Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ÚAMK: asistent brždění by měl být povinný

S trochou nadsázky se říká, že největší překážkou pro razantní snížení počtu dopravních nehod je člověk. Přesněji – řidič. Jakmile se maximálně omezí jeho negativní vliv na řízení automobilu, zásadně ubude dopravních nehod.

Cestou k tomuto tak zvaně „ideálnímu stavu“ je stále masovější zavádění elektronických systémů. Podle odborníků ÚAMK nelze další zásadní krok ve snížení havárií udělat bez povinného využívání systému nouzového brždění v osobních a lehkých užitkových automobilech.

Postupné povinné zavedení systému nouzového brždění, společně s ještě přesnější a rychlejší detekcí pohybu chodců a cyklistů v okolí vozu, zvýší aktivní bezpečnost a sníží počet úmrtí na silnicích. Tohoto názoru je i partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC. Příkladem, který názorně ukazuje, jak „elektroničtí strážní andělé“ zvyšují bezpečnost je postupné povinné zavedení bezpečnostních nafukovacích vaků nebo ESP, elektrických předpínačů bezpečnostních pásů a dalších prvků. Třeba v Německu odborníci automotoklubu uvádějí, že se díky nim podařilo snížit počet úmrtí na silnicích za posledních 15 let z 10 000 na asi 3 200.

Povinnost nově vyráběné vozy vybavovat systémem ESP například platí od roku 2011. Nyní nastupuje čas na povinné zavedení asistentů nouzového brždění. Že nejde o přehnaný požadavek, potvrzuje fakt, že v USA deset předních výrobců automobilů (Audi, BMW, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes Benz, Tesla, Toyota, VW a Volvo) v souladu s americkými institucemi jako jsou: DOT nebo Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) a Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), začne standardně vybavovat nová vozidla nouzovými brzdnými systémy.

Co to konkrétně znamená? Rozsah funkcí brzdných asistentů může být značně široký. Vše začíná pouhou detekcí překážky před vozidlem. Na což obvykle vůz upozorňuje světelným a zvukovým výstražným signálem. Vyšší stupeň představují systémy schopné následně přibržďovat nebo dokonce zcela zastavit vozidlo automaticky před překážkou. Nejčastější je tak zvaný City-Brake systém, který je funkční při popojíždění ve městě do rychlosti 30 km/h. Ten buď začne vytvářet sám brzdný účinek, a tak spolu se zvukovým a světelným upozorněním přiměje řidiče zareagovat, nebo sám vozidlo zastaví. Vyšší stupeň představují asistenty doplněné o detekci pohybu cyklistů či osob pomocí kamer nebo radarového signálu v okolí vozidla, kteří by mohli vstoupit do jeho dráhy. Zároveň v těch nejlepších případech nehovoříme o omezení reakce systému konkrétní maximální rychlostí.

ÚAMK je dlouhodobým propagátorem používání bezpečnostních pásů, proto například provozuje simulátory nárazu, které názorně na akcích pro veřejnost ukazují, jak nebezpečné je nepásat se. Díky elektronickým předpínačům pásů nebo pyrotechnickým patronám v zámcích pásů je dnes jejich účinnost ještě vyšší. Nicméně i náraz v malé rychlosti, který simuluje jedno ze zařízení ÚAMK, jasně ukazuje, jak nebezpečný je náraz třeba do vozidla vpředu. Proto si ÚAMK velmi dobře uvědomuje, že je třeba udělat maximum proto, aby byl náraz minimální, nebo se mu vozidlo vyhnulo zcela. Jednou z cest je právě povinné zavedení asistentu nouzového brždění do výbavy nově vyráběných vozidel.

Nemálo se v tomto směru již podařilo. První na této cestě bylo nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, které stanovilo požadavek na výbavu nových vozidel od 24. února roku 2011 o systémy, které detekují razantní brždění řidičem a

a podporují ho zvyšováním brzdného tlaku v brzdovém okruhu. Dalším významným krokem bylo nařízení (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009, které zavedlo od listopadu 2011 povinnost montovat do nových aut ESP, tedy elektronický stabilizační systém.

ADAC a ÚAMK jsou názoru, že nadešel čas jednat o povinném zavedení asistentů nouzového brždění. Podle analytiků automotoklubu se na vyspělých evropských trzích nabízí až 11 600 modelů. Asi 70 % z nich má a může, či rovnou nabízí tak zvaný City-Brake, tedy městský brzdový systémem. Konkrétně, ve standardu je v 59 % případech a ve 41 % je za příplatek (zhruba v ceně 350 euro). Dále asi 38 % všech prodávaných nových modelů může nabízet takovýto systém i pro vyšší rychlosti. Z toho ve standardní výbavě ho má asi 11 % nových vozidel a 89 % za příplatek (přibližně 1 200 euro).

A důvod, proč se odborníci našeho automotoklubu tak zasazují za zavedení vyspělých brzdových asistentů? Výzkumy ÚAMK a dalších evropských automotoklubů ukazují, že havárie, při nichž je vůz nabourán zezadu, jsou třetími nejčastějšími a z celkového počtu dopravních nehod představují 24 % případů. Jen střízlivý odhad ÚAMK hovoří o tom, že v Evropě by se tak ročně mohlo zachránit asi 3 000 lidských životů. A to je rozhodně důvod k zamyšlení.

29.01.2018Autodealers

Informace odjinud

Levná auta s tažným zařízením na UlovAuto.cz

Chalupářská sezona je v rozpuku, což s sebou mimo jiné přináší oprášení přívěsných vozíků, které se každý víkend prohnou pod náporem listí, trávy a všeho, čeho se chcete a či potřebujete zbavit. Přinášíme proto přehled dostupných ojetin s tažným zařízením, které kromě práce zvládnou i všední povinnosti.
auto.cz

Dálniční (ne)limity v Německu aneb Ráj neomezené rychlosti. Víte, jak to začalo?

Naši západní sousedé jsou proslulí mnoha věcmi, neomezená rychlost na vyznačených úsecích dálnic je jednou z nich. Víte ale, na kolika kilometrech pravidla neplatí? A odkdy platí?
auto.cz

Fiatem 128 jezdil i Enzo Ferrari. Srbové ho drželi při životě až do roku 2008

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a ukázal, jakým směrem se bude ubírat automobilový průmysl v dalších dekádách.
auto.cz

Je libo Bentley Bentayga se špetkou růžové? Inspirovalo se přírodou

Se slovy o matce přírodě možná překvapí, že nejnovější paket není pro „zeleněji“ vyhlížející plug-in hybrid dostupný.
auto.cz

Policie bude o Velikonocích aktivní. Zaměří se nejen na rychlost

Dopravní policie bude o celý prodloužený velikonoční víkend sledovat přestupky na silnicích bedlivěji než jindy. Hlídání alkoholu však explicitně nezmiňuje.
auto.cz

Zkoušeli jsme alkoholtestery: Jistota stojí tisíce, představa pár korun

Na levný alkoholtester stačí pár stokorun, ale pak se nedivte, že měří velmi nepřesně. I to jsme zjistili v testu přístrojů, které chrání řidičák a peněženku.
auto.cz

Tipy na výlet: Škoda Muzeum láká na nové výstavy. K vidění budou skutečné legendy

Oficiální muzeum Škodovky zveřejňuje nové výstavy na následující týdny. K vidění bude i hybridní hypersport Porsche 918 Spyder, avšak ne v Mladé Boleslavi.
auto.cz

Volva dostanou funkci, kterou již dlouho nabízejí třeba Waze či Google mapy

Švédská automobilka chystá do svých modelů zavést upozorňování na nehody v reálném čase. Tuhle funkci přitom již dávno nabízejí bezplatné mapové podklady v chytrých telefonech.
auto.cz

Kdy se mění čas v roce 2024? Dejte si pozor na zvýšené riziko nehody

V neděli 31. března 2024 se bude měnit čas ze zimního na letní. Většina lidí s těmito pravidelnými změnami nesouhlasí a statistiky nehodovosti jim dávají za pravdu.
auto.cz

Před startem Safari rallye 2024: Udrží Toyota africkou neporazitelnost?

Jezdci továrního týmu Toyota Gazoo Racing se na nadcházející Safari rallye Keňa pokusí navázat na úspěchy z předešlých let. Piloti japonské automobilky ovládli všechny tři ročníky legendární africké soutěže po jejím návratu do mistrovství světa v roce 2021. Loni dokonce obsadili první čtyři místa.
auto.cz

Světové Auto roku 2024 je Kia EV9. Ocenění za design získala Toyota Prius

V boji o titul se utkaly tři elektromobily, také v dalších kategoriích nicméně dominovaly vozy čistě na elektřinu.
auto.cz

Mercedes-Benz třídy G prošel drobnou modernizací, dostal mild hybridy a přišel o slabší V8

„Géčko“ dostalo mild hybridní ústrojí ke všem motorizacím, silnější vznětový šestiválec a elektrický kompresor k novému zážehovému šestiválci, který nahrazuje slabší V8.
auto.cz

Toyota a Lexus pořádají festival mobility. Bude to radost nejen z jízdy

Toyota a Lexus chystají na půlku dubna premiéru velkolepé akce: na letišti v Hradci Králové uspořádají 17. a 18. dubna od 9:00 do 17:00 Festival firemní mobility.
auto.cz

Volvo definitivně končí s diesely. Ještě nedávno je přitom Švédové vychvalovali

Švédové se oficiálně rozloučili s produkcí kdysi populárních vznětových motorů. Z výrobní linky odjel poslední vyrobený kus, který míří do továrního muzea.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.