Ročně v posledních pěti letech umře na českých silnicích v průměru 130 chodců (vloni zásadně vyšší počet 111 osob). Už to je tragédie. Nemluvě o tom, že stále se stávají tragédie dokonce i na přechodech pro chodce. Podobně je tomu v dalších zemích Evropy.
Někde to nechtějí akceptovat, a tak již v minulosti zavedli tak zvanou absolutní přednost chodců na přechodech. To platí například pro Švýcarsko, Nizozemsko a další země. Jiné státy hodlají takové pravidlo zavést dodatečně, nyní. Patří k nim Slovensko.
Podle slov viceprezidenta Policejního sboru SR Ľubomíra Ábela „chce jít Slovensko po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce.“ Což podle slovenské policie povede k tomu, že řidiči budou nuceni, byť je v obcích povolena maximální rychlost 50 km/h, zpomalit před přechodem, k němuž se blíží lidé. Tedy pojedou raději pomaleji, budou ostražitější, bude méně střetů, zranění a mrtvých. Stejně jako v Čechách, totiž na přechodech umírají chodci. V SR to je 20% případů z celkového počtu úmrtí chodců za rok (vloni celkem 49).
Jednoznačnou formulaci paragrafu silničního zákona o chodcích na přechodech mají v takových zemích jako je Belgie, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost. V Nizozemsku nebo Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se vozidlem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod. Podobnou povinnost má řidič ve Švýcarsku dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen, a týká se to i přednosti slepce bez doprovodu.
Naopak česká nebo bulharská legislativa nehovoří o absolutní přednosti chodce. Dokonce jmenuje kolejová vozidla, která mají i na přechodu přednost. Či přesněji chodci před nimi nemají přednost. Ještě na jedno je na místě v českých předpisech upozornit – na povinnost řidiče zastavit vedle jiného vozidla, které dává přednost chodci na přechodu. Ovšem tohle pravidlo platí jen pro vozidla v jednom směru. Jinými slovy, na druhé polovině vozovky už chodec musí opět vyčkat, až mu řidiči dají přednost.
Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. Dalo by se říci, že „měkčí“ je Rakousko, kde sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit. Což je jednoznačně „měkčí“ formulace než třeba nizozemská absolutní přednost chodce na přechodu.
Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace? Odborníci ÚAMK předně radí: obě strany se mají chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt, řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky „poděkuje“ a pak vykročí do vozovky.
A chování v zahraničí? ÚAMK, které vydává každoročně brožuru Autem po Evropě s dopravními předpisy, jednak radí projít si pravidla v zemi, kam dotyčný mířím se svým vozem. A když už, tak se chovat za volantem v zahraničí tak, jako domácí šoféři.
20.02.2018Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva