Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


ÚAMK: asistent brždění by měl být povinný

29.01.2018Autodealers

S trochou nadsázky se říká, že největší překážkou pro razantní snížení počtu dopravních nehod je člověk. Přesněji – řidič. Jakmile se maximálně omezí jeho negativní vliv na řízení automobilu, zásadně ubude dopravních nehod.

Cestou k tomuto tak zvaně „ideálnímu stavu“ je stále masovější zavádění elektronických systémů. Podle odborníků ÚAMK nelze další zásadní krok ve snížení havárií udělat bez povinného využívání systému nouzového brždění v osobních a lehkých užitkových automobilech.

Postupné povinné zavedení systému nouzového brždění, společně s ještě přesnější a rychlejší detekcí pohybu chodců a cyklistů v okolí vozu, zvýší aktivní bezpečnost a sníží počet úmrtí na silnicích. Tohoto názoru je i partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC. Příkladem, který názorně ukazuje, jak „elektroničtí strážní andělé“ zvyšují bezpečnost je postupné povinné zavedení bezpečnostních nafukovacích vaků nebo ESP, elektrických předpínačů bezpečnostních pásů a dalších prvků. Třeba v Německu odborníci automotoklubu uvádějí, že se díky nim podařilo snížit počet úmrtí na silnicích za posledních 15 let z 10 000 na asi 3 200.

Povinnost nově vyráběné vozy vybavovat systémem ESP například platí od roku 2011. Nyní nastupuje čas na povinné zavedení asistentů nouzového brždění. Že nejde o přehnaný požadavek, potvrzuje fakt, že v USA deset předních výrobců automobilů (Audi, BMW, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes Benz, Tesla, Toyota, VW a Volvo) v souladu s americkými institucemi jako jsou: DOT nebo Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) a Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), začne standardně vybavovat nová vozidla nouzovými brzdnými systémy.

Co to konkrétně znamená? Rozsah funkcí brzdných asistentů může být značně široký. Vše začíná pouhou detekcí překážky před vozidlem. Na což obvykle vůz upozorňuje světelným a zvukovým výstražným signálem. Vyšší stupeň představují systémy schopné následně přibržďovat nebo dokonce zcela zastavit vozidlo automaticky před překážkou. Nejčastější je tak zvaný City-Brake systém, který je funkční při popojíždění ve městě do rychlosti 30 km/h. Ten buď začne vytvářet sám brzdný účinek, a tak spolu se zvukovým a světelným upozorněním přiměje řidiče zareagovat, nebo sám vozidlo zastaví. Vyšší stupeň představují asistenty doplněné o detekci pohybu cyklistů či osob pomocí kamer nebo radarového signálu v okolí vozidla, kteří by mohli vstoupit do jeho dráhy. Zároveň v těch nejlepších případech nehovoříme o omezení reakce systému konkrétní maximální rychlostí.

ÚAMK je dlouhodobým propagátorem používání bezpečnostních pásů, proto například provozuje simulátory nárazu, které názorně na akcích pro veřejnost ukazují, jak nebezpečné je nepásat se. Díky elektronickým předpínačům pásů nebo pyrotechnickým patronám v zámcích pásů je dnes jejich účinnost ještě vyšší. Nicméně i náraz v malé rychlosti, který simuluje jedno ze zařízení ÚAMK, jasně ukazuje, jak nebezpečný je náraz třeba do vozidla vpředu. Proto si ÚAMK velmi dobře uvědomuje, že je třeba udělat maximum proto, aby byl náraz minimální, nebo se mu vozidlo vyhnulo zcela. Jednou z cest je právě povinné zavedení asistentu nouzového brždění do výbavy nově vyráběných vozidel.

Nemálo se v tomto směru již podařilo. První na této cestě bylo nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, které stanovilo požadavek na výbavu nových vozidel od 24. února roku 2011 o systémy, které detekují razantní brždění řidičem a

a podporují ho zvyšováním brzdného tlaku v brzdovém okruhu. Dalším významným krokem bylo nařízení (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009, které zavedlo od listopadu 2011 povinnost montovat do nových aut ESP, tedy elektronický stabilizační systém.

ADAC a ÚAMK jsou názoru, že nadešel čas jednat o povinném zavedení asistentů nouzového brždění. Podle analytiků automotoklubu se na vyspělých evropských trzích nabízí až 11 600 modelů. Asi 70 % z nich má a může, či rovnou nabízí tak zvaný City-Brake, tedy městský brzdový systémem. Konkrétně, ve standardu je v 59 % případech a ve 41 % je za příplatek (zhruba v ceně 350 euro). Dále asi 38 % všech prodávaných nových modelů může nabízet takovýto systém i pro vyšší rychlosti. Z toho ve standardní výbavě ho má asi 11 % nových vozidel a 89 % za příplatek (přibližně 1 200 euro).

A důvod, proč se odborníci našeho automotoklubu tak zasazují za zavedení vyspělých brzdových asistentů? Výzkumy ÚAMK a dalších evropských automotoklubů ukazují, že havárie, při nichž je vůz nabourán zezadu, jsou třetími nejčastějšími a z celkového počtu dopravních nehod představují 24 % případů. Jen střízlivý odhad ÚAMK hovoří o tom, že v Evropě by se tak ročně mohlo zachránit asi 3 000 lidských životů. A to je rozhodně důvod k zamyšlení.


Informace odjinud

Tohle je ten nejbláznivější Chevrolet Corvette na světě. Je to zvýšený pick-up!

Jestliže je vám třetí generace Chevroletu Corvette málo, můžete si z ní postavit bláznivý monster truck. Jeden takový byl teď na prodej.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mohs Ostentatienne Opera Sedan: Bizarní luxusní hatchback s dveřmi na zádech

Bruce Baldwin Mohs je pozapomenutým jménem automobilové historie. Přitom zemřel teprve nedávno a konstruoval vskutku nevšední stroje...
Celý článek na AUTO.CZ >>

FCA kupuje, renovuje a prodává klasické vozy svých italských značek

Fiat Chrysler Automobiles prostřednictvím své divize zaměřené na historii spouští nový program, který je zaměřen na renovace a prodej klasických modelů značek Alfa Romeo, Abarth, Fiat a Lancia.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektrický Hyundai Kona uvidíme ještě před Ženevou. Kdy a kde?

SUV na elektřinu vycházející z extravagantního modelu Kona spatříme ještě před březnovým autosalonem v Ženevě. Automobilka jej ukáže online.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nová Kia Ceed odhaluje detaily. Rozměry se nezmění, novinkou bude 1.4 T-GDI

Nová generace korejského kompaktu si navzdory nové platformě uchová délku 4,3 metru. Mezi motory se objeví 1.4 T-GDI jako nástupce šestnáctistovky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Premiéra nového Touaregu se blíží

Volkswagen chystá premiéru další generace modelu Touareg. Představí se 23. března kde jinde než v Pekingu. K dispozici je zatím první skica.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Volkswagen poodhaluje nový Touareg. Už víme, kdy dorazí!

Německá automobilka slaví jeden milion prodaných vozů Touareg prvních dvou generací, ta třetí se nám ukáže již zanedlouho.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Siemens vyzývá ABB. Jeho nabíječky mají výstupní napětí až 920 Voltů

Zatím se v Česku téměř výhradně instalovaly rychlonabíjecí stanice společnosti ABB. Využívat je můžou například zákazníci energetického gigantu ČEZ i Pražské energetiky. Siemens ovšem přišel s novým typem stanice....
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Další rána: Rallycross má být kompletně elektrický už za dva roky!

O rallycrossovém šampionátu s elektromobily se objevují nejrůznější zprávy již několik let. Podle těch nejnovějších se mají elektromobily stát od roku 2020 hlavní kategorií světového rallycrossu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektromobily, tunely, rakety i plamenomety. V čem všem už má Elon Musk prsty?

Jedni jej milují, druzí mu nemohou přijít na jméno. Elon Musk patří mezi nejkontroverznější postavy současnosti, za jakými projekty už stojí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Češi a ojetiny: Kolik za auta utrácíme? A jaká je naše nejoblíbenější barva?

Společnost Das WeltAuto věnující se prodeji ojetých vozů uveřejnila čísla za loňský rok. O českých zákaznících se dozvídáme celou řadu informací.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Americké řidiče trápí posypová sůl. Za opravy kvůli ní utratí desítky miliard ročně

Zámořská studie odhaluje, jak moc autům škodí posypová sůl a rozmrazovací látky. Za posledních pět let vynaložili Američané na opravy miliardy dolarů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Billboardové pošťuchování BMW a Audi má pokračování! A opět baví svět

Určitě si vzpomenete na několik let starou reklamní válku značek BMW a Audi. Netrvadlo dlouho a dočkali jsme se pokračování!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kterou Toyotu si Češi kupují nejčastěji jako hybrid? Kromě Priusu je to RAV4

Celkově tvoří hybridy pouze 24 procent českých prodejů značky Toyota, u některých modelů je to ale výrazně víc. Zřejmě díky cenové politice je tím nejúspěšnějším největší model RAV4.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.