Nové emisní normy, které budou přísnější od 1. září 2018 a dále se přitvrdí v Evropské unii v roce 2020, můžou znamenat pro automobilky značné náklady navíc. Analýza společnosti IHS Markit ukazuje, že mnozí výrobci nedokáží snížit emise oxidu uhličitého pod 95 gramů na kilometr.
Následné sankce automobilky vyjdou až na 14 miliard eur (téměř 360 miliard korun).
Nové emisní limity začnou platit v roce 2020 s plnou účinností o rok později. V horizontu dvou let přitom analytici očekávají, že spotřeba flotil automobilek bude v průměru dosahovat 102,3 gramy oxidu uhličitého na kilometr, tedy o sedm gramů více, než do čeho se mají dle současné metriky NEDC vejít.
To bude v podobě sankcí za tento rok znamenat další náklady pro automobilky ve výši 11 miliard eur. Limity dle odhadu výrobci nesplní ani o rok později, kdy vejde v platnost také nová metrika, pomocí které budou automobilky škodliviny vypuštěné do ovzduší měřit.
Takzvaný Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) má více odpovídat reálnému provozu. Souhrnně tak pokuty pro automobilky v Evropské unii dosáhnou 14 miliard eur. Po přepočtu na jeden vyrobený vůz to může znamenat dodatečné náklady ve výši až 800 eur na automobil (přes dvacet tisíc korun).