Letos proběh 17. ročník Evropského týdne mobility. Tato dnes již celosvětová kampaň konající se pravidelně od 16. do 22. září si klade za cíl podporu trvale udržitelné mobility ve městech.
Zkvalitnění dopravy po městech začíná být věnována pozornost po celém světě. Loni se do kampaně zapojilo 2 526 měst v 50 státech. A zdaleka se nejednalo jen o jednorázové krátké akce. Více než polovina zúčastněných měst přijala zhruba 8 000 trvalých opatření zaměřených na zkvalitnění dopravy.
Letos se kampaň soustředí na problematiku tzv. multimodality, čili podporu kombinování různých způsobů dopravy osob i zboží v městských aglomeracích.
Probíhá pod názvem „Kombinuj a jeď!“. Zatím se přihlásilo 2 570 měst z 51 států, což je historicky nejvíce. V multimodalitě, čili kombinaci pěší a cyklistické dopravy, prostředků veřejné dopravy, ale také sdílení osobních vozidel, bicyklů, vozidel taxi apod., vidí jednotlivé municipality příležitost využít silných stránek jednotlivých způsobů dopravy po městských aglomeracích. To umožní redukovat ekonomické náklady, negativní dopad na životní prostředí, dopravní zácpy a současně zvýšit rychlost, flexibilitu, pohodlí i spolehlivost.
„Dosáhnout těchto ambiciózních cílů umožní zvyšující se digitalizace dopravy. Na mobilitu je tak nahlíženo jako na službu poskytovanou širokým vrstvám obyvatelstva. Tento pohled je plně v souladu s celosvětově podporovanou koncepcí tzv. chytrých měst. A nejen měst. Hovoří se o triádě chytří obyvatelé, chytrá města, chytrá společnost. Koncept tzv. smart cities má potenciál citelně zvýšit kvalitu života nás všech,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Aby byla přijímaná opatření pro obyvatele atraktivní, musí respektovat jejich potřeby. Z průzkumu provedeného ve všech 28 zemích EU vyplývá, že lidé při své dopravě jednoznačně preferují pohodlí (61 % respondentů) a také rychlost (31 %).
„V posledních letech byla vyvinuta celá řada nástrojů pro plánování cestování po městských aglomeracích s využitím všech dostupných způsobů dopravy. Velmi inspirativní může být Budapešť, kde spustili plánovač cest umožňující nastavit optimální způsob dopravy doslova od domu k domu. Aplikace poskytuje reálné informace o všech prostředcích veřejné dopravy. A také nabízí alternativy, jak nejlépe zdolat poslední úsek cesty – pěšky, na vlastním či sdíleném bicyklu. Doprava tak může být maximálně pohodlná i rychlá,“ uvádí Roman Budský.
Dostupnost je důležitým kritériem pro každého šestého a cena pro každého osmého dotázaného. Bezpečnost zajímá pět procent a ochrana životního prostředí čtyři procenta obyvatel EU28. Češi se rozhodují výrazně jinak. Nejvíce ze všech je zajímá dostupnost konkrétní dopravní služby (39 %) a rovněž cena (23 %). Také více preferujeme rychlost přepravy (38 %), bezpečí a kupodivu i dopad na životní prostředí (shodně po 6 %). Pohodlí nás zajímá jen ve 40 %.
K Evropskému týdnu mobility se připojilo i 29 českých měst. A nechybí ani Liberec. Jednou z aktivit je celodenní akce, která proběhne ve středu 19. září v centru města. Její návštěvníci se dozvědí řadu zajímavostí ohledně bezpečné cyklistiky a elektrokolech, předveden bude moderní elektromobil, chybět nebudou ani cenné informace, jak se po Liberci pohybovat prostředky MHD bezpečně a rychle. Hovořeno bude i o budoucím potenciálu sdílení aut. Stranou nezůstane ani bezpečnost silničního provozu. Akce je organizována či podporována řadou organizací, jako jsou např. Zdravé město Liberec, Liberecký kraj, Policie České republiky, Tým silniční bezpečnosti a Státní fond životního prostředí České republiky.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva