Firmám českého automobilového průmyslu se letos podařilo udržet produkci na stabilní úrovni, a to navzdory výpadkům v dodávkách dílů, omezením v přepravě zboží či napjaté situaci na trhu práce. Celkově bylo v prvních dvou měsících tohoto roku v Česku vyrobeno 206 695 osobních vozidel (- 13,6 %).
Meziroční pokles tuzemské výroby je tak nadále výrazně nižší než celkový propad trhů v Evropské unii (- 21,7 %).
„Nové registrace v Evropské unii poklesly v prvních dvou měsících roku zhruba o pětinu. Z tohoto pohledu je propad domácí výroby vozidel o necelých 14 % dobrou zprávou, situace však nadále zůstává složitá. Výrobci jsou nuceni přeskupovat výrobu kvůli výpadkům dodávek čipů a dalších dílů, kromě nedostatku vstupů dochází také k dramatickému nárůstu cen řady materiálů, dále ke komplikacím při dopravě zboží v důsledku změn na hranicích a v neposlední řadě i situace na trhu práce je kvůli výpadkům zaměstnanců velmi napjatá,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
„Je proto obdivuhodné, že se firmám českého automobilového průmyslu, přes veškeré komplikace, se kterými se musí v současnosti potýkat, daří držet stabilitu produkce. Současně se potvrzuje, že navzdory další vlně pandemie jsou firmy autoprůmyslu bezpečným místem pro práci. Apelujeme proto na vládu, ať firmy na této cestě podpoří,“ dodává Petzl.
Osobní automobily
V lednu a únoru tohoto roku bylo vyrobeno celkově 206 695 automobilů, tedy o 32 510 méně než ve stejném období minulého roku (-13,6 %). V únoru automobilky vyrobily 102 119 automobilů, to je meziročně o 18 611 méně (- 15,4 %). Ve srovnání s předchozím měsícem sice produkce poklesla o 2 457 kusů, únor však byl o jeden pracovní den kratší..
Pozitivní výsledek výroby zaznamenal nošovický Hyundai. V prvních dvou měsících roku vyrobil 37 200 vozidel (- 0,8 %), v únoru výroba dokonce výrazně vzrostla na 18 750 vozidel (+ 14,3 %). V lednu a v únoru ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila 140 459 automobilů (- 12,9 %), v závodě Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ) bylo vyrobeno 29 036 automobilů (- 28,3 %).
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 9 496 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 4,6 %, tedy o 1,3 % více než v předchozím měsíci. Větší počet zaujímají modely s plug-in hybridním ústrojím (6 815 ks), bateriových elektromobilů (BEV) bylo vyrobeno celkově 2 681 ks. Tomuto segmentu vévodí Hyundai, který jich vyrobil 2 512 ks, před ŠKODA AUTO (169 ks). Ta je také zatím jediným tuzemským výrobcem hybridních vozidel s externím nabíjením (PHEV).
Autobusy
Celkově došlo v segmentu produkce autobusů k poklesu o 14,3 %, vyrobeno bylo 698 autobusů. Po lednovém pětinovém poklesu tak došlo k mírnému zrychlení produkce. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 627 autobusů (-16,7 %), SOR Libchavy zaznamenal meziroční růst o 15,5 %, když vyrobil 67 autobusů, z nichž 10 autobusů bylo elektrických. Další z výrobců, rodinná firma KHMC Opava, vyrobil 4 autobusy, tj. o jeden více než vloni.
Motocykly
V novém roce se nadále daří výrobě motocyklů značky JAWA. V lednu a v únoru vyrobila 167 strojů, což po loňském útlumu znamenalo nárůst o 122 ks (+ 271,1 %).
18.03.2021Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva