Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

TEST BMW M3 Touring – Na přání fanoušků

Roky trvalo, než BMW poslalo do světa kombi-verzi ikonického M3. Za volantem kousku rudého zvenčí i zevnitř jsem strávil několik stovek kilometrů a zjistil, že je ideálním řešením situace, kdy musíte mít opravdu jen jedno auto a chcete, aby zvládalo zdánlivě neslučitelné.
auto.cz

Nová Dacia Duster živě: Podívejte se, jak vypadá v reálném světě

Zatím vám nemůžeme říct, jak nová Dacia Duster jezdí, ale můžeme vám ji ukázat v reálném prostředí španělských kopců.
auto.cz

Modernizace Cupry Formentor a Leon se blíží. Příští týden odhalí nové hybridy i design

Cupra potvrzuje dřívější zprávy, že letošní rok bude pro značku plný novinek. Hned dvě nás čekají už zanedlouho.
auto.cz

Plug-in hybridní Audi Q7 a Q8 po faceliftu dojedou dál a mají už českou cenu

Modernizace obou technicky příbuzných SUV se dotkla též plug-in hybridních variant TFSI e quattro. Hlavní novinkou je výrazně větší akumulátor, díky kterému na elektřinu ujedete dvojnásobnou vzdálenost.
auto.cz

Nejzbytečnější výbava v autech aneb Tomuhle se vyhněte!

I v levných nových autech dnes narazíte na výbavu, která byla ještě před několika lety vyhrazena násobně dražším modelům. Jenže spousta z toho je jen zbytečný balast, který zvyšuje hmotnost a servisní náklady.
auto.cz

Tady se rodí ty nejlepší a nejvýkonnější motory světa! Elektřině navzdory

Evropa je ještě stále rájem spalovacích motorů a inženýrů, kteří jim dávají život. Kde ovšem vznikají ta nejurozenější mechanická srdce? Jen Itálie to není.
auto.cz

Zpěvák Adam Mišík o cyklistech v Praze: Poslal bych je ze silnic pryč!

Adam Mišík – slavný syn neméně slavného otce – se dal na elektroauta. Jak se mu s nimi jezdí a jak řeší dobíjení? Nejen o tom si povídal v dalším díle podcastu Moje auto s Davidem Šprinclem.
auto.cz

Nový Ford Focus sedan si můžete koupit i v Evropě. A vypadá fakt dobře

Čtvrtou generaci kompaktního fordu na českém trhu známe pouze jako pětidveřový hatchback a kombi. Nedaleko od našich hranic si ovšem můžete objednat i klasický sedan.
auto.cz

Reliant Rebel (1964-1974): Auto s vlastní garáží

Britský Reliant si udělal jméno svými tříkolkami, Rebel měl ale o jedno přední kolo víc. Kvůli omezené kapacitě výroby jich ovšem mnoho nevzniklo.
auto.cz

Nový Opel Grandland je konečně grand. Na elektřinu zvládne až 700 km

Německá automobilka představila druhou generaci svého kompaktního SUV. Po vzoru francouzských bratranců nejen na elektřinu. V plánu je spalovací motor i nový plug-in hybrid.
auto.cz

Jozef Kabaň bude zase navrhovat lidová auta. Ovšem v čínském SAIC Motor

Známý slovenský designér po nezdařilém návratu do Volkswagenu přestupuje k čínskému gigantovi.
auto.cz

Český tuning se nebál ničeho aneb Tohle bylo dřív normální. Vzpomeňte s námi na křídla a mračítka

Když máte v autě třeba 60 koní, určitě chcete, aby o tom každý věděl a aby si vás každý všiml. Tedy dnes asi ne, ale jestli je vám teď lehce přes čtyřicet, tak takhle mohlo vypadat i vaše první auto.
auto.cz

Nová Škoda Kodiaq 1.5 TSI stojí pod milion. A kolik dáte za plug-in hybrid?

Škoda rozšiřuje nabídku pohonů pro druhou generaci SUV Kodiaq. K dieselu 2.0 TDI se přidává základní zážehová patnáctistovka a plug-in hybrid s rychlým dobíjením a velmi slušným elektrickým dojezdem.
auto.cz

Vzácné SUV Monteverdi Sahara je na prodej. Předběhlo dobu a dnes stojí pakatel

Ve Itálii se aktuálně prodává jedno z nejvzácnějších historických luxusních SUV. Monteverdi Sahara z konce sedmdesátých let bylo levnějším sourozencem modelu Safari, konkurenta úspěšnějšího Range Roveru.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.