Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nouzová linka 112 loni odbavila 159 milionů hovorů

Celounijní linka nouzového volání 112 loni odbavila téměř 159 milionů hovorů. V 8 členských státech (a také na Islandu) je uvedené číslo jediným spojením na zdravotníky, policisty a hasiče.

V ostatních státech (kam patří i Česká republika) sice i nadále mají svá tradiční čísla pro nouzové volání, ale i tam se více než polovina volajících rozhodla využít právě linky 112.

Celkově v 19 zemích včetně ČR je možné dispečery na této lince kontaktovat i pomocí SMS. „Volající mohou pochopitelně komunikovat s operátory v jazyce státu, z jehož území volají, a rovněž tak by se měli domluvit anglicky, případně i německy či francouzsky. Nikdo u volajících nebude předpokládat brilantní znalost příslušného jazyka. Jde jen o to, zavolat a s maximální mírou klidu popsat situaci, heslovitě, stručně, zaměřit se jen na to podstatné. Zkušení dispečeři by měli být maximálně nápomocní a trpěliví,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Komunikace s linkou 112 je v rámci celé EU zdarma. Po zvolení čísla 112 se příslušný dispečink ozve v průměru do 10 sekund. Dle údajů Evropské komise je tomu tak minimálně ve 22 členských státech. „Česká republika patří k absolutní špičce. Do 10 vteřin se dočká odezvy 100 % volajících, přičemž průměrná doba potřebná k navázání rozhovoru činí 4,6 sekundy. Absolutní špičkou je Irsko, kde telefon zvedají do jedné sekundy, na 99 % volání zareagují do pěti vteřin. Naopak na Kypru si bude třeba počkat až 16 sekund, do 10 vteřin se odezvy nedočkáme v žádném případě,“ upřesňuje Roman Budský.

Z aktuálních údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že 48 % obyvatel Evropské unie považuje linku 112 za možnost první volby pro volání o pomoc v případě nouze (případně uvádějí i alternativní možnost použití národního čísla), zhruba 13 % by volalo na jiné číslo. Bohužel však zbytek, tedy v podstatě 4 z 10, by vůbec nevěděli, na koho se telefonicky obrátit se žádostí o urgentní pomoc.

Jak je to s připraveností motoristů účinně volat o pomoc? Evropský průzkum provedený ve 14 evropských státech včetně České republiky odhalil, že až 11 % řidičů neví, kam vlastně zavolat. Dalších zhruba 40 % by zvolilo národní linku zdravotnické záchranné služby a zbývající polovina jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Jak vyplývá z průzkumu provedeného jednou pojišťovnou, čeští motoristé patří k těm informovanějším, nicméně správné číslo 112 by volily jen zhruba dvě třetiny z nich. „Snad pod vlivem amerických detektivek by se celých 27 procent pokoušelo dovolat na linku tísňového volání 911,“ uvádí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh. Bohužel však zbývajících přibližně 8 % motoristů by nevědělo vůbec, kam si pro pomoc zavolat.

Komunikujeme s dispečinkem Při rozhovoru s dispečinkem tísňového volání je třeba dbát na maximální stručnost, věcnost a přesnost. Vždy je nutno se nejdříve představit a následně nahlásit, co a kde se stalo. Je třeba uvést adresu či alespoň popis lokality, kam má odborná pomoc dorazit. Dispečink je dále třeba informovat o počtu zraněných a jejich stavu. „Do příjezdu pomoci musíme být pořád na příjmu. Zásadní chybou by bylo odložit, či dokonce vypnout telefon,“ upozorňuje Roman Budský. Nesmíme opomenout uvést, pokud ke zraněným není přístup (například jsou zaklíněni ve vozidle či se nacházejí pod ním). Společně se záchrankou tak může na místo neštěstí vyrazit i technická pomoc. Bez její asistence nebudou moci zdravotníci účinně zasáhnout.

A jak v České republice - volat na 155, nebo 112? V zásadě můžeme volit mezi dvěma telefonními čísly – 155 (dispečinkem Zdravotnické záchranné služby) a 112 (jednotným evropským číslem tísňového volání). První číslo lze na území ČR v případě úrazu nebo jiných vážných zdravotních komplikací považovat za číslo první volby. Pracovníky dispečinku bývají zkušení zdravotníci, kteří nám mohou po telefonu kvalifikovaně poradit, jak postupovat do příjezdu vozidla záchranné služby. „Takový rozhovor může být nejen cennou pomocí, ale nejednou působí jako uklidňující moment. Přece jen už na poskytování potřebné pomoci nejsme sami,“ upřesňuje Lukáš Hutta z asociace. Naopak linku 112 přednostně volíme v případě, že potřebujeme ohlásit hromadná neštěstí či mimořádné události s větším počtem postižených osob. Linka je vhodná též pro cizince, kteří dostatečně neovládají češtinu. Operátoři linky se totiž domluví nejrozšířenějšími jazyky, jako například anglicky, či německy. Na obě čísla se dovoláme v ČR z pevných i mobilních telefonů bez předvolby a zdarma.

20.06.2017Autodealers

Informace odjinud

Tipy na výlet: Škoda Muzeum láká na nové výstavy. K vidění budou skutečné legendy

Oficiální muzeum Škodovky zveřejňuje nové výstavy na následující týdny. K vidění bude i hybridní hypersport Porsche 918 Spyder, avšak ne v Mladé Boleslavi.
auto.cz

Volva dostanou funkci, kterou již dlouho nabízejí třeba Waze či Google mapy

Švédská automobilka chystá do svých modelů zavést upozorňování na nehody v reálném čase. Tuhle funkci přitom již dávno nabízejí bezplatné mapové podklady v chytrých telefonech.
auto.cz

Kdy se mění čas v roce 2024? Dejte si pozor na zvýšené riziko nehody

V neděli 31. března 2024 se bude měnit čas ze zimního na letní. Většina lidí s těmito pravidelnými změnami nesouhlasí a statistiky nehodovosti jim dávají za pravdu.
auto.cz

Před startem Safari rallye 2024: Udrží Toyota africkou neporazitelnost?

Jezdci továrního týmu Toyota Gazoo Racing se na nadcházející Safari rallye Keňa pokusí navázat na úspěchy z předešlých let. Piloti japonské automobilky ovládli všechny tři ročníky legendární africké soutěže po jejím návratu do mistrovství světa v roce 2021. Loni dokonce obsadili první čtyři místa.
auto.cz

Světové Auto roku 2024 je Kia EV9. Ocenění za design získala Toyota Prius

V boji o titul se utkaly tři elektromobily, také v dalších kategoriích nicméně dominovaly vozy čistě na elektřinu.
auto.cz

Mercedes-Benz třídy G prošel drobnou modernizací, dostal mild hybridy a přišel o slabší V8

„Géčko“ dostalo mild hybridní ústrojí ke všem motorizacím, silnější vznětový šestiválec a elektrický kompresor k novému zážehovému šestiválci, který nahrazuje slabší V8.
auto.cz

Toyota a Lexus pořádají festival mobility. Bude to radost nejen z jízdy

Toyota a Lexus chystají na půlku dubna premiéru velkolepé akce: na letišti v Hradci Králové uspořádají 17. a 18. dubna od 9:00 do 17:00 Festival firemní mobility.
auto.cz

Volvo definitivně končí s diesely. Ještě nedávno je přitom Švédové vychvalovali

Švédové se oficiálně rozloučili s produkcí kdysi populárních vznětových motorů. Z výrobní linky odjel poslední vyrobený kus, který míří do továrního muzea.
auto.cz

Tohle se v Česku naštěstí nestane: Šílená jízda BMW M4 skončila, jak musela

Aktuální generace BMW M4 s šílencem za volantem v New Yorku ohrožovala ostatní řidiče. Bouračka byla cítit na míle daleko.
auto.cz

Hyundai v Česku dramaticky zlevňuje elektromobily. Ušetříte statisíce

Korejská automobilka na českém trhu rozjíždí slevovou akci, která se týká elektrických modelů Kona, Ioniq 5 a Ioniq 6. Ušetřit můžete více než 300 tisíc korun.
auto.cz

Jednání ztroskotala. Konec Fiskeru je otázkou času, tvrdí analytik

Nissan nezachrání klopýtajícího výrobce elektromobilů Fisker Inc. Ten nemá peníze ani zdroje financování a moment, kdy požádá o ochranu před věřiteli, se podle analytika blíží.
auto.cz

Nový Renault Kardian má první ceny. Hezčí Dacia Sandero není levná

Bratranec Dacie Sandero Stepway vypadá podobně parádně, s ohledem na jihoamerické ekonomické poměry ovšem nevychází tak výhodně jako u nás.
auto.cz

TEST Peugeot 3008 Hybrid 136 – Staré auto, nová technika

Dosluhující rodinný crossover ze stáje Peugeotu dostal do posledních měsíců svého života nové pohonné ústrojí. Ač je to na papíře mild-hybrid, po městě vůz zvládá jezdit na elektřinu víc než na benzín. Zbytek „třitisíceosmy“ však už je zastaralý.
auto.cz

Škoda Octavia konečně i se základním motorem. Pod 600 tisíc nepůjde

Octavia po modernizaci vstupuje na český trh s dalšími motorizacemi. Základní tříválec 1.0 TSI nahrazuje o válec větší patnáctistovka.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.