Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Unipetrol se chystá otevřít vodíkovou plničku

Mobilita a prodeje pohonných hmot se stále nevrátily na předcovidovou úroveň, říká šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jen prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a nejbližší tři roky se na původní čísla nedostane. Petrochemický holding Orlen Unipetrol zezelená a do roku 2050 chce být emisně neutrální.

„Kdyby se celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální teď hned, ceny výrobků by vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak s tím, že do roku 2030 emise klesnou o 20 procent.

V roce 2050 pak Tomasz Wiatrak věří, že ropný průmysl přestane hrát klíčovou roli a z čerpacích stanic zmizí benzin a nafta. A budou nabízet vodík.

„Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo. Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost,“ říká Wiatrak s tím, že vodík jako cestu vidí. Firma svou první pumpu na vodík otevře ještě letos v Litvínově a do deseti let jich chce mít v Česku a na Slovensku 50.

Unipetrol se loni propadl do ztráty 5,4 miliardy korun a tržby klesly na 83,1 miliardy korun. Jak se vyvíjí letošní rok?

Čísla za loňský rok byla strašná a skutečně to nebyl náš nejlepší rok. Byly tu tři důvody: pandemie a omezená mobilita, celosvětový pokles prodeje pohonných hmot a naše obrovské investice. Za posledních pět let jsme investovali v průměru deset miliard korun, které teď postupně odepisujeme. To má samozřejmě na naše výsledky dopad.

Letošní rok bude lepší než ten minulý A jaký bude letošní rok?

Bude lepší. Rozjezd byl pomalejší, v prvním čtvrtletí jsme stále pozorovali velké dopady pandemie. Od druhého čtvrtletí se to ale zlepšuje a naše výsledky za druhý kvartál jsou 1,6 miliardy korun. Myslím si tedy, že rok skončí dobře.

Samozřejmě mobilita a prodej pohonných hmot se stále nevrátily k tomu, co známe z roku 2019, tedy z předcovidového období, ale naštěstí pro nás jde hodně nahoru prodej petrochemických výrobků a vidíme, že se ve světě hodně investuje do infrastruktury.

Mobilita stále ještě není na úrovni roku 2019? Kdy tam bude?

Na to nezná odpověď nikdo. Bude záležet na vývoji pandemie. Například prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a právě toto je důležitá část našich prodejů, která se nejbližší tři až čtyři roky nevrátí.

Co maloobchodní trh a prodeje na čerpacích stanicích? Ty se vrátily na původní úroveň?

Během léta ano, teď jsme na číslech, na která jsme byli zvyklí, lidé hodně cestují po Česku. Testem pro maloobchod bude ale podzim. Teprve pak uvidíme.

Zmiňoval jste investice, kam šly a s jakými investicemi počítáte pro letošní a příští rok?

Největší investice jsou v oblasti petrochemické výroby. Snažíme se teď jít tímto směrem a udělat z petrochemické výroby třetí nohu pro náš byznys. Rafinerie a výroba a prodej pohonných hmot jsou určitě důležité, ale do budoucna se musíme soustředit právě na tuto další část. Minulý rok jsme skončili největší petrochemickou investici v České republice – vyšla na deset miliard korun a výrazně zvýšila naši kapacitu a možnosti.

Vy jste oznámili, že chcete být emisně neutrální. Je to vůbec v případě firmy, jako je ta vaše, možné?

Věříme tomu. Rozhodně to není cesta pro nejbližších pět až deset let. Investice spojené s uhlíkovou neutralitou jsou obrovské a kdyby se teď celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální, ceny výrobků vy vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně. Náš cíl je snížit do roku 2030 emise o 20 procent. V roce 2050 už pak zase budou jiné technologie, novější a budeme mít jiné možnosti.

Kdy přestane ropný průmysl hrát klíčovou roli?

Myslím, že právě v tom roce 2050. Obnovitelné zdroje a nové technologie umožní, že vše bude pro prostředí přijatelnější.

Jak v tu dobu budou vypadat čerpací stanice?

Věříme, že v roce 2050 budou prodávat vodík. To je cesta, ve kterou věříme. Určitě investujeme i do nabíjecích stanic. V roce 2030 s nimi chceme mít vybaveno zhruba na 200 až 250 čerpacích stanic.

Rozvíjet budeme i vodíkové stanice. Náš plán je mít jich za deset let v Česku a na Slovensku více než 50. Budeme sledovat trh – jaká budou auta, jaké budou technologie. Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo.

Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost.

A vodík je cesta?

Já myslím, že ano. Nemá žádný výrazný dopad na zákazníka a nenutí ho měnit zvyky a chování. Přijede na pumpu, natankuje vodík, za tři minuty je hotový a může jet dál. Nehledá nabíječku, nemusí čekat, nemá problémy s baterií. Samozřejmě zatím chybí auta, ale my se teď bavíme o roce 2030 a výš, a to může být situace jiná.

První pumpa na vodík otevře v listopadu Vy už ale pumpu na vodík stavíte teď…

Někdo musí začít. Dnes máme dva zdroje paliva – naftu a benzin. Do budoucna to možná bude elektřina a vodík. Uvidíme. Vodík může být vhodnější pro veřejnou dopravu, delší cesty a větší dopravu a baterie třeba pro místní a oblastní dopravu.

