Policie ČR zaznamenala loni celkem 4 373 nehod s účastí alkoholu. Vážným zraněním podlehlo 52 osob. Viníci si pak odnesou měsíce až roky za mřížemi a dluhy za způsobenou škodu.
„Nejvyšší počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu jsme v loňském roce evidovali ve Středočeském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji,“ komentuje vývoj plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie. Ačkoliv čísla od roku 2011 klesají, alarmující zůstává skutečnost, že loni u celkem 2 691 dopravních nehod zaviněných pod vlivem alkoholu policisté naměřili řidičům více než 1,5 ‰ alkoholu v krvi.
„Situace stále není optimální. Při kontrolách se běžně setkáváme s hazardéry, kteří usednou za volant pod vlivem návykové látky,“ doplňuje Tomáš Lerch. Za řízení v opilosti do jednoho promile se provinění považuje za přestupek, nad danou hranici pak za trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky. Tato hranice je stanovena rozhodovací praxí soudů. Zároveň nesmíte mít „škraloup“ z minulosti v podobě řízení či způsobení nehody v tomto stavu.
Následkem nebývá jen kocovina
Když už zaviníte nehodu a dopadne „dobře“, tedy bez újmy na zdraví a způsobíte „jen“ škodu na majetku, její úhradě se nevyhnete. Jestliže se spoléháte na pojištění, měli byste zbystřit. U havarijního pojištění je řízení pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek pochopitelně ve výlukách. „Pokud řidič pod vlivem alkoholu zaviní dopravní nehodu, pojišťovna z jeho povinného ručení škodu poškozeným uhradí, toto vyplacené pojistné plnění však bude po viníkovi nehody vymáhat zpět. Zde platí nulová tolerance, alkohol za volant zkrátka nepatří,“ upozorňuje Ivana Buriánková z České pojišťovny a dodává: „Postihu od pojišťovny se pochopitelně řidič nevyhne ani v případě, že dechovou či krevní zkoušku odmítne.
A s jakými případy se v praxi pojišťovna potkává? Například Česká pojišťovna eviduje rekordmana v naměřené hladině alkoholu. Je jím řidič z Brněnska. „Tento klient nejprve způsobil dopravní nehodu, při které měl v krvi 6,2 ‰ alkoholu. Rok po incidentu opravoval na svém dvoře traktor. Ten se samovolně rozjel a spadl do požární nádrže. Úplně ji zničil a z traktoru se vylily veškeré provozní kapaliny. Za škodu zaplatila pojišťovna několik set tisíc korun. Viníkovi tentokrát policisté naměřili „pouze“ 4,9 ‰,“ popisuje kuriozitu Buriánková. Vysokou částku pojišťovna vymáhala zpátky.
Pod vlivem a bez řidičáku
Mimo doživotních výčitek svědomí či zdravotních následků se při nehodách pod vlivem alkoholu řidič rázem ocitá před dluhem v řádech desítek až stovek tisíc, v případě újmy na zdraví se pak škody nezřídka vyšplhají do řadů milionů korun. Své o tom ví i pan Novák z Olomoucka. Předem počítal s tím, že bude v rámci „zabíjení beranů“ konzumovat alkoholické nápoje, přesto použil bez svolení a vědomí majitelky automobil a způsobil s ním těžkou dopravní kolizi. Po vypití několika piv a panáků slivovice, nasedl do vozu a společně s podnapilým spolujezdcem po pár kilometrech nezvládl řízení a v plné rychlosti narazil do stromu. Náraz automobil odmrštil do pole, přičemž z něho vypadl nepřipoutaný spolujezdec. Následkem toho utrpěl těžká zranění a měl natřikrát zlomenou páteř.
Panu Novákovi policisté naměřili v dechu více než 4,6 ‰ alkoholu, což naprosto popírá bezpečné ovládání vozidla. Kromě toho vyšly najevo informace, ve kterých byl daný muž již dříve odsouzen pro trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky k zákazu řízení na dobu tří let. On sám celou situaci popřel. V určitý okamžik prý cítil „že už má dost“, proto si šel odpočinout do vozidla. Na jaké místo si sedl či lehl, neví, co poté dělal, si nepamatuje. Pouze si vybavuje okamžik, kdy byl vytahován z nabouraného auta a dále na pobyt v nemocnici.
Alkohol jako diagnóza
Že alkohol je metlou lidstva, potvrzují krom statistik nehodovosti i počty závislých. V České republice se závislost na alkoholu týká více než půl milionu lidí. Čísla potkává v praxi i lékařka Kristýna Nemečková z Psychiatrické nemocnice v Bohnicích, kde se mimo jiné zaměřují na protialkoholní léčbu: „Těch lidí, kteří se u nás léčí se závislostí na alkoholu, je opravdu velké množství a spousta z nich si myslí, že jim alkohol zdravotně neubližuje,“ poukazuje na situaci Nemečková a dodává: „Problém samozřejmě nastává, jakmile pacientům musíme vysvětlovat, že už nejsou nebezpeční jenom sobě, ale i ostatním. Jako například při řízení auta. Pokud pacient přeruší léčbu, pak vždy podáváme hlášení o nezpůsobilosti k řízení motorových vozidel.“ Když totiž usedáte za volant v alkoholovém opojení, neriskujete jen svůj život.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva