké přírody.
auto.cz

Tesla v březnu meziročně navýšila prodeje skoro o 5 000 procent

Dvě značky - Škoda a Tesla v březnu naprosto dominovaly trhu s elektrickými vozidly v České republice. Zatímco modelu Škoda Citigo e IV se v třetím měsíci letošního roku registrovalo do provozu přesně 109 exemplářů, vozů Tesla to bylo 99.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Historie Masarykova okruhu: Od české severní smyčky po MotoGP

Převážná část ověřených zdrojů informací o Masarykově okruhu začíná ve třicátých letech minulého století, nicméně obsáhlé dějiny perly českého motoristického sportu sahají ještě o pár desetiletí hlouběji do historie středoevropského soutěžního ježdění.
auto.cz

Volvo PV800 (1938-1958): Auto pouze pro taxikáře a vojáky

Volvo stavělo v počátcích své existence speciály, které si běžný smrtelník koupit nemohl. Řada PV800 měla premiéru před druhou světovou válkou a vyráběla se dvě dekády...
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.