Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

MetLife: Průzkum o dětských úrazech na kole

Většina rodičů tvrdí, že jejich potomci na kole vždy jezdí s cyklistickou helmou, bez ohledu na terén. Přitom však skoro polovina z nich neví, že děti musí ze zákona nosit přilbu až do 18 let. Každý třetí rodič věří, že tato povinnost končí v 15 letech.

A každý třináctý se domnívá, že malí cyklisté nemusejí mít helmu vůbec. Přitom skoro třetina dětí již zažila úraz po nehodě na kole. Vyplývá to z průzkumu mezi 525 rodiči, který v červenci nechala zpracovat pojišťovna Metlife.

V létě se alespoň jednou chystá s potomky na kolo šest z deseti oslovených rodičů. Někteří budou možná riskovat, protože neznají povinnosti cyklistů a bezpečnostní opatření při jízdě na kole s dětmi. Podle zákona musí mít každý nezletilý cyklista ochrannou přilbu a dítě mladší 15 let smí jet na silnici jen pod dohledem osoby starší 15 let. Průzkum pojišťovny MetLife odhalil, že rodiče mají ve znalostech zákona značné mezery. „Tři čtvrtiny oslovených rodičů nevěděly, do kolika let musí dítě jezdit po silnici v doprovodu. A 45 procent netuší, do jakého věku musí děti povinně nosit cyklistickou helmu,“ upozorňuje Tereza Kůželová, tisková mluvčí MetLife. Zranění na kole přitom podle průzkumu již alespoň jednou zažilo 30 procent dětí, každé třinácté pak muselo být ošetřeno lékařem či hospitalizováno. Statistiky pojišťovny MetLife ukazují, že nejvíce dětských cyklistických úrazů se přihodí právě v letním období, mezi často hlášené „cykloúrazy“ patří zlomeniny – především klíční kosti a oblast předloktí. MetLife proto v rámci dětského pojištění Kamarád i všech dalších pojištění pro děti nabízí dvojnásobné pojistné plnění za všechny úrazy, ke kterým dojde v průběhu školních prázdnin.

Pády, nárazy a srážky

Podle zkušeností z pražské Thomayerovy nemocnice většina dětských cyklistických úrazů patří ke středně závažným či závažným zraněním a vyžaduje hospitalizaci. Nejčastější jsou zlomeniny dlouhých kostí horních končetin, hlavně v okolí loketního kloubu. Takové úrazy vyžadují operaci a nemusejí se zhojit bez následků. „Převládají pády z kola při smyku, najetí do prohlubně, na obrubník chodníku, zídku a podobně. Mezi dopravními úrazy zaznamenáme sražení cyklisty osobním automobilem, srážku dvou cyklistů, cyklisty s motocyklistou i náraz do chodce,“ popisuje profesor MUDr. Petr Havránek, CSc., přednosta Kliniky dětské chirurgie a traumatologie Thomayerovy nemocnice. Mnoho úrazů se stane také na horských kolech v terénu, u starších dětí pak dochází ke zraněním při cyklotrialu, jízdě na kolech typu BMX. Klinika ošetřuje všechny věkové skupiny dětí s cyklistickými úrazy, nejčastěji mezi šestým a devátým rokem a mládež v pubertě. „Typickým úrazem z kola je poranění nadbřišku, kdy cyklista narazí břichem na čep řídítek a poraní si slinivku břišní, játra či žaludek. Tyto úrazy mohou ohrozit život dítěte. Naštěstí roste počet dětí, které nosí helmu, a proto zásadně klesá počet úrazů hlavy a centrální nervové soustavy. U dospělých zatím osvěta tak účinná nebyla,“ upozorňuje profesor Havránek. To potvrzují také výsledky průzkumu pojišťovny MetLife. Helmu při jízdě na kole pravidelně nasazuje pouze třetina rodičů, téměř čtyřicet procent v ní naopak nejezdí nikdy. Zbytek ji nasazuje jen příležitostně. Nejvzornější jsou v tomto ohledu dle průzkumu cyklisté z Liberecka, Karlovarska a Plzeňska, největší hříšníci z Olomoucka a Jihočeského kraje.

Průměrné dítě ročně najede do 100 km

Průzkum pojišťovny MetLife zjistil i další zajímavosti o malých cyklistech. Třetina dětí se naučí samostatně jezdit na kole ve 4 letech, třetina pak o rok později. Průměrné české dítě pak během jednoho roku ujede na kole vzdálenost do 100 km, téměř každé desáté přes 300 km. Jeden ze sta cyklistických juniorů do pedálů našlape dokonce více než 800 kilometrů ročně! Pětina předškoláků a školáků naopak nejezdí na kole vůbec. Nejdelší trasy najezdí děti z Královéhradeckého a Libereckého kraje. Rodiče všech dětí, které se vydávají na silnice, by měli dbát zvýšené opatrnosti, dodržovat zákonné povinnosti i bezpečnostní opatření. Kromě povinné helmy policie doporučuje světlé oblečení a padnoucí uzavřenou obuv, rukavice a brýle. „Ochranná helma musí mít odpovídající velikost, být správně nasazená a zapnutá, aby plnila ochrannou funkci. Kolo by mělo být seřízeno pro aktuální výšku dítěte a vybaveno povinnou výbavou, do které patří barevné odrazky, přední a zadní světlomety, zvonek, blatníky a kryt řetězu,“ radí Tereza Kůželová. Děti by zároveň měly být poučeny o pravidlech silničního provozu, protože podle policejních statistik malí cyklisté vloni zavinili celkem 211 nehod, při kterých bylo zraněno 195 osob.

Zdroj dat: Průzkumu MetLife, provedeného přes nástroj Instant Research agentury IPSOS, se v červenci 2016 účastnilo 525 rodičů

20.07.2016Autodealers

Informace odjinud

Nejúspěšnější cupra se chlubí nevídaně bohatou škálou motorů. Skvělá je i ojetá

První svébytný model mladé španělské značky v podobě crossoveru Formentor patří v Česku mezi velké oblíbence. Vděčí za to atraktivnímu designu, skvělému jízdnímu projevu i široké paletě motorů.
auto.cz

Zachovalé ojetiny na LPG na UlovAuto.cz

Ačkoliv se trh v posledních letech začíná ubírat směrem k elektřině, zkapalněný ropný plyn si stále udržuje své pevné místo na slunci.
auto.cz

Dacia Spring přijíždí na český trh, i bez dotace je za hubičku

Modernizovaný spring lze pořídit od 420 tisíc a už v základu je spousta elektroniky i LED světlomety. Za silnější elektromotor je nutné utratit nejméně 470 tisíc a možnost nabíjení stejnosměrným proudem je za další příplatek.
auto.cz

Před startem Rallye Šumava Klatovy: Kopecký chce jedenáctý titul

Slavnostním startem v Klatovech začne nová sezona mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Obhájce titulu Jan Kopecký bude útočit na jedenácté domácí prvenství.
auto.cz

TEST Audi A4 Avant 40 TDI – Dlouhé nohy za skvělou cenu

Od nejmenšího audi s podélně uloženým motorem jsem očekával bravurní stakilometrové přesuny s příznivou spotřebou. Dostal jsem navíc i perfektní ergonomii z doby, než světu aut začaly dominovat obří televize. Vystupovat se mi vážně nechtělo.
auto.cz

Ford oblékl Mustang GT3 do barev jeho předchůdců. Čím se inspiroval?

Speciální livrej kombinuje zbarvení celkem osmi veleúspěšných závodních Mustangů z historie americké značky.
auto.cz

Budeme jezdit na čpavek? V Japonsku zkoumají alternativu k fosilním palivům

Využití amoniaku jako paliva není nový nápad, japonská univerzita se však zabývá jeho spalováním v moderních motorech. Zjistila, jak ho správně rozvířit, a výzkum dále probíhá.
auto.cz

V nové Dacii Duster se vyspí i čahouni. Můžete ji proměnit v malý obytňák

Třetí generace veleúspěšné dacie přijíždí s továrním příslušenstvím pro kempování. Nechybí ani pohodlná matrace o délce 190 centimetrů.
auto.cz

Jak se liší světla Volkswagenů Passat a Tiguan? Desetitisíce diod má jen jeden

Dva nové volkswageny na platformě MQB jsou si sice technikou dost podobné, vrcholnými světlomety se ale výrazně liší. Pojďme se podívat, kde jsou rozdíly konkrétně.
auto.cz

Borgward Isabella (1954-1962): Labutí píseň impéria

Isabella se stala pro Borgward i přes trable s kvalitou trefou do černého. Jenže bankrotu výrobce počátkem 60. let minulého věku zabránit nedokázala.
auto.cz

Auta na vodík to mají asi spočítané. V USA je nikdo nechce

Prodeje aut s palivovými články na vodík ve Spojených státech za první letošní čtvrtletí spadly o hrozivých 70 procent. Alternativě ke klasickým bateriovým elektromobilům proto v osobácích asi zvoní umíráček.
auto.cz

Alfa Romeo Milano přežila jen pár dní. Jaké hrátky se jmény byly v minulosti?

Přejmenování nového malého crossoveru od Alfy není jedinou takovouto událostí z posledních let. Také nový Fiat Panda se měl jmenovat jinak. A víte, jak se Hyundai Kona jmenuje v Portugalsku?
auto.cz

Festival firemní mobility Toyota & Lexus: Hradec hřmí motory aut!

Na letišti v Hradci Králové vrcholí I. ročník Festivalu firemní mobility Toyoty a Lexusu. Na ploše si můžete prolézt na dvě stovky aut, přes sedmdesát jich lidé už dva dny prohánějí na okruhu, v provozu i v terénu. Byli jsme se podívat, jak to celé vypadá.
auto.cz

Před startem Chorvatské rallye: Toyota chce ukázat svoji sílu

Automobilový jezdec Thierry Neuville z Belgie bude v nadcházející Chorvatské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa. Tovární jezdec Hyundaie má v čele náskok šesti bodů na Velšana Elfyna Evanse, který byl na specifické asfaltové soutěži nejrychlejší minulý rok.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.