Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Paříž zavedla ekoplakety pro vjezd do centra

17.01.2017Autodealers

V Evropě je asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. Posledním přírůstkem je Paříž, která v lednu 2017 zprovoznila systém takzvaných ekoplaket pro vozidla vjíždějící do centra. Situaci přiblížil prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.“

Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.

Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.

Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.

Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).

Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.

Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).

Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).

Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.

Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.

Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.

Kde získat plaketu? Vydávat ji bude příslušný orgán města, a to na základě vyplnění a odeslání dotazníku s odpovídajícími informacemi, které budou odeslány prostřednictvím internetu na adresu: www.crit-air.fr. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,18 euro, bude motoristům zaslána plakety poštou na uvedenou adresu. Z daného vyplývá, že tento postup se zatím netýká cizinců, ale pozor. Od března mohou ekologické plakety získat právě zahraniční motoristé a od dubna 2017 je platná vyhláška i pro ně. Například německá viněta není akceptována. Plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu, případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.

Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?

Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.

Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.


Informace odjinud

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje

Arona, druhé SUV značky Seat, se ukazuje v novinářské předpremiéře v Barceloně. Uspěje v nabitém segmentu malých crossoverů?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své tvary. Jezdí pořád dospěle, jak o segment větší automobily.
Celý článek na AUTO.CZ >>

BMW X3: SUV novinka teď už oficiálně!

Od roku 2003 je model X3 variantou SUV využívající techniku řady 3. Nová v pořadí již třetí generace označená G01 je právě na startu své kariéry. Co nabízí oproti svému předchůdci?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Dojedou někdy do cíle? Podívejte se na nejpomalejší drag race v historii!

Oblíbené klání na čtvrt míle nemusí být vždy v režii těch nejvýkonnějších automobilů. Následující video je toho jasným důkazem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Dostává novou kapotu, masku chladiče, nárazníky, mlhové světlomety a zadní svítilny. Pod kapotou zůstávají atmosférické litrové tříválce.
Celý článek na iDNES.cz >>

Land Rover Defender: Nová generace má dorazit dřív než se očekává

Land Rover má podle nejnovějších informací představit nástupce legendárního modelu Defender mnohem dříve než se nyní předpokládá.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modernizovaný Peugeot 308 odhaluje ceny. Kolik stojí?

Peugeot 308 je i nadále nabízen jen ve dvou stupních výbavy, které doplňují sportovní verze GT a GTi. Nabídka zahrnuje především turbodiesely.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tesla doplatila na volbu materiálů. Elektromobilům se lámou plastové pedály!

Namísto kovových materiálů sáhla Tesla při tvorbě pedálů po plastu. Zprávy od vlastníků vozů ale ukazují, že to nebylo šťastné řešení.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection – Komu se (ne)vyplatí hybrid?

Letos na jaře prodělala Toyota Yaris modernizaci, která mimo jiné přinesla nový motor 1.5. Co zůstává, je v této třídě ojedinělá nabídka hybridní verze. V čem vyniká a naopak ztrácí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kuriózní nehoda ve WTCC: Divákům pomohli záchranáři. Ale jinak, než byste čekali…

Velmi netradiční incident se o víkendu odehrál při tréninku šampionátu WTCC v Portugalsku. Tom Coronel se v neovladatelném voze nebezpečně blížil k divákům, naštěstí mu v dráze stál záchranářský vůz.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Takata požádala o ochranu před věřiteli. Vadné airbagy jí zlomily vaz

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal v USA a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Podle agentury AP to oznámila sama firma.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Lamborghini poodhalilo budoucí plány. Ve hře je i nástupce Miury!

O italské automobilce se v poslední době hovoří hlavně ve spojení s připravovaným SUV. Vedení ale potvrdilo zajímavou informaci o dalších modelech, konkrétně chystaném sporťáku.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Odbory a vedení slovenského Volkswagenu se dohodly, stávka končí

Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech končí.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.