Nedovolená manipulace s tachometry ve vozidlech je tématem zprávy, kterou schvalují 25. dubna poslanci Evropského parlamentu ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Nedovolená manipulace s počítadly ujetých kilometrů je na trhu s ojetými vozidly v EU i v České republice velmi častá.
Dle zveřejněných statistik společností, která se zabývá ověřováním původu ojetých vozů, se v ČR jedná o 42% ojetých vozidel.
Poslanci Výboru ve zprávě upozorňují, že manipulace s tachometrem je nejen podvodem na kupující, ale má i velký vliv na bezpečnost silničního provozu.
“Problém stáčených kilometrů dlouhodobě způsobuje spotřebitelům napříč EU výrazné ekonomické škody, je terčem jejich oprávněné kritiky, nedůvěry v trh ojetých vozidel a v neposlední řadě má vliv i na bezpečnost silničního provozu. Zpráva proto vyzve k urychlení zavedení celoevropského systému k omezení těchto praktik,” vysvětlila členka dopravního výboru Olga Sehnalová, která je současně členkou Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.
Ve zprávě se navrhuje vytvoření právního i technického prostředí, které by manipulaci s počítadly ujetých kilometrů učinilo časově náročnou nebo tak drahou, aby se nevyplatila. Poslanci také zdůrazňují, že řešením může být evropská databáze, která by jednotným způsobem shromažďovala údaje o vozidlech z celé EU. Jako nejvýhodnější se jeví využít stávající struktury systému EUCARIS.
“Myšlenku zaznamenávání najetých kilometrů v rámci pravidelných technických kontrol a dostupnosti těchto informací jsme jako Evropský parlament jednoznačně prosazovali již před několika lety v rámci schvalování balíčku tří směrnic o technické způsobilosti motorových vozidel. Jako zpravodajka jsem pracovala na jedné z nich, která se věnovala silničním kontrolám nákladních vozidel,” uvedla Olga Sehnalová.
“Směrnice o pravidelných technických kontrolách začne platit už od 20. května 2018 a do roku 2020 má Komise předložit studii proveditelnosti zavedení celoevropské databáze zaznamenávání a výměny technických informací o vozidlech. Velmi dobrou zkušenost se systémem zaznamenávání ujetých kilometrů v rámci technických kontrol a výměnou informací mají například v Belgii a Nizozemsku. Jsou však možná i jiná řešení, což je otázka zejména pro Evropskou komisi a členské státy,” doplnila poslankyně.
Po hlasování na výboru bude muset zprávu ještě schválit Evropský parlament na plenárním zasedání ve Štrasburku.