Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Paříž zavedla ekoplakety pro vjezd do centra

17.01.2017Autodealers

V Evropě je asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. Posledním přírůstkem je Paříž, která v lednu 2017 zprovoznila systém takzvaných ekoplaket pro vozidla vjíždějící do centra. Situaci přiblížil prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.“

Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.

Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.

Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.

Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).

Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.

Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).

Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).

Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.

Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.

Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.

Kde získat plaketu? Vydávat ji bude příslušný orgán města, a to na základě vyplnění a odeslání dotazníku s odpovídajícími informacemi, které budou odeslány prostřednictvím internetu na adresu: www.crit-air.fr. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,18 euro, bude motoristům zaslána plakety poštou na uvedenou adresu. Z daného vyplývá, že tento postup se zatím netýká cizinců, ale pozor. Od března mohou ekologické plakety získat právě zahraniční motoristé a od dubna 2017 je platná vyhláška i pro ně. Například německá viněta není akceptována. Plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu, případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.

Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?

Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.

Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.


Informace odjinud

Pořádný hukot: Podívejte se, jak Ford GT překonal rychlost 470 km/h!

Minulá generace Fordu GT byla opravdu rychlým autem. Díky americkému tunerovi je však ještě mnohem rychlejší.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Na dovolenou do zahraničí. Jak je to v Itálii s kruhovými objezdy?

Itálie je oblíbenou dovolenkovou destinací českých turistů. Co je na tamějších silnicích může překvapit?
Celý článek na AUTO.CZ >>

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mercedes-Benz pro Caravan Salon Düsseldorf 2017

Automobilka Mercedes-Benz na letošním veletrhu Caravan Salon Düssledorf představí kompletní paletu provedení svých obytných vozů řady Marco Polo.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na opravy v kolářské dílně v Nyklovicích na Žďársku čeká také panský lovecký kočár nebo loukoťová kola pro parní stříkačku vážící přes dvě tuny, která patří hasičům z Jilemnice.
Celý článek na iDNES.cz >>

Německá rallye po 2. dnu: Tänak vede, Neuville je ze hry

Estonec Ott Tänak (Ford) vede po druhém dnu německou rallye, desátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu úspěšného a populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Prague Harley Days bude hostit exkluzivního hosta! Pravnučku zakladatele značky

První zářijový a zároveň poslední prázdninový víkend prožije Praha ve znamení strojů značky Harley-Davidson a to díky akci Prague Harley-Days, které se zúčastní i exkluzivní host v podobě pravnučky zakladatele značky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Toto nejsou záběry z Need for Speed! Šílený jezdec takto rychle jel na běžné silnici

Tento řidič asi zapomněl, že už nehraje počítačovou hru, ale jede na skutečné silnici, kde je game over opravdu konečná.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé

Příměr z titulku platí jak pro kdysi populární motocykly a skútry Simson, tak pro jejich muzeum v Žabovřeskách nad Ohří. Založil ho nadšenec značky Petr Hradecký.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Geniální myšlenka, nebo barbarství? Tohle historické Ferrari pohání motor Chevrolet!

Ferrari 250 GTE z šedesátých let poháněné americkým osmiválcem se objevilo na aukčním serveru eBay. A zájemce se našel!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tesla Model S nastupuje do policejní služby! Zvládne elektromobil své úkoly?

Luxusní elektromobil z dílny amerického výrobce bude sloužit u policie v Lucembursku. Zatím se jedná o test, zda takový vůz dává u policejních složek smysl.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Rok a půl s povinnými reflexními prvky: Skutečně zachraňují chodce?

Už osmnáct měsíců musí chodci mimo obec nosit reflexní prvky. Dělají to? A jak se to projevilo ve statistikách?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mattias Ekström, hvězda DTM a rallyekrosu, si převzal tahač MAN TGX D38

Švédský automobilový závodník Mattias Ekström, který je úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu, si pro svůj tým EKS převzal nový tahač MAN TGX D38.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.