Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

18.03.2013SDA

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.


Informace odjinud

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Proč se zaměstnanci týmu McLaren F1 učí španělsky? Pádný důvod potěší všechny fanoušky

I když Fernando Alonso v F1 poslední roky nebojuje o vítězství, stále jej mnozí považují za jednoho z nejlepších jezdců v poli. A McLaren nyní originálním způsobem oznámil, že bude pokračovat!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kia Stinger je v Česku. Je drahá, ale zábavná!

Něco v tom smyslu, že podobné auto by od Kie čekal málokdo, se asi bude psát všude. Stinger je ale opravdu docela nečekaný projekt.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ford Sierra Cosworth RS500: Skoro nejetý kousek vydražen za raketu

Zatímco běžné fordy sierra se dnes prodávají za cenu jednoho průměrného platu, v lepším stavu dvou, ostrá sportovní verze cosworth vyjde tak na desetinásobek. A co teprve evoluční RS500, která se nedávno vydražila za šílenou částku.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Automobilka Nissan přerušuje výrobu v Japonsku. Evropy se to prý netýká

Japonská automobilka Nissan pozastavuje od dnešního dne veškerou výrobu aut v Japonsku, protože zjistila, že ve třech jejích závodech stále provádějí závěrečnou kontrolu zaměstnanci bez potřebné certifikace.
Celý článek na AUTO.CZ >>

VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov. Dnes je možná Tetris trochu pozapomenutý, ale vzpomněli si na něj konstruktéři ruské automobilky GAZ a zakomponovali ho do menu palubního počítače dodávky.
Celý článek na iDNES.cz >>

Škoda do USA zatím nemíří, plán se odsouvá. Jaký to má důvod?

Už delší dobu vedení tvrdilo, že se vstupem na americký trh nespěchá. Nyní své plány odsouvá.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Volvo Buses 7900 Electric nastupuje s novými bateriemi

Společnost Volvo Buses si pro zájemce o elektrobus 7900 Electric připravila rozšíření nabídky baterií. K dispozici bude nyní možnost výběru ze tří provedení.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické vozy. První model označený jednoduše Polestar 1 má hybridní pohon (spalovací motor doplněný elektromotorem) o výkonu 600 koní a 1000 Nm a dorazí v sériové podobě v roce 2019.
Celý článek na iDNES.cz >>

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Výroba legendární Lady Niva, dnes nazývané 4x4, byla zahájena už v roce 1977. A v továrně v Toljatti probíhá dodnes.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Konec výrobního pekla? Tesla podle všeho testuje výkonnější Model 3

Tesla během premiéry Modelu 3 avizovala i tvorbu výkonnější varianty Performance. Vypadá to, že na projekt konečně přišla řada.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.