Mazda si letos připomíná 100 let od založení firmy. Historie se začala psát 30. ledna 1920, kdy vznikla firma na výrobu korku Toyo Cork Kogyo, připomněl portál japan-cars.cz.
O rok později ji šéf Jujiro Matsuda změnil specializaci na výrobu obráběcího nářadí. Teprve v roce 1931 se poprvé objevuje označení Mazda, které se nabízelo jako zkomolená anglická výslovnost jména majitele Matsudy a současně se jednalo o jméno nejvyššího božstva perského náboženství zoroastrismu.
Prvním vozidlem firmy Toyo Kogyo se stala tříkolka Mazda Go, jednalo se vlastně o motorku s korbou vzadu, což způsobilo, že se společnost stala jedním z nejstarších japonských výrobců dopravních prostředků.
Ke skutečnému autu to ale ještě pár let trvalo, prototyp klasického automobilu byl představen v roce 1940, ale zastavila jej válka. Ale už koncem roku 1945 zase vyráběla v hirošimských prostorách, které přežily shození atomové bomby (a chvíli sloužily jako provizorní nemocnice), užitkové automobily. A o čtyři roky později se poprvé stala exportérem – do Indie prodávala tříkolové dodávky.
Koncem padesátých let už byla Mazda důležitým výrobcem užitkových vozidel od delivery vozítek po nákladní vůz s nosností 1000 kg, stále to včak nebyla Mazda, jak ji známe. Výrobcem osobních aut se stala zkraje roku 1960, když představila známé autíčko City-Coupé Mazda R360, o tři roky později doplněné o sedan Carol R360. Následoval kompakt Mazda Familia 800 a model střední třídy Luce s designem Bertone. A už to jelo.
V té době ale už byly položeny základy toho, co Mazdu proslavilo celosvětově – rotační motor. Automobilka v roce 1961 získala licenci na wankel, o dva roky později založila vývojové centrum, specializované na tento motor a představila první dvourotorový wankel na světě. No a na jaře 1967 se zrodilo kultovní Cosmo Sport 110 S, první sériový vůz s dvourotorovým motorem na světě, na který postupem času navázaly zhruba dva miliony dalších wankelů.
S designem Bertone Mazda prorazila ve stejném roce i v Evropě – začala trošku netypicky v Norsku. V roce 1968 se spustil prodej v Kanadě a v roce 1970 také v USA, čímž si zadělala na celosvětový úspěch, když se v roce 1974 dostala do první desítky největších výrobců automobilů. O deset let později se z Toyo Kogyo stala oficiálně Mazda Motor Corporation a milníkem, který samozřejmě musíme také zmínit, je sportovní roadster MX-5, jenž debutoval v roce 1989, společně s vítězstvím vytrvalostního speciálu 787 B se sedmisetkoňovým čtyřrotorovým wankelem v Le Mans.
Pak přišly trochu horší časy, které způsobily kapitálový vstup Fordu (33,4 %) a řadu let vzájemné spolupráce, na kterou příznivci značky nevzpomínají úplně s láskou, renesance Mazdy však započala s novým tisíciletím a dnes už je automobilka zase v dobré kondici a to, co se nepovedlo se značkami Amati a Xedos se chystá pod vlastním logem – přerod v prémiového výrobce.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva