Česká průmyslová výroba si v září meziročně připsala 4,9 %, tedy ještě o trochu více, než čekal trh. Výsledek byl ovšem ovlivněn vyšším počtem zářijových pracovních dní v letošním roce.
Po očištění o tento efekt průmyslová produkce meziročně zaznamenala pokles o 0,6 % a meziměsíčně (po sezónním očištění) vzrostla o 0,8 %. Mezi nejproduktivnější odvětví se řadila výroba dopravních prostředků (mimo motorových vozidel), která připsala 15,8 %, farmaceutický průmysl, který přidal 14 %, a opravy strojů a zařízení s 8,2 procenty.
Čísla táhne výroba motorových vozidel
Po zohlednění váhy jednotlivých segmentů pro český průmyslový výstup se ovšem na celkovém výsledku kladně nejvíce podílela výroba elektrických zařízení a tradičně i výroba motorových vozidel. Hodnota průmyslových zakázek meziročně vzrostla o 2,7 % a její nárůst pozorujeme jak z tuzemska, tak i ze zahraničí.
Ve srovnání s předchozími lety tak sice český průmysl již nevykazuje tak silné znaky přetíženosti, nicméně nadále nelze říci, že by se výrazné ochlazení pozorované například v Německu u nás zatím dramaticky promítlo. Počet zaměstnanců v českém průmyslu oproti loňskému září poklesl o 1,6 %.
Mezi nepříliš úspěšné průmyslové sektory se v září zařadila těžba surovin a výroba oděvů, které navázaly na předchozí klesající trend. Tato odvětví nicméně v Česku nehrají tak dominantní roli a suverénně nejslabším celkovým přispěvatelem se proto stala výroba strojů a zařízení, která meziročně odepsala téměř 10 %. Její příspěvek k celkovému růstu tak činil -0,8 procentního bodu. Právě zde lze pozorovat důsledky snížené investiční aktivity, spojené s nejistým mezinárodním ekonomickým vývojem. Varovný je i výkon tohoto sektoru v čase, když ještě v červenci meziročně stagnoval, v srpnu již klesl zhruba o 3 % a v září propad ještě prohloubil. Produkce počítačů klesá Druhým nejslabším přispěvatelem k celkovému výkonu pak byla výroba počítačů a elektronických zařízení, která do souhrnného výsledku přinesla -0,4 procentního bodu.
Vzhledem k tomu, že Německo a další významné vývozní trhy v posledních měsících vytrvale hlásily klesající odbyt, lze očekávat, že i český průmysl bude postupně dále chladnout, hlavně potom segmenty navázané na investiční aktivitu, jako je výše zmiňovaná výroba strojů a zařízení. Čerstvé zprávy z Německa již ovšem dávají alespoň nějakou naději, že by se tamní průmysl mohl v dohledné době odrazit ode dna, zvláště pokud dojde k avizovanému uklidnění geopolitického obchodního napětí. V takovém případě by německou recesí mohl český průmysl „proklouznout“ bez větší újmy.
Již v devátém měsíci v řadě jsme v českém průmyslu zaznamenali pokles zaměstnanosti, ovšem vzhledem k trvale přehřátému trhu práce se toto stále neprojevilo v poklesu tlaku na růst mezd, který dosáhl stále velice slušných 7,0 %.
12.11.2019Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva