Většina rodičů tvrdí, že jejich potomci na kole vždy jezdí s cyklistickou helmou, bez ohledu na terén. Přitom však skoro polovina z nich neví, že děti musí ze zákona nosit přilbu až do 18 let. Každý třetí rodič věří, že tato povinnost končí v 15 letech.
A každý třináctý se domnívá, že malí cyklisté nemusejí mít helmu vůbec. Přitom skoro třetina dětí již zažila úraz po nehodě na kole. Vyplývá to z průzkumu mezi 525 rodiči, který v červenci nechala zpracovat pojišťovna Metlife.
V létě se alespoň jednou chystá s potomky na kolo šest z deseti oslovených rodičů. Někteří budou možná riskovat, protože neznají povinnosti cyklistů a bezpečnostní opatření při jízdě na kole s dětmi. Podle zákona musí mít každý nezletilý cyklista ochrannou přilbu a dítě mladší 15 let smí jet na silnici jen pod dohledem osoby starší 15 let. Průzkum pojišťovny MetLife odhalil, že rodiče mají ve znalostech zákona značné mezery. „Tři čtvrtiny oslovených rodičů nevěděly, do kolika let musí dítě jezdit po silnici v doprovodu. A 45 procent netuší, do jakého věku musí děti povinně nosit cyklistickou helmu,“ upozorňuje Tereza Kůželová, tisková mluvčí MetLife. Zranění na kole přitom podle průzkumu již alespoň jednou zažilo 30 procent dětí, každé třinácté pak muselo být ošetřeno lékařem či hospitalizováno. Statistiky pojišťovny MetLife ukazují, že nejvíce dětských cyklistických úrazů se přihodí právě v letním období, mezi často hlášené „cykloúrazy“ patří zlomeniny – především klíční kosti a oblast předloktí. MetLife proto v rámci dětského pojištění Kamarád i všech dalších pojištění pro děti nabízí dvojnásobné pojistné plnění za všechny úrazy, ke kterým dojde v průběhu školních prázdnin.
Pády, nárazy a srážky
Podle zkušeností z pražské Thomayerovy nemocnice většina dětských cyklistických úrazů patří ke středně závažným či závažným zraněním a vyžaduje hospitalizaci. Nejčastější jsou zlomeniny dlouhých kostí horních končetin, hlavně v okolí loketního kloubu. Takové úrazy vyžadují operaci a nemusejí se zhojit bez následků. „Převládají pády z kola při smyku, najetí do prohlubně, na obrubník chodníku, zídku a podobně. Mezi dopravními úrazy zaznamenáme sražení cyklisty osobním automobilem, srážku dvou cyklistů, cyklisty s motocyklistou i náraz do chodce,“ popisuje profesor MUDr. Petr Havránek, CSc., přednosta Kliniky dětské chirurgie a traumatologie Thomayerovy nemocnice. Mnoho úrazů se stane také na horských kolech v terénu, u starších dětí pak dochází ke zraněním při cyklotrialu, jízdě na kolech typu BMX. Klinika ošetřuje všechny věkové skupiny dětí s cyklistickými úrazy, nejčastěji mezi šestým a devátým rokem a mládež v pubertě. „Typickým úrazem z kola je poranění nadbřišku, kdy cyklista narazí břichem na čep řídítek a poraní si slinivku břišní, játra či žaludek. Tyto úrazy mohou ohrozit život dítěte. Naštěstí roste počet dětí, které nosí helmu, a proto zásadně klesá počet úrazů hlavy a centrální nervové soustavy. U dospělých zatím osvěta tak účinná nebyla,“ upozorňuje profesor Havránek. To potvrzují také výsledky průzkumu pojišťovny MetLife. Helmu při jízdě na kole pravidelně nasazuje pouze třetina rodičů, téměř čtyřicet procent v ní naopak nejezdí nikdy. Zbytek ji nasazuje jen příležitostně. Nejvzornější jsou v tomto ohledu dle průzkumu cyklisté z Liberecka, Karlovarska a Plzeňska, největší hříšníci z Olomoucka a Jihočeského kraje.
Průměrné dítě ročně najede do 100 km
Průzkum pojišťovny MetLife zjistil i další zajímavosti o malých cyklistech. Třetina dětí se naučí samostatně jezdit na kole ve 4 letech, třetina pak o rok později. Průměrné české dítě pak během jednoho roku ujede na kole vzdálenost do 100 km, téměř každé desáté přes 300 km. Jeden ze sta cyklistických juniorů do pedálů našlape dokonce více než 800 kilometrů ročně! Pětina předškoláků a školáků naopak nejezdí na kole vůbec. Nejdelší trasy najezdí děti z Královéhradeckého a Libereckého kraje. Rodiče všech dětí, které se vydávají na silnice, by měli dbát zvýšené opatrnosti, dodržovat zákonné povinnosti i bezpečnostní opatření. Kromě povinné helmy policie doporučuje světlé oblečení a padnoucí uzavřenou obuv, rukavice a brýle. „Ochranná helma musí mít odpovídající velikost, být správně nasazená a zapnutá, aby plnila ochrannou funkci. Kolo by mělo být seřízeno pro aktuální výšku dítěte a vybaveno povinnou výbavou, do které patří barevné odrazky, přední a zadní světlomety, zvonek, blatníky a kryt řetězu,“ radí Tereza Kůželová. Děti by zároveň měly být poučeny o pravidlech silničního provozu, protože podle policejních statistik malí cyklisté vloni zavinili celkem 211 nehod, při kterých bylo zraněno 195 osob.
Zdroj dat: Průzkumu MetLife, provedeného přes nástroj Instant Research agentury IPSOS, se v červenci 2016 účastnilo 525 rodičů
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva