Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Paříž zavedla ekoplakety pro vjezd do centra

17.01.2017Autodealers

V Evropě je asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. Posledním přírůstkem je Paříž, která v lednu 2017 zprovoznila systém takzvaných ekoplaket pro vozidla vjíždějící do centra. Situaci přiblížil prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.“

Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.

Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.

Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.

Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).

Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.

Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).

Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).

Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.

Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.

Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.

Kde získat plaketu? Vydávat ji bude příslušný orgán města, a to na základě vyplnění a odeslání dotazníku s odpovídajícími informacemi, které budou odeslány prostřednictvím internetu na adresu: www.crit-air.fr. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,18 euro, bude motoristům zaslána plakety poštou na uvedenou adresu. Z daného vyplývá, že tento postup se zatím netýká cizinců, ale pozor. Od března mohou ekologické plakety získat právě zahraniční motoristé a od dubna 2017 je platná vyhláška i pro ně. Například německá viněta není akceptována. Plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu, případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.

Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?

Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.

Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.


Informace odjinud

Cíl Argentinské rallye 2017: Vyhrál Neuville

Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) vyhrál nevídanou bitvu o vítězství v Argentinské rallye, pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Tak v tomhle klobouku se už kouzlí těžko. K lemu s hranicí dvou set tisíc korun se před třemi roky vměstnalo dvacet modelů, dál do minulosti ještě víc. Na jaře 2017 už tu tahá králíky jen pět mágů. Spíš čtyři a půl.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Muskovi dorazila vrtná souprava, začnou se hloubit tunely

Elon Musk chce celému světu ukázat výhody tunelové dopravy a s jejím budováním začne na svém pozemku v Los Angeles co nevidět.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...

Uplynulou sobotu se do pražských Modřan slétly „brouci“ ze všech koutů nejen naší země.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Po RZ15 Argentinská rallye 2017: Bitva ve finiši?

Dramatický souboj slibuje závěrečný den na Argentinské rallye, pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Náskok vedoucího jezdce Brita Elffyna Evanse se zmenšil na pouhých 11,7 sekundy před Belgičanem Thierry Neuvillem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Polarizační brýle: Pro řidiče výborné, ale jak to, že umí schovat displeje?

Polarizační brýle se při řízení hodí, protože vám umí odfiltrovat různé odlesky. Jenže zároveň vám mohou zkazit výhled na head-up displej nebo obrazovku multimediálního systému.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Auto vyrobila v závodě Kvasiny miliontý vůz Superb

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku vyrobila miliontý vůz modelové řady Superb. Superb automobilka začala vyrábět v Kvasinách roce 2001, v letech 2004 a 2009 výrobu modelu zahájila i v Indii a v Číně.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula
Celý článek na AUTO.CZ >>

DAF představuje modelové řady CF a XF nové generace

Společnost DAF Trucks připravila nové generace modelových řad CF a XF s důkladně přepracovanými pohonnými jednotkami i podvozky, optimalizovanou aerodynamikou a novými interiéry.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní činitele se ve Vysokém Mýtě vyrábělo v letech 1948 až 1953. Do té doby vysoce postavení politici pancéřované osobní vozy nepoužívali.
Celý článek na iDNES.cz >>

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám ale můžeme ukázat kompletně připravenou Octavii týmu Auto.cz Racing!
Celý článek na AUTO.CZ >>

VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně starších modelů značky, na sraz jich dorazilo kolem třiceti.
Celý článek na iDNES.cz >>

Sanitky jsou lékařovou vášní: Sestavil neskutečnou sbírku!

Když potkáte v okolí Hradce Králové starou sanitku, nejspíš ji řídí sám šéf tamní záchranky Jiří Mašek. Veterány jsou totiž jeho vášní a řadu z nich ještě zažil v lékařské službě.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.