Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Škoda Octavia IV se začíná odhalovat. Tohle jsou její první skici!

Škoda Octavia čtvrté generace se světu oficiálně představí 11. listopadu. Už předtím se však začala odhalovat.
auto.cz

Před 25 lety se začala vyrábět Škoda Felicia. První výsledek spolupráce s VW

Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 a do roku 2001, kdy byla její produkce ukončena, bylo vyrobeno 1,42 milionu vozů.
auto.cz

Fiat Professional pro rok 2020 omlazený model Talento

 Fiat Professional se s modelovou řadou Talento pro rok 2020 vydává ve stopách jejích francouzských příbuzných. Hlavní změny se díky tomu odehrávají v nabídce motorů a provedení i výbavě interiéru.
auto.cz

Nová Toyota Yaris: už jen s tříválci, zato s centrálním airbagem

Toyoty odhalila podobu svého úspěšného modelu Yaris. Je totálně přepracovaný nejen z hlediska designu. Poprvé se uplatnila nová platforma GA-B a zároveň i nový tříválcový hybridní pohon.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí mohou získat i vozy, které jimi vybaveny nejsou, a to třeba přímo od samotného výrobce. Například Volkswagen nabízí vlastní řešení DataPlug a aplikaci Volkswagen Connect, obojí jsme vyzkoušeli.
Celý článek na iDNES.cz >>

Prohlédli jsme si novou Toyotu Yaris. Je maličká! Ale nečekaně dospělá

Čtvrtá generace Toyoty Yaris byla vyvíjena podle motta malé velké auto. Rozměrově je tak sice malá, v lecčems ale připomíná větší vozy.
auto.cz

ANALÝZA: Mezi nejprodávanější auta Evropy se derou nové modely

V první polovině letošního roku došlo u řady značek ke změně na prvním místě žebříčku nejprodávanějších automobilů. Objevilo se hodně nových modelů, zároveň si však drží své silné postavení vozy SUV. Zájem o ně neklesá.
Celý článek na iDNES.cz >>

Z létajícího taxíku Audi zřejmě nic nebude. Značka přiznala, že realizace je příliš složitá

Čtyři kruhy představily na loňském autosalonu v Ženevě koncept létajícího taxi s unikátní technologií. Sériové výroby se ale nejspíše nedočkáme.
auto.cz

Škoda se připravuje na elektrobudoucnost. Citigo iV registruje už 360 objednávek

Škoda Auto plánuje v příštím roce prodat nejméně 3200 aut na elektrický pohon. Z toho 2500 vozů bude elektrické Citigo iV a zhruba 700 aut bude Superb v provedení plug-in hybrid.
auto.cz

Mazda nechává nahlédnout do interiéru nového elektromobilu

Tokijský autosalon se pomalu blíží a Mazda tak začíná upozorňovat na premiéru svého prvního elektromobilu, který bude jednou z největších hvězd Tokyo Motor Show.
auto.cz

Musk naznačil podobu Tesla pick-upu, zapomeňte na všechny známé nákresy

Po internetu se pohybují desítky náčrtů nového elektrického pick-upu Tesla, podle Elona Muska se však žádný nepřibližuje skutečnému vozu, který popsal jako futuristický obrněný transportér.
auto.cz

BMW Motorrad má na EICMA představit čtyři nové modely. Na co se můžeme těšit?

BMW Motorrad již nyní zve na motosalon, který se v italském Miláně uskuteční začátkem letošního listopadu. Německá značka si pro EICMA připravila čtyři světové premiéry.
auto.cz

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce s cisternou uhořel člověk, a k tomu byl těžce zraněn policista. O situaci na českých silnicích mluvil v diskuzním pořadu Rozstřel zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.
Celý článek na iDNES.cz >>

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC – Konečně s důstojným dieselem

Talisman je s námi čtyři roky a Renault už dokonale překopal jeho nabídku motorizací. Stihl to dokonce ještě před klasickým faceliftem.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.