Je tu jedna důležitá věc – vodík sice přináší náklady na technologie spojené s výrobou a budováním stanic, ale není spojený s tak velkými investicemi jako baterie. Tady to jsou náklady v celé síti pro distribuci elektřiny. V tuto chvíli to není problém, protože těch aut není tolik. Ale do budoucna, pokud bychom chtěli mít vše na elektřinu, tak nabíjecí stanice nemohou stát bez sítí. A ty investice budou obrovské. Nechtěl bych být na místě ministra financí, který na to musí najít peníze.

Kdy přesně bude stát vaše první pumpa na vodík?

Bude to letos – listopad, prosinec. Termín se bohužel posouvá, což nás mrzí, ale dodavatelé říkají, že dělají vše, co je v jejich silách.

Kde to bude?

První bude v Praze a druhá v Litvínově. Obě ještě letos. Příští rok pak pokračujeme v Plzni a v Brně.

Jaký na nich očekáváte provoz? Auta na vodík tu zatím nejsou?

Nejsou, protože nemají kde tankovat. My jsme už ale objednali několik Toyot Mirai, takže první zákazník tu je.

02.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Vzácné SUV Monteverdi Sahara je na prodej. Předběhlo dobu a dnes stojí pakatel

Ve Itálii se aktuálně prodává jedno z nejvzácnějších historických luxusních SUV. Monteverdi Sahara z konce sedmdesátých let bylo levnějším sourozencem modelu Safari, konkurenta úspěšnějšího Range Roveru.
auto.cz

Takřka dvojnásobný dojezd. Skotská firma uvádí powerbanky pro elektrické dodávky

Modulární powerbanka nezabere v nákladovém prostoru dodávky mnoho místa, nabíjet přitom může i další vozidla.
auto.cz

Tesla v Česku zlevnila Model 3 Highland. Stojí jen lehce přes milion

Americká automobilka snížila ceny svého druhého nejprodávanějšího modelu. Ten v Česku v základní verzi startuje už na milionu korun, čímž se stal nejlevnějších vozem v nabídce Tesly.
auto.cz

Co dělají blázni v pondělí večer? Sledují, jak se točí kardan

Značka Audi má pod obchodním názvem Quattro hned několik různých systémů pohonu všech kol.
auto.cz

Novou Dacii Duster čekají první jízdy. Zeptejte se, co vás zajímá

Už zítra se poprvé svezeme Dacií Duster třetí generace. Zeptejte se v komentářích co vás zajímá, abychom mohli zjistit odpovědi.
auto.cz

Nové Porsche Cayenne GTS oficiálně: 500 koní a podvozek s technikou Turbo GT

Také GTS obdrželo nejnovější techniku z arzenálu Porsche, a to včetně podstatného vyladění známého osmiválce.
auto.cz

Evropské registrace v březnu: Elektromobily klesly více než celý trh

V třetím letošním měsíci registrace nových aut v meziročním porovnání mírně klesly. Elektromobilů se prodalo výrazně méně, přesto si drží více než 14procentní podíl.
auto.cz

Hybridní Mercedes-AMG GT 63 S má přes 800 koní! Na elektřinu ujede 13 km

Nový Mercedes-AMG GT 63 S E Performance se oficiálně představuje. Plug-in hybridní kupé má přes 800 koní i možnost ovládání jedním pedálem.
auto.cz

TEST Škoda Enyaq RS – Málo viditelné, o to však větší změny

Jediný elektromobil v nabídce Škodovky prošel vítaným osvěžením, které přineslo například výkonnější zadní elektromotor, lepší multimédia a funkci předehřevu trakčního akumulátoru.
auto.cz

Jak spolehlivě poznat zaplavené auto? Podvodníci se snaží, ale odhalíte je

Děje se to a dít se to bude. Nedá se nic dělat. Vlastně dá, takové auto si prostě nekupte. Alespoň vás navedeme, na co si dát pozor.
auto.cz

Elektrické Mini Aceman má premiéru za dveřmi. Techniku nového crossoveru už známe

Nejnovější crossover od Mini už asi nemá co skrývat. Snad kromě možného potvrzení, že spalovací motory ani v budoucnu nedostane.
auto.cz

MG v Česku zlevnilo oblíbený crossover ZS. Ušetříte až 50 tisíc

Čínská značka s britskými kořeny se na evropském trhu skvěle etablovala. Její nejprodávanější model ZS teď můžete mít se slevou až 50 tisíc korun.
auto.cz

Vozy DS dostaly aktivní geofencing. V nízkoemisní zóně se samy přepnou na elektřinu

Řidičům odpadne starost, do které části města mohou či nemohou se spuštěným spalovacím motorem.
auto.cz

Lancia Delta HF Integrale 16V do posledního detailu: Světový rekordman

Původní delta vyjela v roce 1979. Šlo o obyčejný hatchback segmentu C. O šest let později Italové vůz výrazně modernizovali. Vznikla Nuova Lancia Delta, která z obyčejného auta udělala hvězdu rallye světového formátu.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.