Kdo čekal, že po slabém startu v dubnu nastane alespoň v kategorii nových osobních aut od počátku května nějaký prodejní boom, ten se zatím mýlil. Po dvou týdnech zůstává květnový meziroční pokles zatím na úrovni 54,3 %, tedy ještě o skoro procento níže než v dubnu (-53,4 %). Pozice značek na trhu komentuje Karel Beránek.
Další vývoj ovlivní, jak budou zákazníci kupovat nová auta ve zbytku měsíce. Mnohé ale nasvědčuje tomu, že i díky „vizionářské“ rétorice některých expertů, predikujících zlevňování aut, budou mnozí kupující spíše váhat a s nákupem raději ještě vyčkávat.
Narostly prodeje privátním zákazníkům
Zajímavým současným jevem také je, jak v době pandemie vzrostl podíl soukromých majitelů, ve srovnání s firemními. Na úrovni téměř 33 procent už nebyl jejich podíl hodně dlouho, a je možné, že se ještě zvýší. V nejisté době mohou mnozí podnikatelé, stejně jako firmy, i dosud plánovanou obnovu vozového parku oddálit, zatímco soukromníci mohou do aut vkládat úspory.
Škoda padá, Hyundai předstihl Volkswagen
Tak trochu ve stínu koronavirové krize se letos odehrává na automobilovém trhu také velmi zajímavý boj mezi značkami, při kterém se dost zásadně mění jejich postavení na českém trhu. Trochu překvapivě letos klesá podíl, stále dominantní Škody, na současných cca 33 %, když ještě v lednu měla 43,3 %. Dalším překvapením je i v květnu se upevňující postavení Hyundaie na příčce č. 2, s tržním podílem okolo 10 procent, čímž odsouvá VW na bronzový stupeň.
Toyota stoupá, překvapením jara je Mercedes-Benz
O další dvě místa se perou Dacia s Toyotou. Velkým překvapením půlky května je šesté místo Mercedesu, před Kiou, zatímco na tradiční francouzské rivaly, Peugeot a Renault, zbývají zatím místa 8 a 9. Další překvapení je na místě 10, kde letos kraluje BMW, zatímco další pořadí je také nejen z historického hlediska rovněž zajímavé. Jedenáctý je Citroën, 12 Seat, 13 Opel a 14 Ford, všechno značky z někdejších top 10.
Za zmínku stojí také poznámka k někdy zmiňovanému poklesu dovozu ojetin. Pouhé opsání údajů Svazu dovozců, že kvůli opatřením proti koronaviru byl dovoz nižší o 53 % ukazuje, že jsme v tomto směru hodně specifickou zemí. Data SDA udávají počty u nás poprvé registrovaných dovezených ojetých vozů. Proto je zajímavé, že i když byly od půlky března až do konce dubna uzavřené hranice, stejně jako bazary v zahraničí, přesto bylo za duben poprvé registrováno 7254 dovezených ojetin, zřejmě tedy z již dříve navezených skladových zásob.
Prognóza po polovině května není snadná, ale je velmi pravděpodobné, že za prvních pět měsíců letošního roku bude u nás registrováno zhruba stejně osobních vozů, jako ve stejném období roku 2011 a dříve, což tehdy nebyl tak špatný výsledek. Posvícení zřejmě už bylo.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva