Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvu na nákup vozidel s alternativními pohony pro kraje, obce a jimi zřízené organizace. Zatím počítá se 150 miliony korun.
V tiskové zprávě po jednání se svým rakouským protějškem Andrä Rupprechterem to uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Také řekl, že se ale finální částka bude odvíjet od zájmu obcí a krajů. Výzvu Brabcův úřad spustí na podzim.
„Aktuálně čekáme, až se nám sejdou vyplněné dotazníky od krajů a obcí, jež jsme jim rozeslali. Z těch zjistíme konkrétní data a také to, o jaká vozidla a v jakém počtu mají municipality zájem,” uvedl Brabec.
Úřad chce přispět ke zlepšení ovzduší i snížení hlukové zátěže. Starostům obcí s rozšířenou působností proto rozeslal dotazník, na který mají odpovědět do tohoto pátku a specifikovat přesné potřeby a počet vozidel.
MŽP zatím plánuje podpořit nákup osobních a užitkových vozidel. Konkrétně chce 50 tisíc Kč vyhradit pro vozy na stlačený zemní plyn (CNG), dalších 100 tisíc korun má zamířit na plug-in hybrid, tedy hybridní auta, jejichž baterie mohou být dobity tím, že se připojí k elektrickému zdroji, a 150 tisíci korunami přispět na nákup čistého elektromobilu. „Nicméně finální částky vyplynou právě až z našeho průzkumu,” doplnil Brabec.
„Předpokládáme, že tento zájem se bude odvíjet od výše dotace na jednotlivé pohony. Podle současné alokace můžeme předpokládat, že dotační program přispěje například u osobních automobilů na nákup 2000 vozidel s pohonem na CNG a 300 elektromobilů,” řekl Brabec. Program má být pro celou republiku a na tři roky.
Evropské dotace
Letos by mělo jít na rozšiřování elektromobilů celkem 230 milionů korun, napsaly začátkem května také Hospodářské noviny (HN). Kromě Brabcova úřadu totiž nákup těchto vozů podporuje i projekt ministerstva průmyslu, a to z evropských dotací. V něm si podle HN mohou o příspěvek žádat firmy. Jde ale pouze o 80 milionů Kč a kvůli unijním regulím o ně nemohou usilovat pražské podniky.
Šéf firmy Electric Park Radovan Hasala deníku tehdy řekl, že podpora elektromobility v Česku zatím neexistuje. Dotace pro CNG považoval ale za zbytečné. Úspora v ceně pohonných hmot je podle něj taková, že rozdíl v pořizovací ceně se rychle vrátí. Naopak elektroauta jsou až třikrát dražší než ta se spalovacími motory, takže ani levnější provoz je nezaplatí zpět, uvedl Hasala.
Mladá fronta Dnes (MfD) nedávno upozornila, že stát letos připravuje tendr na hromadný nákup až 1500 osobních aut pro 12 ministerstev a jim podřízených organizací. Na základě informací z dřívějších zakázek mohou vozy přijít na více než půl miliardy korun. V zakázce se ale počítá s vozy na fosilní paliva. Vláda si přitom podle deníku dala závazek, že bude mít do roku 2020 nejméně čtvrtinu státních aut na alternativní pohon. Ministerstvo financí ale předpokládá, že příští rok začne připravovat meziresortní tendr na auta na plyn a elektřinu.”
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva