Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: EP odhlasoval nereálné snížení emisí u nákladních aut

Evropský parlament odhlasoval návrh nařízení, které stanoví emisní normy (CO2) pro nová těžká užitková vozidla. Podle Sdružení automobilového průmyslu ale nová norma nereflektuje možnosti v rámci vývoje a produkčních cyklů.

Nehledí podle vyjádření AutoSAP také na řadu nedořešených problémů, jako jsou adekvátní a čisté energetické zdroje, nutnost kompletně vybudovat dobíjecí infrastrukturu, či již vložené investice do jiných alternativních paliv. Jde například o metan, který nabízí řešení snižující závislost EU na ropě a současně větší spolehlivost.

Pokud by se Evropským parlamentem schválené emisní cíle (- 20 % k roku 2025 a nejméně – 35 % k roku 2030 oproti roku 2019) objevily v konečné podobě nařízení, vedly by dle názoru AutoSAP jednoznačně k nutnosti zařazení velkého počtu elektrických nákladních vozidel. Pro jejich prodej však chybí jak dostatečné zdroje na nákup či budování infrastruktury, tak ochota zákazníků, které trh nutí uvažovat především ekonomicky. Důsledkem by nepochybně bylo navyšování cen dopravy a tím i spotřebitelských cen nebo další růst stáří vozového parku.

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl k tomu řekl: „Podobně jako v případě osobních automobilů a dodávek, je Evropský parlament v případě těžkých užitkových vozidel ještě přísnější ve svých návrzích než Evropská komise. Bude proto nyní na ministrech životního prostředí členských zemí, aby schválili pozici Rady EU, která bude realističtější, a nebude, na rozdíl od Evropského parlamentu, zavádět protitržní aspekty (např. povinnost výrobců prodávat významný podíl nízkoemisních, tedy elektrifikovaných, vozidel).“

I když se výrobci nákladních automobilů hlásí k co nejrychlejší dekarbonizaci nákladní dopravy, upozorňují na to, že například rychlé budování dobíjecí infrastruktury není vzhledem k technickým parametrům i velkým finančním nákladům v řadě případů reálné. ACEA také upozorňuje, že výrobci potřebují čas na vývoj vozů, a že zrychlení vývoje a narušení vývojového cyklu přináší další rizika. Tempo snižování emisí v dopravě musí být realizováno s ohledem na možnosti investic členských států, stabilitu jejich ekonomik a zajištění spolehlivé přepravy zboží za přiměřené náklady.

Řadu argumentů automobilového průmyslu, který opakovaně nabádá k vyváženému a komplexnímu posuzovaní všech dostupných informací a přístupů, nakonec podporuje i aktuálně zveřejněná studie Mezinárodní energetické agentury: World Energy Outlook, dostupná ZDE, (např. pokud jde o realisticky odhadovaný poměr paliv používaných v nákladní dopravě, u nějž nelze elektrifikaci očekávat před rokem 2040).

19.11.2018Autodealers

Informace odjinud

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.