Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

dTest: pojišťovny stále neoprávněně krátí plnění řidičům

I přes nález Ústavního soudu pojišťovny mnohdy odmítají poskytnout poškozenému plné odškodnění za škody způsobené při dopravní nehodě s poukazem na amortizaci náhradních dílů, uvedl časopis dTest.

Takový postup ovšem není správný a poškození motoristé mají šanci se úspěšně bránit. Právní pomoc nabízí neziskové organizace a poškození ji také mohou získat zdarma při sjednání povinného ručení. Klíčovou roli má právní pomoc v souvislosti s novým občanským zákoníkem také u škod na zdraví.

Rozhodnutí Ústavního soudu z března roku 2008 stanovilo v konkrétním případu pojišťovně povinnost uhradit poškozenému celou částku opravy automobilu. Pojišťovna totiž pojistné plnění krátila s odkazem na amortizaci náhradních dílů, s čímž poškozený nesouhlasil a domáhal se práva soudně. Věc se dostala až k Ústavnímu soudu, který se přiklonil na stranu poškozeného.

Svůj nález odůvodnil tak, že pokud obnovení původního majetkového stavu není možné jinak než za použití nových náhradních dílů a oprava vozidla je provedena účelně a směřuje výlučně k odstranění následků škodné události, pak není možné přenášet povinnost k úhradě nákladů na uvedení věci do původního stavu na poškozeného. Praxe ale ukazuje, že se pojišťovny tímto nálezem mnohdy neřídí.

Pojišťovny se snaží amortizaci neoprávněně uplatňovat i nadále. „V naší spotřebitelské poradně se stále setkáváme se stížnostmi spotřebitelů na praxi českých pojišťoven, které i přes stanovisko Ústavního soudu neoprávněně krátí pojistné plnění z povinného ručení osobám, které nehodu nezavinily,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. „I když od vydání stanoviska Ústavního soudu do jisté míry poklesl počet stížností evidovaných poradnou dTestu, i nadále mnohé pojišťovny neplní poškozeným v souladu se zákonem a obohacují se tak o značné sumy právě na jejich účet,“ dodává Lukáš Zelený.

„Případů, kdy pojišťovny nepřiznají plný nárok na opravu poškozeného automobilu, jsou tisíce ročně. A velmi často se hraje i o desetitisíce korun,“ potvrzuje situaci Kateřina Procházková, tisková mluvčí portálu Poradnaveritele.cz. „Pokud se poškozený řidič brání, obvykle má velkou šanci na úspěch. V řadě případů k soudu dokonce ani nedojde. Na naše výzvy k doplatku škodné události většinou pojišťovny reagují během několika dní pozitivně,“ dodává Kateřina procházková. Nejen amortizaci se pojišťovny snaží neoprávněně využít ke krácení pojistného. „Dalších záminek je celá řada. Od úplného zamítnutí výplaty kvůli údajně fingované nehodě přes zamítnutí či krácení z důvodu, že rozsah poškození neodpovídá nehodovému ději, nebo z důvodu přepočtu faktury dle ceníků a norem výrobce, kde pojišťovny kalkulují s druhovýrobou a nižšími sazbami servisu, až po krácení za dřívější kosmetická poškození zejména laku, což dle nového občanského zákoníku již nelze. Při plnění rozpočtem zase pojišťovny mnohdy určí plnění ve výši, za kterou málokdy lze vozidlo opravit,“ varuje Lukáš Fládr z občanského sdružení Pomoc poškozeným s tím, že výčet možných záminek ke krácení pojistného tímto rozhodně nekončí.

Kromě neziskových organizací je možné získat pomoc i u poskytovatele pojištění již při sjednání povinného ručení. „Pomoc poškozeným při dopravních nehodách nabízíme primárně pro naše klienty, kteří ji získávají zdarma. V rámci této pomoci jsou klientům k dispozici specializovaní právníci a zdarma pomohou získat od pojišťovny viníka maximum peněz,“ uvádí David Holý, marketingový ředitel ePojisteni.cz, největšího poskytovatele online pojištění v České republice. „Klíčovou roli může právní pomoc specialistů z ePojisteni.cz sehrát hlavně v případě nárokování odškodnění za zdravotní újmu.

Náhrada za škody na zdraví bývá totiž často řádově vyšší než ta majetková. Současná právní úprava navíc díky novému občanskému zákoníku kompenzaci škod na zdraví nijak neomezuje a přináší poškozeným možnost získat vyšší finanční odškodnění,“ dodává David Holý s tím, že stanovení výše odškodného je velmi individuální a mnohdy obtížně stanovitelná, což s sebou nese potenciál soudních sporů o její výši. Právní pomoc u škod na zdraví je tedy pro poškozené klíčová.

26.03.2015Autodealers

Informace odjinud

Pokud si na rozbité silnici zničíte auto, škodu vám zaplatí. Ale ne automaticky

Silnice se během několika zimních měsíců umí proměnit v nevídaný tankodrom. Pokud kvůli stavu vozovky přijde váš vůz k úhoně, můžete získat náhradu škody. Není ale samozřejmá.
auto.cz

Chorvatská rallye po 1. dnu: Neuville a Evans remizují na první místě

Nevídaná situace nastala po prvním dnu Chorvatské rallye, která je čtvrtým podnikem mistrovství v automobilových soutěžích. O první místo se shodným časem dělí lídr průběžného pořadí MS Belgičan Thierry Neuville (Hyundai) a jeho největší pronásledovatel v šampionátu Velšan Elfyn Evans (Toyota).
auto.cz

Nejúspěšnější cupra se chlubí nevídaně bohatou škálou motorů. Skvělá je i ojetá

První svébytný model mladé španělské značky v podobě crossoveru Formentor patří v Česku mezi velké oblíbence. Vděčí za to atraktivnímu designu, skvělému jízdnímu projevu i široké paletě motorů.
auto.cz

Zachovalé ojetiny na LPG na UlovAuto.cz

Ačkoliv se trh v posledních letech začíná ubírat směrem k elektřině, zkapalněný ropný plyn si stále udržuje své pevné místo na slunci.
auto.cz

Dacia Spring přijíždí na český trh, i bez dotace je za hubičku

Modernizovaný spring lze pořídit od 420 tisíc a už v základu je spousta elektroniky i LED světlomety. Za silnější elektromotor je nutné utratit nejméně 470 tisíc a možnost nabíjení stejnosměrným proudem je za další příplatek.
auto.cz

Před startem Rallye Šumava Klatovy: Kopecký chce jedenáctý titul

Slavnostním startem v Klatovech začne nová sezona mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Obhájce titulu Jan Kopecký bude útočit na jedenácté domácí prvenství.
auto.cz

TEST Audi A4 Avant 40 TDI – Dlouhé nohy za skvělou cenu

Od nejmenšího audi s podélně uloženým motorem jsem očekával bravurní stakilometrové přesuny s příznivou spotřebou. Dostal jsem navíc i perfektní ergonomii z doby, než světu aut začaly dominovat obří televize. Vystupovat se mi vážně nechtělo.
auto.cz

Ford oblékl Mustang GT3 do barev jeho předchůdců. Čím se inspiroval?

Speciální livrej kombinuje zbarvení celkem osmi veleúspěšných závodních Mustangů z historie americké značky.
auto.cz

Budeme jezdit na čpavek? V Japonsku zkoumají alternativu k fosilním palivům

Využití amoniaku jako paliva není nový nápad, japonská univerzita se však zabývá jeho spalováním v moderních motorech. Zjistila, jak ho správně rozvířit, a výzkum dále probíhá.
auto.cz

V nové Dacii Duster se vyspí i čahouni. Můžete ji proměnit v malý obytňák

Třetí generace veleúspěšné dacie přijíždí s továrním příslušenstvím pro kempování. Nechybí ani pohodlná matrace o délce 190 centimetrů.
auto.cz

Jak se liší světla Volkswagenů Passat a Tiguan? Desetitisíce diod má jen jeden

Dva nové volkswageny na platformě MQB jsou si sice technikou dost podobné, vrcholnými světlomety se ale výrazně liší. Pojďme se podívat, kde jsou rozdíly konkrétně.
auto.cz

Borgward Isabella (1954-1962): Labutí píseň impéria

Isabella se stala pro Borgward i přes trable s kvalitou trefou do černého. Jenže bankrotu výrobce počátkem 60. let minulého věku zabránit nedokázala.
auto.cz

Auta na vodík to mají asi spočítané. V USA je nikdo nechce

Prodeje aut s palivovými články na vodík ve Spojených státech za první letošní čtvrtletí spadly o hrozivých 70 procent. Alternativě ke klasickým bateriovým elektromobilům proto v osobácích asi zvoní umíráček.
auto.cz

Alfa Romeo Milano přežila jen pár dní. Jaké hrátky se jmény byly v minulosti?

Přejmenování nového malého crossoveru od Alfy není jedinou takovouto událostí z posledních let. Také nový Fiat Panda se měl jmenovat jinak. A víte, jak se Hyundai Kona jmenuje v Portugalsku?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.