Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi jedoucími vozidly patří v České republice dlouhodobě k nejčastějším příčinám vzniku dopravních nehod. V letech 2014 a 2015 zaujala tato příčina podle Policie ČR druhé místo.
A i když vloni ve statistice spadla na třetí místo, každým rokem nehod způsobených nedodržením bezpečné vzdálenosti přibývá. Obecné pravidlo, které říká, že by řidiči měli dodržet odstup minimálně 2 sekundy, není u veřejnosti dostatečně zažité. V čem tedy spočívá jeho časté nedodržování a vysoká nehodovost?
Vzdálenost mezi vozidly je popsána v Zákoně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“.
To ale není dostatečně srozumitelné pravidlo pro řidiče ani pro kontrolní orgány. Kontrola ani následné trestání tak v Čechách neprobíhají. Trest hrozí až v případě, kdy dojde k dopravní nehodě.
„Nedodržení bezpečné vzdálenosti je nutné v zákoně vhodně definovat a do sazebníku pokut vytyčit rozmezí, kterým se může policie a správní úřad řídit,“ uvádí Ondřej Rechner, dopravní expert ze společnosti DEKRA.
Legislativní změny jsou ale zatím v nedohlednu. Chybí vymahatelnost práva, ale i systém trestní represe, který má částečný preventivní efekt. Naopak například v Německu a Rakousku porušení bezpečné vzdálenosti tvrdě trestají. Za bezpečnou vzdálenost považují 2 sekundy jako u nás. Na porušování mohou dohlížet hned dvěma způsoby: z policejního vozidla nebo pomocí stacionárních kamer. Sazby pokut jsou jasně dané a měření hrozí zejména na rychlostních komunikacích.
Bezpečnou vzdálenost nelze sjednotit pro všechny typy vozidel. 2 sekundy platí zejména pro řidiče osobních vozidel. Např. u autobusů, nákladních vozidel, ale i motocyklů je vhodné dodržet odstup 2,5 až 3 sekundy. Vzdálenost vyjádřená 2 sekundami zohledňuje rychlost a dá se odhadnout velmi snadno. Pravidlo vychází z běžné reakční doby řidiče, která se pohybuje v rozmezí 0,7 až 1,5 sekundy. Tu však může ovlivnit mnoho faktorů, a proto zaokrouhlujeme na 2 sekundy.
Z hlediska konstrukce osobních vozidel a funkce prvků pasivní bezpečnosti připadá vyšší riziko zdravotních následků při zadním nárazu pro posádku vozidla vpředu. „Větší nebezpečí připadá na vozidlo, které se stane obětí nerespektování bezpečné vzdálenosti, což se těžko ovlivňuje,“ říká Martin Bednář, šéf preventivního projektu Nehodou to začíná, ze společnosti DEKRA. „Řidičům doporučujeme aktivovat varovná světla a zdržet se agresivních impulsů. V případě, že řidič za vámi nezpomaluje a nevytváří větší odstup, je vhodné se nechat předjet“. Poranění krční páteře, tzv. whiplash syndrom, může vzniknout i při nízkých rychlostech. Má za následek fyzické i psychické zdravotní problémy trvalého rázu nebo dlouhodobé léčení.
Každý řidič by si měl uvědomit, že nedodržení bezpečné vzdálenosti značně snižuje rozhled a zvyšuje psychickou zátěž. V případě zadního střetu policie velmi snadno označí viníka a zvláště při prokázání úmyslu či agresivity padají vysoké tresty. Řidič, který porušuje bezpečnou vzdálenost, riskuje mnoho, přitom si vůbec nepomůže, v cíli dříve nebude.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva