Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Mercedes-Benz Třídy X nejspíš čeká konec, o prémiový pick-up není zájem

První vstup automobilky Mercedes-Benz do segmentu pick-upů se zřejmě nesetkal s takovým zájmem, jaký automobilka očekávala. Nad další budoucností modelu Třídy X tak visí otazník.
auto.cz

Evropský trh v pololetí: Stále se nevzpamatoval, boduje Citroën nebo Seat

Evropské prodeje klesly v prvním pololetí roku 2019 většině automobilek. Mezi výjimky však patří Citroën, Seat nebo Toyota.
auto.cz

Tisíc kilometrů za týden, to bylo rekordní dobrodružství z Čech do Německa

Šestnáctého července uplynulo 125 let od první dálkové jízdy na světě, která nese českou stopu. Dobrodružnou cestu vykonal Theodor von Liebieg se svým vozem Benz Victoria. Z Liberce se vydal do Gondorfu u Koblenze a trasu dlouhou 939 km ujel za 7 dní, což odpovídá neuvěřitelným 134 kilometrům za den.
Celý článek na iDNES.cz >>

Ford a Roush odhalují nový „letecký“ Mustang GT, který inspirovala slavná stíhačka stejného jména

Ford ve spolupráci s Roush Performance připravil specificky upravený Mustang GT pro leteckou show EAA AirVenture v Oshkosh ve Winsconsinu, který byl postaven v jednom jediném exempláři.  
auto.cz

Toyota postaví vesmírný obytňák, pohánět ho bude vodík

Automobilka Toyota se domluvila s japonskou vesmírnou agenturou JAXA na stavbě měsíčního obytného vozidla, které bude pohánět její technologie vodíkových palivových článků.
auto.cz

Aston Martin DBX má zaděláno na světové prvenství mezi SUV. Ale stojí o něj někdo?

První SUV britské automobilky by se zároveň mohlo stát prvním sportovně-užitkovým vozem, který bude vybaven driftovacím režimem.
auto.cz

Karoq a Kodiaq dostaly nové asistenty, adaptivní podvozek i nový diesel

Modely Škoda Karoq a Kodiaq vstupují do modelového roku 2020 s rozšířenou nabídkou bezpečnostní a komfortní výbavy. Karoq i s novým dieselem.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Škoda Karoq a Kodiaq přichází v inovovaném balení. Mají modernější techniku a jinou záď

Dvojice SUV je důležitou součástí nabídky Škody. Počínaje modelovým rokem 2020 by pro zákazníky měly být opět atraktivnější.
auto.cz

Tesla zlevnila Model 3, Modely S a X ale naopak podražily

Americký výrobce elektrických aut Tesla snížil cenu svého masově vyráběného Modelu 3, luxusnější Model S a Model X naopak podraží.
auto.cz

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI (133 kW) – Pracovně, pohodlně, obrovsky

Nabídku SsangYongu na českém trhu rozšiřuje pořádný macek. Pick-up Musso Grand je ještě větší než SUV Rexton, s nímž sdílí techniku.
auto.cz

Nová Supra zazářila v Top Gearu, zajela lepší čas než Lamborghini Murciélago

Nová Toyota Supra po svém představení možná nevyvolala tak pozitivní ohlasy, v jaké automobilka doufala. S odstupem času si však získává stále lepší renomé.
auto.cz

Volkswagen prozradil, kdy očekává autonomní vozy v plném provozu. Za dlouho to není

Spolupráce VW a Fordu přinese mimo jiné i posun v oblasti autonomních vozů. Volkswagen věří, že ve velkém se objeví v polovině příští dekády.
auto.cz

Ford prý chystá i Bronco pick-up, chce konkurovat Jeepu Gladiator

Ford Bronco byl po dlouhá desetiletí miláčkem Američanů a zdatným konkurentem menších SUV, včetně Jeepu Wrangler. Jeho výroba sice skončila v roce 1996, již příští rok bychom se však měli dočkat jeho návratu. A nejen jako běžného SUV.
auto.cz

Tradiční výrobce sportovních aut má supervýkonné elektroauto. Je tu Lotus Evija

Lotus příští rok začne vyrábět model Evija. Jedná se o "čistý" elektromobil s impozantním výkonem 2000 koňských sil. Vznikne ovšem pouze v limitované edici čítající 130 kusů.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.