Zatímco přírůstek českého exportu na začátku roku vykázal nejnižší lednové tempo od roku 2013, únor přinesl mírné zlepšení. Podle odhadů Indexu Exportu ale pouze přechodné.
Ekonomické oslabení hlavních obchodních partnerů v čele s Německem se významně podepisuje na poptávce po tuzemském zboží. To potvrzuje i nedávno zveřejněný index PMI.
„Katalyzátorem vývoje ekonomiky je v Česku vývoz automobilů. Jejich export se meziročně propadl o 4,8 procenta, ale čísla stále drží náhradní díly. Analýza údajů nicméně ukazuje, že začalo období cyklického zpomalení autoprůmyslu,“ uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Oslabující poptávka spolu se zpomalujícím průmyslem škrtí růst českého exportu. Situaci neprospívá ani stále vysátý trh práce, na kterém mnohé firmy stále beznadějně hledají nové zaměstnance. Podle ukazatele Index Exportu, který zohledňuje i situaci na českém trhu práce, dojde v letošním druhém čtvrtletí k dalšímu zpomalení růstu českého exportu.
„Lednový přírůstek nových zakázek pro český průmysl byl nejnižší za posledních šest let a ne náhodou se na šestiletém minimu ještě nedávno pohyboval i významný předstihový ukazatel německé ekonomiky – IFO index, konkrétně jeho podsložka očekávání. Nejnižší hodnotu za posledních šest let očekáváme mimochodem i od letošního přírůstku českého exportu v národním pojetí. Pokud nedojde na krajní variantu, tj. na neřízený brexit, český export se letos setrvalému poklesu ještě vyhne,“ domnívá se Helena Horská.
„I přes spíše pesimistická očekávání dokázali čeští exportéři v únoru výrazněji zvýšit objem vyvezeného zboží v národním pojetí. Meziroční 5% růst lze hodnotit určitě jako velmi dobrý výsledek, za kterým stojí hlavně automobilový průmysl. Vývoz motorových vozidel vzrostl o 4,2 mld Kč. I přes tento pozitivní výsledek nás nečeká lehký rok, protože potenciálních problémů není málo: německý průmysl, pravděpodobně tvrdý brexit a potom také obavy z USA. Ty zcela určitě zaměří svoji pozornost na automobilový průmysl v EU poté, co dojednají s Čínou novou obchodní dohodu,“ doplňuje Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva