Rok od vypuknutí pandemie koronaviru se český autoprůmysl začíná dostávat opět do kondice, a to navzdory nejisté poptávce na exportních trzích i nedostatku čipů. V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo vyrobeno 333 520 motorových vozidel, tedy meziročně o 2,7 % více. Samotná březnová výroba osobních aut se pak blíží výkonnosti předkrizových let.
Při hodnocení roku 2021 je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později.
Jak upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019.
„Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 % více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu,“ objasňuje Zdeněk Petzl a dodává: „Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 % a dává nám tak naději na mírný optimismus.“
Osobní vozidla
Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 331 897 vozů. To je o 2,8 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Automobilkám se podařilo od začátku roku zvýšit objem výroby i prodejů. V březnu bylo vyrobeno celkem 125 202 vozů, což znamená o 19,7 % více než v lednu a dokonce o 22,6 % více než v únoru.
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se dařilo především nošovickému závodu společnosti Hyundai, ve kterém bylo v prvním kvartálu vyrobeno 65 700 automobilů (+ 17,1 %). Dvojciferný nárůst zaznamenal jak na tuzemském trhu (+ 16,5 %), tak v exportu (+ 17,2 %). V roce 2019, kdy byla výroba vozidel v ČR v podstatě na vrcholu, Hyundai vyrobil za první kvartál 73 tisíc vozidel.
ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech 225 115 vozidel (+ 5,4 %). Na český trh bylo umístěno 19 574 vozidel (- 8,0 %), na zahraniční trhy bylo určeno 205 878 vozidel (+ 6,7 %). V prvním kvartálu roku 2019 bylo vyrobeno 231 280 „škodovek“.
Kolínská Toyota byla nucena z důvodu nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit výrobu. I z tohoto důvodu tak došlo v prvním čtvrtletí k meziročnímu poklesu produkce o 22,8 %, když bylo vyrobeno 41 082 automobilů. Naprostá většina pak zamířila na export (40 816 ks).
Výroba elektrických vozidel (BEV a PHEV) v prvním čtvrtletí odráží zvýšený zájem o čistou mobilitu. V závodech ŠKODA AUTO a Hyundai bylo vyrobeno celkově 25 918 elektrických vozidel (+ 7,8 %), z nichž bylo 12 272 elektromobilů BEV (+ 3,7 %) a 13 646 hybridů PHEV (+ 4,1 %). Nárůst výroby v březnu oproti únoru by téměř trojnásobný. Podíl elektrický vozidel na celkovém objemu výroby činil v uplynulém měsíci již 13,1 %.
Autobusy
V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 111 autobusů (- 13,5 %), 148 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 29,2 %), zbylých 935 bylo exportováno (- 5,6 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 017 autobusů, tedy o 13,7 % méně než v loňském roce, kdy výrobce udržel chod výroby až do 30. března. SOR Libchavy, který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, dokázal v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobit 89 autobusů (-12,7 %). Produkce autobusů s elektrickým pohonem v SOR Libchavy dosáhla v prvním kvartálu 15 ks a představovala podíl 16,9 %. Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 5 autobusů.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva