Současná koronavirová doba sebou přináší další nemalý aktuální problém, který je svým způsobem časovanou bombou. Týká se prodeje, resp. registrací nových automobilů. Situaci komentuje v magazínu Automakers publicista Karel Beránek.
I kdyby nastal od 30. listopadu v prodeji aut „normální“ stav a registrační místa se také plně otevřela, stejně aktuálně hrozí, že se do konce roku nestačí vyprodat skladové zásoby vozů, plnících dosavadní normu Euro 6d-TEMP a prodaná vozidla nebude možné na řadě míst, zejména pak v Praze, z kapacitních důvodů ani registrovat.
Platná legislativa EU a naše pochopitelně také, totiž vyžaduje, že od 1. ledna 2021 nemohou, tedy přesněji nesmí (až na případné, přesně definované menší množství vozidel z tzv. „výběhu série“), být registrována nová vozidla plnící dosavadní normu Euro 6d-TEMP, ale jen ještě více zpřísněnou normu Euro 6d ISC – FCM. Pokud jde o zmíněný „výběh série“, zde je umožněno prodat a registrovat určitý počet letošních vozů, či vozů s tzv. COC listy vydanými do září, ještě v lednu 2021. I tak hrozí, že v prosinci, už díky vánočním dnům volna a dovoleným, které toto období každoročně provázejí, se tlak na registrace razantně navýší a nebude možné vše stíhat.
Jen pro informaci ve stručnosti uvádíme, že v podmínkách pro nové osobní vozy, na které se vztahuje směrnice o „výběhu série“ je stanoveno, že nejvyšší množství vozidel jednoho či více typů nesmí přesáhnout 10 % a v případě všech ostatních kategorií 30 % vozidel, všech dotyčných typů, jež byla v daném členském státě uvedena do provozu v průběhu předchozího roku. Pokud by uvedených 10 % či 30 % představovalo méně než 100 vozidel, může členský stát povolit uvedení do provozu až 100 vozidel.
V této souvislosti jsou sice vyvíjeny různé aktivity, a to jak ze strany tuzemských institucí, tak i Evropské asociace výrobců automobilů ACEA a jejich prodejců CECRA, aby Evropská komise poskytla úlevu členským státům EU, a umožnila posunutí termínu platnosti nové normy tak, aby bylo možné ještě nějaký čas v novém roce prodávat a registrovat vozidla, která s ohledem na vzniklou pandemickou situaci, zůstala neprodána ve skladech.
Jednalo by se o tzv. derogaci, což je právnický obrat znamenající zrušení předpisu nebo jen některé jeho části či ustanovení (v daném případě by šlo o posunutí data platnosti) s tím, že zůstává nadále platným. Jakákoli změna či úprava je ale u evropských úředníků obvykle velká komplikace, jejíž vyřízení může trvat i dost dlouho. Obchodníci s automobily ale mají na vše už jen měsíc – prosinec, a to v jeho třetí třetině jsou Vánoce a konec roku, se vším, co s tím souvisí.
Pokud by se Evropské komisi a následně všem dalším institucím na národní úrovni nepodařilo žádost ACEA, CECRA a dalších, stihnout, znamenalo by to pro většinu českých prodejců nových automobilů, že by museli zaregistrovat („dát na čísla“) do konce roku všechna vozidla plnící „jen“ normu Euro 6d-TEMP, kromě určitého množství vozů, na které se může vztahovat výjimka „výběhu série“. A to je opravdu slušná časovaná bomba.
Z hlediska zákazníků stojí ještě za uvedení, že přes tíživou situaci, ke které zřejmě v oblasti registrací v prosinci dojde, nechceme v žádném případě vyvolávat jakoukoli paniku, jen chceme, aby se o tomto problému více vědělo a všichni se na něj mohli připravit. Některé letošní přesně definované osobní vozy z „výběhu série“ se tedy budou moci v omezeném rozsahu registrovat i po 1. 1. 2021. Stejně tak je velice nepravděpodobné, že by v důsledku uvedených problémů mělo dojít k nějakým rozsáhlejším výprodejním a slevovým akcím.
Protože se nová auta dají registrovat na kterémkoli registračním místě ČR a na bruselské, ale ani na další úředníky, se není dobré spoléhat, že by úlevu stihli vyřídit, bude vhodné hledat co nejvýhodnější řešení. Jedním takových by v této prekérní situaci, a v případě nouze mohlo být vyhledání a využití, některých méně vytížených registračních úřadů, kde přijímají elektronické registrace, a tam vozidla přihlásit s menšími problémy ještě před koncem roku. Škoda, že neexistuje přehled o vytížení úřadů, které nemají tak dlouhé čekací lhůty. Pokud o takových registračních místech víte, dejte nám vědět a Automakers jejich seznam rád zprostředkuje.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva