Po téměř patnácti letech, kdy se v tuzemsku začalo poprvé veřejně hovořit o problematice přetáčení tachometrů, Senát 15. srpna odsouhlasil novelu zákona, který obsahuje zákaz manipulace se stavem najetých kilometrů pod pokutou půl milionu korun.
Pokud novelu zákona 56/2001 Sb. podepíše prezident Miloš Zeman, bude v České republice stáčení tachometrů zákonem zakázáno už za necelé dva měsíce. Síť AAA AUTO vidí v této legislativní změně obrovský krok dopředu v boji s podvodnými prodejci zmanipulovaných ojetin, které pocházejí převážně z dovozu.
Společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, změnu vnímá zejména jako preventivní opatření. „Je to poprvé, kdy stát jasně stanoví, že s tachometrem se nesmí manipulovat. Dosavadní judikát Nejvyššího soudu, který považoval stáčení tachometru za trestný čin podvodu při škodě přes 5000 Kč, byl nedostatečný. Zákaz samozřejmě nebude znamenat úplné vymýcení tohoto nešvaru, ale bude mít významný preventivní dopad. Nebude už možné tvrdit, že na tachometru si každý může nastavit libovolnou hodnotu, jak to dnes slýcháme od firem, které tyto manipulace zcela beztrestně nabízejí,“ uvedla generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Zákaz manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti obsahuje § 36 odstavec 4 novely zákona 56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b).
„Stáčení tachometrů jednoznačně přispívá ke stárnutí vozového parku v České republice a má negativní vliv na bezpečnost silničního provozu a kvalitu životního prostředí. Západní Evropa se zbavuje vozů, které jsou kvůli prodejnosti podvodně vylepšovány a my věříme, že zákaz stáčení pomůže tento příliv nekvalitních aut na konci životnosti alespoň částečně omezit,“ uzavřela Topolová.
Kvůli dovozu zmanipulovaných ojetin do České republiky se v únoru tohoto roku obrátil na evropskou komisařku pro spravedlnost a spotřebitele Věru Jourovou zákaznický ombudsman AAA AUTO Milan Smutný. „Chtěl jsem vědět, jak hodlá komise proti stáčení vozů a s tím spojeným dovozem nekvalitních a přestárlých aut zakročit na celoevropské úrovni. Po šesti měsících jsem od úřednice o tři patra níže dostal nicneříkající odpověď. Podle ní už Evropská komise udělala, co mohla, a teď je to na národních státech. Mám se prý obrátit na Českou obchodní inspekci, aby problém prošetřila,“ uvedl Smutný. Podle názorů mnoha odborníků však nebude problematika stáčení tachometrů v Evropě vyřešena do té doby, dokud nebude existovat fungující celoevropská databáze. Ta by ideálně měla zahrnovat údaje o nájezdu vozidel po celou dobu jejich životního cyklu.
Předpokladem fungující evropské databáze by mělo ovšem být vytvoření systému evidence stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů v jednotlivých členských státech. „Dokud nebude historie každého vozu zmapovaná od výjezdu z továrny až po ekologickou likvidaci, stáčení tachometrů se pravděpodobně nikdy nepodaří zcela vymýtit. Je škoda, že se alespoň základy tohoto systému nepodařilo dostat již do právě schvalované novely zákona,“ dodala Topolová. „Až po propojení evropských databází se snad podaří zabránit stáčení automobilů před jejich dovozem do jednotlivých států.“
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva