Podle statistik Českého plynárenského svazu vzrostl meziročně prodej CNG o 13,9 %. Celkově se tohoto paliva v Česku vytočilo tolik, že by zaplnilo deset Máchových jezer. Na tuzemských silnicích v současnosti jezdí téměř 19 tisíc vozidel na CNG, která mohou tankovat palivo ve více než 170 plnicích stanicích.
Výhody stlačeného zemního plynu (CNG) jakožto ekologického a ekonomicky příznivého paliva objevuje stále více českých řidičů. Dokládají to rostoucí prodeje CNG na čerpacích stanicích. Celková výtoč zemního plynu v nich podle statistik Českého plynárenského svazu loni dosáhla objemu více než 67,6 milionů metrů krychlových, meziročně jde o 14% nárůst. Prodeje stlačeného zemního plynu přitom meziročně rostou již několik let, mezi roky 2014 a 2015 činil tento nárůst dokonce téměř 45 %.
Počet plnicích stanic roste, lidé v nich nejčastěji platí speciální kartou
Motoristé nyní mohou v Česku tankovat na 172 plnicích stanicích. Nejširší možnosti tankování CNG mají řidiči kromě Prahy hlavně ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Obecně lze ale říci, že jsou plničky dobře zastoupeny ve většině krajů. Řidiči v nich přitom rádi využívají bezhotovostních plateb pomocí CNG karty. „Jedná se o nejčastější způsob platby v našich plnicích stanicích. Je to dáno hlavně jednoduchým používáním, protože zákazník platí pomocí měsíčních vyúčtování spotřeby. Samozřejmě je ale možné platit také bankovní kartou či CCS kartou,“ popisuje současnou praxi plateb za CNG palivo Michal Novotný ze společnosti E.ON.
Výhodou je levný provoz a daňové úlevy
Mezi hlavní výhody CNG jako automobilového paliva patří hlavně nízké náklady. Majitel automobilu poháněného stlačeným zemním plynem může počítat s náklady na palivo ve výši zhruba 1 Kč/km. „V České republice máme jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. K rostoucímu zájmu řidičů přispívají také zhruba poloviční náklady na pohonné hmoty nebo emise nižší až o desítky procent ve srovnání s tradičními vozy,“ popisuje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.
Aktuálně jezdí na českých silnicích téměř 19 000 vozů na CNG. Většinu z nich přitom tvoří osobní automobily a dodávky, roste však i počet plynových autobusů, kterých je v ČR nyní podle statistiky Českého plynárenského svazu v provozu už 1 120. Ceny aut na zemní plyn jsou srovnatelné s běžnými vozy na naftu. „Přestože stoupá zájem o užitková vozidla na CNG, jejich cena je relativně stabilní. Nejprodávanějšími modely v naší distribuci jsou Fiat Dobló, Fiorino nebo Ducato,“ vysvětluje Michal Bílek ze společnosti Auto Future.
Počet plnicích stanic dále poroste
V letošním roce i v příštích letech lze očekávat další výstavbu plnicích stanic i v lokalitách mimo větší města. Například společnost E.ON chce letos tankování CNG zpřístupnit i obyvatelům Blanska.
„Zájem zákazníků tankovat CNG neustále roste. Meziročně na našich plnicích stanicích narostl prodej o 17 procent, což je dokonce více než je republikový průměr,“ doplnil k prodejům CNG Michal Novotný ze společnosti E.ON. Podle odborníků by se také měly v blízké budoucnosti začít objevovat plnicí stanice na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten najde své využití hlavně v dálkové nákladní dopravě. „V České republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Jsme přesvědčeni, že během následujících pěti let bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG stanic,“ říká k budoucnosti zemního plynu jakožto automobilového paliva Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu.
21.02.2018Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva