Sněmovna neschválila vládní novelu zákona o pojišťovnictví, která měla do českého zákona zavést nové evropské směrnice. Při závěrečném hlasování chyběly tři hlasy.
Poslanci předtím nepodpořili žádný návrh na omezení provizí zprostředkovatelů. Pro zákon nehlasovali poslanci ČSSD a část lidovců. Někteří poslanci KDU-ČSL hlasovali pro zákon, podpořil ho klub ANO, většina poslanců KSČM i dva nezařazení poslanci.
Čtyři poslanci vládní ČSSD hlasovali dokonce proti zákonu, ostatní se zdrželi.
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) označil za skandální, že Sněmovna zákon neschválila. Podle něj za to hrozí Česku pokuta od Evropské komise, protože ČR bude zřejmě jedinou zemí unie, která nesplní pravidla nové evropské směrnice. Předloha je měla zavést. Podle předsedy klubu ČSSD Romana Sklenáka však jeho poslanci pro zákon nehlasovali, protože poslanci ANO předtím nepodpořili v koalici dohodnutý návrh na omezení provizí zprostředkovatelům.
Novela zákona o pojišťovnictví tak po dnešku definitivně skončila svoji legislativní pouť. Ministerstvo financí v tiskové zprávě oznámilo, že novelu předloží v co nejkratší době znovu. Očekává přitom, že i ostatní účastníci zákonodárného procesu budou usilovat o její co nejrychlejší schválení. Ministerstvo tak chce zabránit riziku sankcí ze strany Bruselu.
Poslanci předtím neschválili ani jeden ze dvou pozměňovacích návrhů, které měly regulovat výplatu provizí pojišťovacích zprostředkovatelů. Právě kvůli těmto návrhům se letos v červnu rozhořel spor mezi jejich autorem Ladislavem Šinclem (ČSSD) a Babišem.
Sněmovna neschválila ani původní Šinclův návrh obsažený v usnesení rozpočtového výboru, který rozkládal výplatu provize u životního pojištění do pěti let a navíc omezoval její výši. Neprošel ani druhý, kompromisní návrh, který předložil s předsedou rozpočtového výboru Václavem Votavou (ČSSD). Výbor tento návrh také doporučoval schválit.
Kompromisní návrh Šincla a Votavy měl v rozpočtovém výboru kladné stanovisko ministerstva financí a dnes s ním souhlasil i Babiš. Podpořili ho však převážně jen někteří sociální demokraté, část lidovců a komunistů, naproti tomu někteří poslanci ANO byli proti. Sněmovna vzápětí neschválila ani původní Šinclův návrh, proti kterému hlasoval i Babiš.
“Cílem úpravy bylo omezení nekalých praktik zprostředkovatelů, kteří často nutí klienty k nevýhodnému ukončování těchto smluv a uzavírání nových. Je škoda, že tato možnost zatím nebyla využita,” řekl ČTK výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Vzhledem k zamítnutí novely zákona o pojišťovnictví nebude transponována evropská směrnice do národní legislativy v daném termínu. Tato skutečnost podle něj ale nijak neohrozí služby poskytované pojišťovnami.
Ředitel finanční skupiny Chytrý Honza Jiří Paták míní, že úprava neúměrně zasahovala do tržního vztahu pojišťoven a zprostředkovatelů, limitovala způsob vyplácení provizí, když vůbec neomezovala ani nezprůhledňovala náklady pro klienta. V konečném důsledku by podle něj pojistné produkty zdražily a celý trh by se ještě více znepřehlednil. Regulace by prý navíc z trhu vytlačila menší hráče, pojišťovny i brokery, čímž by omezila konkurenční tlak a dále zvedla ceny pojistek. “Jsme rádi, že zvítězil zdravý rozum a horkou jehlou šitý kompromis nebyl přijat,” doplnil Stanislav Holeš z poradenské firmy Partners.
Ředitel Unie společností finančního zprostředkování Jiří Šindelář upozornil na rozpravu, ve které prý Šincl nebyl schopen odpovědět na otázku, proč je návrhem vedle investičního životního pojištění, kde se vyplácí odkupné, regulováno i čistě rizikové pojištění, kde žádné odkupné není a změna smlouvy může být pro klienta výhodná. Odpověď je podle něj jednoduchá. “Skutečným cílem návrhu bylo držet klienty rizikových pojistek, kterých je dnes uzavírána drtivá většina, v nevýhodných smlouvách a bránit jim v přechodu k levnější konkurenci,” podotkl.
Nejde o první vládní návrh, který ve Sněmovně neprošel. Letos v lednu Sněmovna neschválila vládní návrh na vydání státních dluhopisů za 674 miliard korun, protože 11 poslanců se tehdy zdrželo hlasování a pravděpodobně nebyli v jednacím sále.
Dnešní neschválená předloha upravovala činnost pojišťoven a zajišťoven podle několika evropských směrnic. Hlavním cílem změn mělo být posílení finanční stability pojišťoven, a tím i ochrany spotřebitelů pojišťovacích služeb. Cílem unijních předpisů je vytvoření vnitřního trhu s pojištěním a zajištěním s využitím tzv. jednotného evropského pasu, který můžou v rámci unie používat už banky. Novela měla také rozšířit dohledové pravomoci ČNB.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva