Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Paříž zavedla ekoplakety pro vjezd do centra

17.01.2017Autodealers

V Evropě je asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. Posledním přírůstkem je Paříž, která v lednu 2017 zprovoznila systém takzvaných ekoplaket pro vozidla vjíždějící do centra. Situaci přiblížil prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.“

Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.

Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.

Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.

Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).

Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.

Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).

Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).

Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.

Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.

Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.

Kde získat plaketu? Vydávat ji bude příslušný orgán města, a to na základě vyplnění a odeslání dotazníku s odpovídajícími informacemi, které budou odeslány prostřednictvím internetu na adresu: www.crit-air.fr. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,18 euro, bude motoristům zaslána plakety poštou na uvedenou adresu. Z daného vyplývá, že tento postup se zatím netýká cizinců, ale pozor. Od března mohou ekologické plakety získat právě zahraniční motoristé a od dubna 2017 je platná vyhláška i pro ně. Například německá viněta není akceptována. Plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu, případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.

Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?

Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.

Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.


Informace odjinud

Tohle je ten nejbláznivější Chevrolet Corvette na světě. Je to zvýšený pick-up!

Jestliže je vám třetí generace Chevroletu Corvette málo, můžete si z ní postavit bláznivý monster truck. Jeden takový byl teď na prodej.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mohs Ostentatienne Opera Sedan: Bizarní luxusní hatchback s dveřmi na zádech

Bruce Baldwin Mohs je pozapomenutým jménem automobilové historie. Přitom zemřel teprve nedávno a konstruoval vskutku nevšední stroje...
Celý článek na AUTO.CZ >>

FCA kupuje, renovuje a prodává klasické vozy svých italských značek

Fiat Chrysler Automobiles prostřednictvím své divize zaměřené na historii spouští nový program, který je zaměřen na renovace a prodej klasických modelů značek Alfa Romeo, Abarth, Fiat a Lancia.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektrický Hyundai Kona uvidíme ještě před Ženevou. Kdy a kde?

SUV na elektřinu vycházející z extravagantního modelu Kona spatříme ještě před březnovým autosalonem v Ženevě. Automobilka jej ukáže online.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nová Kia Ceed odhaluje detaily. Rozměry se nezmění, novinkou bude 1.4 T-GDI

Nová generace korejského kompaktu si navzdory nové platformě uchová délku 4,3 metru. Mezi motory se objeví 1.4 T-GDI jako nástupce šestnáctistovky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Premiéra nového Touaregu se blíží

Volkswagen chystá premiéru další generace modelu Touareg. Představí se 23. března kde jinde než v Pekingu. K dispozici je zatím první skica.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Volkswagen poodhaluje nový Touareg. Už víme, kdy dorazí!

Německá automobilka slaví jeden milion prodaných vozů Touareg prvních dvou generací, ta třetí se nám ukáže již zanedlouho.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Siemens vyzývá ABB. Jeho nabíječky mají výstupní napětí až 920 Voltů

Zatím se v Česku téměř výhradně instalovaly rychlonabíjecí stanice společnosti ABB. Využívat je můžou například zákazníci energetického gigantu ČEZ i Pražské energetiky. Siemens ovšem přišel s novým typem stanice....
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Další rána: Rallycross má být kompletně elektrický už za dva roky!

O rallycrossovém šampionátu s elektromobily se objevují nejrůznější zprávy již několik let. Podle těch nejnovějších se mají elektromobily stát od roku 2020 hlavní kategorií světového rallycrossu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektromobily, tunely, rakety i plamenomety. V čem všem už má Elon Musk prsty?

Jedni jej milují, druzí mu nemohou přijít na jméno. Elon Musk patří mezi nejkontroverznější postavy současnosti, za jakými projekty už stojí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Češi a ojetiny: Kolik za auta utrácíme? A jaká je naše nejoblíbenější barva?

Společnost Das WeltAuto věnující se prodeji ojetých vozů uveřejnila čísla za loňský rok. O českých zákaznících se dozvídáme celou řadu informací.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Americké řidiče trápí posypová sůl. Za opravy kvůli ní utratí desítky miliard ročně

Zámořská studie odhaluje, jak moc autům škodí posypová sůl a rozmrazovací látky. Za posledních pět let vynaložili Američané na opravy miliardy dolarů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Billboardové pošťuchování BMW a Audi má pokračování! A opět baví svět

Určitě si vzpomenete na několik let starou reklamní válku značek BMW a Audi. Netrvadlo dlouho a dočkali jsme se pokračování!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kterou Toyotu si Češi kupují nejčastěji jako hybrid? Kromě Priusu je to RAV4

Celkově tvoří hybridy pouze 24 procent českých prodejů značky Toyota, u některých modelů je to ale výrazně víc. Zřejmě díky cenové politice je tím nejúspěšnějším největší model RAV4.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.