Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nouzová linka 112 loni odbavila 159 milionů hovorů

Celounijní linka nouzového volání 112 loni odbavila téměř 159 milionů hovorů. V 8 členských státech (a také na Islandu) je uvedené číslo jediným spojením na zdravotníky, policisty a hasiče.

V ostatních státech (kam patří i Česká republika) sice i nadále mají svá tradiční čísla pro nouzové volání, ale i tam se více než polovina volajících rozhodla využít právě linky 112.

Celkově v 19 zemích včetně ČR je možné dispečery na této lince kontaktovat i pomocí SMS. „Volající mohou pochopitelně komunikovat s operátory v jazyce státu, z jehož území volají, a rovněž tak by se měli domluvit anglicky, případně i německy či francouzsky. Nikdo u volajících nebude předpokládat brilantní znalost příslušného jazyka. Jde jen o to, zavolat a s maximální mírou klidu popsat situaci, heslovitě, stručně, zaměřit se jen na to podstatné. Zkušení dispečeři by měli být maximálně nápomocní a trpěliví,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Komunikace s linkou 112 je v rámci celé EU zdarma. Po zvolení čísla 112 se příslušný dispečink ozve v průměru do 10 sekund. Dle údajů Evropské komise je tomu tak minimálně ve 22 členských státech. „Česká republika patří k absolutní špičce. Do 10 vteřin se dočká odezvy 100 % volajících, přičemž průměrná doba potřebná k navázání rozhovoru činí 4,6 sekundy. Absolutní špičkou je Irsko, kde telefon zvedají do jedné sekundy, na 99 % volání zareagují do pěti vteřin. Naopak na Kypru si bude třeba počkat až 16 sekund, do 10 vteřin se odezvy nedočkáme v žádném případě,“ upřesňuje Roman Budský.

Z aktuálních údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že 48 % obyvatel Evropské unie považuje linku 112 za možnost první volby pro volání o pomoc v případě nouze (případně uvádějí i alternativní možnost použití národního čísla), zhruba 13 % by volalo na jiné číslo. Bohužel však zbytek, tedy v podstatě 4 z 10, by vůbec nevěděli, na koho se telefonicky obrátit se žádostí o urgentní pomoc.

Jak je to s připraveností motoristů účinně volat o pomoc? Evropský průzkum provedený ve 14 evropských státech včetně České republiky odhalil, že až 11 % řidičů neví, kam vlastně zavolat. Dalších zhruba 40 % by zvolilo národní linku zdravotnické záchranné služby a zbývající polovina jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Jak vyplývá z průzkumu provedeného jednou pojišťovnou, čeští motoristé patří k těm informovanějším, nicméně správné číslo 112 by volily jen zhruba dvě třetiny z nich. „Snad pod vlivem amerických detektivek by se celých 27 procent pokoušelo dovolat na linku tísňového volání 911,“ uvádí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh. Bohužel však zbývajících přibližně 8 % motoristů by nevědělo vůbec, kam si pro pomoc zavolat.

Komunikujeme s dispečinkem Při rozhovoru s dispečinkem tísňového volání je třeba dbát na maximální stručnost, věcnost a přesnost. Vždy je nutno se nejdříve představit a následně nahlásit, co a kde se stalo. Je třeba uvést adresu či alespoň popis lokality, kam má odborná pomoc dorazit. Dispečink je dále třeba informovat o počtu zraněných a jejich stavu. „Do příjezdu pomoci musíme být pořád na příjmu. Zásadní chybou by bylo odložit, či dokonce vypnout telefon,“ upozorňuje Roman Budský. Nesmíme opomenout uvést, pokud ke zraněným není přístup (například jsou zaklíněni ve vozidle či se nacházejí pod ním). Společně se záchrankou tak může na místo neštěstí vyrazit i technická pomoc. Bez její asistence nebudou moci zdravotníci účinně zasáhnout.

A jak v České republice - volat na 155, nebo 112? V zásadě můžeme volit mezi dvěma telefonními čísly – 155 (dispečinkem Zdravotnické záchranné služby) a 112 (jednotným evropským číslem tísňového volání). První číslo lze na území ČR v případě úrazu nebo jiných vážných zdravotních komplikací považovat za číslo první volby. Pracovníky dispečinku bývají zkušení zdravotníci, kteří nám mohou po telefonu kvalifikovaně poradit, jak postupovat do příjezdu vozidla záchranné služby. „Takový rozhovor může být nejen cennou pomocí, ale nejednou působí jako uklidňující moment. Přece jen už na poskytování potřebné pomoci nejsme sami,“ upřesňuje Lukáš Hutta z asociace. Naopak linku 112 přednostně volíme v případě, že potřebujeme ohlásit hromadná neštěstí či mimořádné události s větším počtem postižených osob. Linka je vhodná též pro cizince, kteří dostatečně neovládají češtinu. Operátoři linky se totiž domluví nejrozšířenějšími jazyky, jako například anglicky, či německy. Na obě čísla se dovoláme v ČR z pevných i mobilních telefonů bez předvolby a zdarma.

20.06.2017Autodealers

Informace odjinud

Ford oblékl Mustang GT3 do barev jeho předchůdců. Čím se inspiroval?

Speciální livrej kombinuje zbarvení celkem osmi veleúspěšných závodních Mustangů z historie americké značky.
auto.cz

Budeme jezdit na čpavek? V Japonsku zkoumají alternativu k fosilním palivům

Využití amoniaku jako paliva není nový nápad, japonská univerzita se však zabývá jeho spalováním v moderních motorech. Zjistila, jak ho správně rozvířit, a výzkum dále probíhá.
auto.cz

V nové Dacii Duster se vyspí i čahouni. Můžete ji proměnit v malý obytňák

Třetí generace veleúspěšné dacie přijíždí s továrním příslušenstvím pro kempování. Nechybí ani pohodlná matrace o délce 190 centimetrů.
auto.cz

Jak se liší světla Volkswagenů Passat a Tiguan? Desetitisíce diod má jen jeden

Dva nové volkswageny na platformě MQB jsou si sice technikou dost podobné, vrcholnými světlomety se ale výrazně liší. Pojďme se podívat, kde jsou rozdíly konkrétně.
auto.cz

Borgward Isabella (1954-1962): Labutí píseň impéria

Isabella se stala pro Borgward i přes trable s kvalitou trefou do černého. Jenže bankrotu výrobce počátkem 60. let minulého věku zabránit nedokázala.
auto.cz

Auta na vodík to mají asi spočítané. V USA je nikdo nechce

Prodeje aut s palivovými články na vodík ve Spojených státech za první letošní čtvrtletí spadly o hrozivých 70 procent. Alternativě ke klasickým bateriovým elektromobilům proto v osobácích asi zvoní umíráček.
auto.cz

Alfa Romeo Milano přežila jen pár dní. Jaké hrátky se jmény byly v minulosti?

Přejmenování nového malého crossoveru od Alfy není jedinou takovouto událostí z posledních let. Také nový Fiat Panda se měl jmenovat jinak. A víte, jak se Hyundai Kona jmenuje v Portugalsku?
auto.cz

Festival firemní mobility Toyota & Lexus: Hradec hřmí motory aut!

Na letišti v Hradci Králové vrcholí I. ročník Festivalu firemní mobility Toyoty a Lexusu. Na ploše si můžete prolézt na dvě stovky aut, přes sedmdesát jich lidé už dva dny prohánějí na okruhu, v provozu i v terénu. Byli jsme se podívat, jak to celé vypadá.
auto.cz

Před startem Chorvatské rallye: Toyota chce ukázat svoji sílu

Automobilový jezdec Thierry Neuville z Belgie bude v nadcházející Chorvatské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa. Tovární jezdec Hyundaie má v čele náskok šesti bodů na Velšana Elfyna Evanse, který byl na specifické asfaltové soutěži nejrychlejší minulý rok.
auto.cz

Nový Citroën C3 Aircross je stále levný a malý. Přesto uveze až sedm lidí

Francouzská automobilka představila crossoverovou alternativu k běžnému C3. Novinkou je až sedmimístná karoserie, která je u menších modelů stále raritou. Vedle elektrické verze se dočkáme i spalovací klasiky.
auto.cz

Nová Mazda CX-80 oficiálně: Vlajková loď značky je prodloužená CX-60

Nový vrchol japonské automobilky se konečně představuje. Největší Mazda CX-80 je prodlouženým modelem CX-60 a bude se prodávat s benzinovým plug-in hybridem i turbodieselem.  
auto.cz

Kolaps přenosové sítě? Nejen v Německu je k tomu i kvůli ekologii blízko

Vzestup obnovitelných zdrojů, tepelných čerpadel a elektromobilů ohrožuje nejen evropskou přenosovou síť. V některých německých městech je ke kolapsu už jen krůček.
auto.cz

Nissan plánuje pevný elektrolyt a „gigalití“, chce tak zlevnit elektromobily

Baterie s pevným elektrolytem chce Nissan začít vyrábět v příštím roce a o tři roky později je chrlit ve velkém. Snížit cenu elektromobilů však mají i další opatření.
auto.cz

Nejprodávanější čínská auta v Evropě: Ofenzíva se zatím nekoná

Data za první dva letošní měsíce ukazují, že ze všech čínských automobilek se v Evropě daří zatím pouze zavedenému MG. Ostatní značky paběrkují.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.