Sdružení automobilového průmyslu vydalo přehled o výrobě a odbytu motorových vozidel za období od 1. ledna do 30. dubna 2019. Čísla komentoval ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Od začátku roku do konce dubna bylo v České republice vyrobeno celkem 492 065 motorových vozidel, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku znamená velmi mírný pokles (o necelé jedno procento).
Výrazně se dařilo zejména kolínské TPCA, která meziročně posílila o 9,1 %, ale úspěšné období zažívají tradiční výrobce motocyklů JAWA s téměř dvojnásobnou produkcí oproti prvním čtyřem měsícům loňského roku a IVECO, kterému se daří jak v celkové výrobě (+ 6,5%), tak v tuzemských prodejích (+ 98,6 %) i exportu (+ 10,9 %).
Osobní automobily
V prvních čtyřech měsících letošního roku bylo vyrobeno celkem 489 752 vozidel, což znamená meziroční pokles o 5 287 vozidel (- 1,1 %). Po téměř čtyřprocentním zpomalení evidovaném v prvním kvartálu se tak vývoj začíná obracet k lepšímu. Meziroční srovnání samotné dubnové výroby pak výrazně vyznívá pro ten letošní (+ 7,6 %). Nejvíce se dařilo kolínskému konsorciu TPCA, jehož produkce směřuje z více než 99,6 % do zahraničí. Ve sledovaném období automobilka vyrobila 77 702 vozů a zaznamenala nárůst o 9,1 %. ŠKODA Auto, největší výrobce s téměř dvoutřetinovým tržním podílem, vyrobila od ledna do dubna 310 250 vozidel, z nichž bylo do zahraničí vyvezeno 281 164 vozů a v České republice prodáno 30 462 vozů. Nošovický Hyundai pak vyrobil 101 800 vozů.
I přes mírný meziroční pokles můžeme sledovat pozitivní vývoj ve srovnání jednotlivých měsíců letošního roku. Dubnová produkce je vyšší oproti lednové i únorové, ve srovnání s březnem pak sice došlo k poklesu, ten se dá ale připsat na vrub více dnům státních svátků. V jednoduchém přepočtu vyrobených vozů na pracovní den je duben dokonce produktivnější o 1,4 %.
Autobusy
Produkci i odbytu autobusů se nadále daří. Společnosti Iveco ČR a SOR Libchavy realizovaly společně se společností KH Motor CENTRUM Opava výrobu 1563 autobusů, což je o téměř 2,4 % více než vloni. Firma Iveco ČR meziročně posílila ve výrobě na 1455 ks autobusů a dařilo se jí jak v prodejích na tuzemském trhu (+ 98,6 %), tak i v exportu (+ 10,9 %). SOR Libchavy vyrobila od ledna do dubna letošního roku přesně 100 autobusů, z toho v ČR prodala 89 kusů.
Motocykly
Jedinému výrobci motocyklů na našem trhu, společnosti JAWA Moto, se i nadále výrazně daří. Nárůst exportu především na Kubu a další středo- a jihoamerické trhy čítající 666 ks (+ 104,3 %) a navýšení tuzemských prodejů o 61,5 % je důvodem téměř dvojnásobného meziročního nárůstu na celkových 750 vyrobených strojů.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP, komentuje dosavadní vývoj: „Přes pomalejší rozjezd ze začátku letošního roku jsou výrobci opět na samé hranici svých výrobních kapacit. I když jsme v období prvních čtyř měsíců letošního roku zaznamenali pokles, letošní dubnová produkce osobních vozů výrazně překonala tu loňskou o 7,6 %. S ohledem na silnou proexportní orientaci našeho automobilového průmyslu je to dáno jak pozitivním dubnovým vývojem na významných evropských trzích (Španělsko, Itálie a Francie), tak i dobrou konkurenceschopností tuzemských vozidel. Výrobci tak vykazují solidní výsledky, kterými i nadále táhnou českou ekonomiku vpřed.“
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva