V Evropě je asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. Posledním přírůstkem je Paříž, která v lednu 2017 zprovoznila systém takzvaných ekoplaket pro vozidla vjíždějící do centra. Situaci přiblížil prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
„Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.“
Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.
Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou.
Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.
Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.
Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.
Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).
Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.
Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).
Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).
Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.
Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.
Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.
Kde získat plaketu? Vydávat ji bude příslušný orgán města, a to na základě vyplnění a odeslání dotazníku s odpovídajícími informacemi, které budou odeslány prostřednictvím internetu na adresu: www.crit-air.fr. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,18 euro, bude motoristům zaslána plakety poštou na uvedenou adresu. Z daného vyplývá, že tento postup se zatím netýká cizinců, ale pozor. Od března mohou ekologické plakety získat právě zahraniční motoristé a od dubna 2017 je platná vyhláška i pro ně. Například německá viněta není akceptována. Plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu, případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.
Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?
Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.
Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.
17.01.2017Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva