Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


ÚAMK: asistent brždění by měl být povinný

29.01.2018Autodealers

S trochou nadsázky se říká, že největší překážkou pro razantní snížení počtu dopravních nehod je člověk. Přesněji – řidič. Jakmile se maximálně omezí jeho negativní vliv na řízení automobilu, zásadně ubude dopravních nehod.

Cestou k tomuto tak zvaně „ideálnímu stavu“ je stále masovější zavádění elektronických systémů. Podle odborníků ÚAMK nelze další zásadní krok ve snížení havárií udělat bez povinného využívání systému nouzového brždění v osobních a lehkých užitkových automobilech.

Postupné povinné zavedení systému nouzového brždění, společně s ještě přesnější a rychlejší detekcí pohybu chodců a cyklistů v okolí vozu, zvýší aktivní bezpečnost a sníží počet úmrtí na silnicích. Tohoto názoru je i partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC. Příkladem, který názorně ukazuje, jak „elektroničtí strážní andělé“ zvyšují bezpečnost je postupné povinné zavedení bezpečnostních nafukovacích vaků nebo ESP, elektrických předpínačů bezpečnostních pásů a dalších prvků. Třeba v Německu odborníci automotoklubu uvádějí, že se díky nim podařilo snížit počet úmrtí na silnicích za posledních 15 let z 10 000 na asi 3 200.

Povinnost nově vyráběné vozy vybavovat systémem ESP například platí od roku 2011. Nyní nastupuje čas na povinné zavedení asistentů nouzového brždění. Že nejde o přehnaný požadavek, potvrzuje fakt, že v USA deset předních výrobců automobilů (Audi, BMW, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes Benz, Tesla, Toyota, VW a Volvo) v souladu s americkými institucemi jako jsou: DOT nebo Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) a Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), začne standardně vybavovat nová vozidla nouzovými brzdnými systémy.

Co to konkrétně znamená? Rozsah funkcí brzdných asistentů může být značně široký. Vše začíná pouhou detekcí překážky před vozidlem. Na což obvykle vůz upozorňuje světelným a zvukovým výstražným signálem. Vyšší stupeň představují systémy schopné následně přibržďovat nebo dokonce zcela zastavit vozidlo automaticky před překážkou. Nejčastější je tak zvaný City-Brake systém, který je funkční při popojíždění ve městě do rychlosti 30 km/h. Ten buď začne vytvářet sám brzdný účinek, a tak spolu se zvukovým a světelným upozorněním přiměje řidiče zareagovat, nebo sám vozidlo zastaví. Vyšší stupeň představují asistenty doplněné o detekci pohybu cyklistů či osob pomocí kamer nebo radarového signálu v okolí vozidla, kteří by mohli vstoupit do jeho dráhy. Zároveň v těch nejlepších případech nehovoříme o omezení reakce systému konkrétní maximální rychlostí.

ÚAMK je dlouhodobým propagátorem používání bezpečnostních pásů, proto například provozuje simulátory nárazu, které názorně na akcích pro veřejnost ukazují, jak nebezpečné je nepásat se. Díky elektronickým předpínačům pásů nebo pyrotechnickým patronám v zámcích pásů je dnes jejich účinnost ještě vyšší. Nicméně i náraz v malé rychlosti, který simuluje jedno ze zařízení ÚAMK, jasně ukazuje, jak nebezpečný je náraz třeba do vozidla vpředu. Proto si ÚAMK velmi dobře uvědomuje, že je třeba udělat maximum proto, aby byl náraz minimální, nebo se mu vozidlo vyhnulo zcela. Jednou z cest je právě povinné zavedení asistentu nouzového brždění do výbavy nově vyráběných vozidel.

Nemálo se v tomto směru již podařilo. První na této cestě bylo nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, které stanovilo požadavek na výbavu nových vozidel od 24. února roku 2011 o systémy, které detekují razantní brždění řidičem a

a podporují ho zvyšováním brzdného tlaku v brzdovém okruhu. Dalším významným krokem bylo nařízení (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009, které zavedlo od listopadu 2011 povinnost montovat do nových aut ESP, tedy elektronický stabilizační systém.

ADAC a ÚAMK jsou názoru, že nadešel čas jednat o povinném zavedení asistentů nouzového brždění. Podle analytiků automotoklubu se na vyspělých evropských trzích nabízí až 11 600 modelů. Asi 70 % z nich má a může, či rovnou nabízí tak zvaný City-Brake, tedy městský brzdový systémem. Konkrétně, ve standardu je v 59 % případech a ve 41 % je za příplatek (zhruba v ceně 350 euro). Dále asi 38 % všech prodávaných nových modelů může nabízet takovýto systém i pro vyšší rychlosti. Z toho ve standardní výbavě ho má asi 11 % nových vozidel a 89 % za příplatek (přibližně 1 200 euro).

A důvod, proč se odborníci našeho automotoklubu tak zasazují za zavedení vyspělých brzdových asistentů? Výzkumy ÚAMK a dalších evropských automotoklubů ukazují, že havárie, při nichž je vůz nabourán zezadu, jsou třetími nejčastějšími a z celkového počtu dopravních nehod představují 24 % případů. Jen střízlivý odhad ÚAMK hovoří o tom, že v Evropě by se tak ročně mohlo zachránit asi 3 000 lidských životů. A to je rozhodně důvod k zamyšlení.


Informace odjinud

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto ohledu nabídka německých automobilek, zkoumal magazín Mobile.de.
Celý článek na iDNES.cz >>

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modernizovaná Kia Sportage odhaluje české ceny. Mildhybrid pořídíte s manuálem i osmikvaltem

Důležitou novinkou modernizované Sportage je rozšíření nabídky o mildhybridní provedení. Jeho základem je naftový dvoulitr.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Honda CR-V Hybrid je novým pohonem pro japonské SUV: Zapomeňte na IMA!

Dosavadní nabídku motorů doplní v páté generaci CR-V zcela nový pohon Honda Hybrid Performance. Kombinuje dva elektromotory se spalovacím agregátem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Euro NCAP 2018: Ford Tourneo Connect – Čtyři hvězdy místo pěti

Ford Tourneo Connect ve své modernizované podobě nedosáhl v nárazových testech organizace Euro NCAP na plný počet pěti hvězd a získal jen čtyři.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Japonská Toyota chce být zase sportovní: V plánu je návrat Celicy nebo MR2!

V příštím roce se na trhu konečně objeví obnovený model Supra. Tím však sportovní aktivity Toyoty nekončí, takže brzy se snad dočkáme i dalších slavných jmen.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Octavia na stlačený zemní plyn (CNG) má o 15 kW vyšší výkon než dosud. Nové plynové nádrže pak vystačí na ujetí až 480 km při pohonu na zemní plyn.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Evropský trh zažil v srpnu 2018 ohromný růst. Můžou za to emisní normy

Volkswagen +44 %, Nissan +46 % a Renault dokonce +67 %, i to jsou výsledky letošního srpna na evropských trzích.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Octavia G-TEC: Kombík s dojezdem až 480 km na CNG

Podstatné modernizace v oblasti pohonu se dočkal model Škoda Octavia G-TEC. Na zemní plyn ujede s novým motorem 1.5 TSI 96 kW až 480 kilometrů. Prodávat se bude pouze ve verzi kombi.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Aston Martin potvrdil hypersport s kódovým označením 003

Aston Martin prostřednictvím oficiálních tiskových materiálů oznamuje, že se pouští do vývoje nového hypersportu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Zajímavý průzkum: hybridy ve městech jezdí skoro 90% času bez emisí

Hybridní vozy dokážou jet část doby na elektřinu. Nezávislý test ale ukázal, že to může být překvapivě mnoho – až 87 procent z času jízdy po městě.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Ford uvádí modernizovaný Transit, sériový Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport

Ford na 67. ročníku mezinárodního veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru představil modernizovaný Transit, sériovou verzi modelu Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ministerstvo uzavřelo nový kontrakt na mýtné. SkyToll a Kellnerův CzechToll nahradí Kapsch

Smlouva následuje krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru na nové mýtné.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Fiat Tipo přijíždí v edici Italia šité na míru českým zákazníkům. Vábí hlavně nízkou cenou

Italská automobilka nabízí specielní edici Fiatu Tipo ve všech třech karosářských variantách. Sedan se dokonce vejde pod 300.000 Kč.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.