Německý autoklub ADAC rozšířil svůj vozový park o vodíkový vůz Toyota Mirai. Provozovat jej budou zaměstnanci pobočky klubu v severním Bavorsku.
V loňských silničních testech ADAC dosáhl model Mirai dojezdu 484 km, což předčilo většinu elektromobilů poháněných standardními bateriemi. Toyota Mirai je na německém trhu od roku 2015. Celkem 45 těchto vozů využívá ride-sharingová firma CleverShuttle, která tak má jednu z největších flotil vodíkových aut na světě.
Její auta od roku 2017 najela již více než pět milionů kilometrů. Ve čtyřech Mirai jezdí i berlínští hasiči a několik vozů využívá i německá policie. Například v Londýně jezdí více než desítkou aut tamní metropolitní policie. Oproti desítkám minut dobíjení standardních elektromobilů stačí k natankování vodíkového Mirai pouze pět minut. V Německu je možné tankovat vodík na zhruba 90 místech a jejich počet dále roste. Do roku 2021 tam má být 130 čerpacích stanic. V celé Evropě je nyní kolem 200 čerpacích míst, v Česku zatím nefunguje ani jedno.
Česko stále čeká
První stanici by měl v tuzemsku letos vybudovat Unipetrol. Celkově má v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně. Dále se připravují stanice v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu. Podle prognózy ministerstva průmyslu by za deset let mohlo být v ČR přes 50 000 vodíkových aut, dnes tu zatím z důvodů nedostatečné infrastruktury nejezdí žádné.
Toyota Mirai je čtyřmístný sedan s elektromotorem o výkonu 154 koní, který je poháněný palivovými články. Elektrická energie v nich vzniká reakcí vodíku s kyslíkem za přítomnosti katalyzátoru, přičemž jejím vedlejším produktem je voda. Spotřeba se pohybuje okolo 1 kg vodíku na 100 km. Ve výzkumu ADAC Ecotest hodnotícího vozy z hlediska jejich vlivu na životní prostředí, získala Toyota Mirai maximum, tj. 5 hvězdiček.
Voda z výfuku
Elektrické vozy poháněné vodíkem (FCEV) spojuje s těmi, které využívají akumulátory (BEV), nulová emise CO2 a zplodin, neboť jedinou látkou produkovanou vodíkovými vozy je voda. Liší se však dobou čerpání pohonných hmot, jež v případě vodíkových aut činí několik minut.
Autoklub ADAC, po celé Evropě známý zejména každoročním hodnocením spolehlivosti, sdružuje více než 17 milionů členů a je to druhá největší organizace tohoto typu na světě, hned za americkým AAA.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva