Objem nově poskytovaných nebankovních spotřebitelských půjček kolísá v závislosti na postupu koronavirové pandemie. Zatímco k největšímu propadu obchodů došlo během první vlny, po následném rozvolnění ochranných opatření začal trh nabírat dech. Vyplývá to ze statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA).
V uvedeném kontextu bude zajímavé sledovat, co s vývojem nebankovního trhu provedl říjnový nástup druhé vlny pandemie. Poslední čtvrtletí bývá pro oblast financování spotřebitelů nejsilnějším obdobím. Letošní říjen a listopad ale byly poznamenány přísnými ochrannými opatřeními včetně uzavření velké části prodejen.
„Zatím nemáme k dispozici konkrétní data o tom, v jaké míře dokázal tento výpadek vykompenzovat výrazný nárůst online nákupů společně s prosincovým dočasným rozvolněním,“ říká generální tajemník ČLFA Jaroslav Krutilek.
Za první tři letošní čtvrtletí poskytli členové ČLFA domácnostem 17,63 miliardy korun, v meziročním srovnání to představuje snížení o 14,4 %. Vývoj trhu během roku ale není rovnoměrný.
Objem realizovaných obchodů se z 6,08 miliardy korun poskytnutých v prvních třech měsících snížil ve druhém čtvrtletí o 15,8 % na 5,12 miliardy. Ve třetím kvartále už ale mezičtvrtletně vzrostl o 25,6 % na 6,43 miliardy korun a byl tedy vyšší i v porovnání s úvodní pasáží roku. V meziročním srovnání, tedy ve srovnání s třetím čtvrtletím roku 2019, to však přesto představuje pokles, a to o 11,2 %.
„Ukazuje se, že lidé velmi citlivě reagují na průběh pandemie a podle něj korigují své finanční plány. V jarních měsících, které byly spojeny s přísnými ochrannými opatřeními včetně celonárodní karantény, byli s výdaji velice opatrní. Pak ale přišlo velké rozvolnění těchto opatření a spolu s ním vzrostl optimismus domácností ohledně jejich ekonomické situace,“ vysvětluje Jaroslav Krutilek.
Trh s nebankovními půjčkami se tedy nezastavil ani v době zákonného úvěrového moratoria, které platilo do 31. října. Zákazníci, kteří se vinou pandemie dostali do finančních problémů, požádali o odklad splácení. Členské společnost ČLFA schválily přes 79 tisíc těchto žádostí v objemu 31 miliardy korun, z toho zhruba polovinu v souladu s moratoriem a druhou polovinu nad jeho rámec.
„V členské základně ČLFA odpovídal počet schválených žádostí v kategorii spotřebitelského financování pouhým 4,8 % aktuálně běžících smluv. Nedomníváme se proto, že by za letním zlepšeným vývojem obchodů stála zhoršená finanční situace domácností a jejich snaha řešit tyto případné potíže půjčkou. Pravděpodobnější je, že společnost má tendenci vracet se po oslabení epidemie a následném uvolnění poměrů co nejdříve do obvyklých kolejí,“ konstatuje Jaroslav Krutilek.
ČLFA se také aktivně zapojila do jednání o finální podobě Prohlášení nebankovních poskytovatelů úvěrů o pomoci klientům po skončení úvěrového moratoria, které vzniklo z iniciativy Ministerstva financí. Prohlášení formuluje konkrétní kroky, jak po ukončení moratoria přistupovat ke klientům, kteří se vinou pandemie ocitnou v problémech se splácením svých závazků. Jednou z možností by podle prohlášení měl být i další odklad splátek.
„Ukazuje se, že podstatná většina klientů našich členů se dokáže s negativními ekonomickými dopady pandemie vyrovnat. Velkou zásluhu na tom má fakt, že naše členské společnosti velmi pečlivě posuzují úvěruschopnost žadatele o půjčku ještě před podpisem smlouvy. Přesto vnímáme, že existuje skupina dlužníků, na které má současná situace dramatický dopad. Členové ČLFA si uvědomují svou odpovědnost a jsou připraveni všem těmto zákazníkům nadále pomáhat,“ říká Jaroslav Krutilek.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva