Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Vozový park silničních motorových vozidel se v loňském roce rozrostl o 221 212 vozidel na celkových 8 558 529. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,58 roku, což je o 0,3 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích s výjimkou traktorů. Za posledních 10 let se stáří vozového parku zvýšilo již o 3,22 roku.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2021 registrováno 6 293 125, se v roce 2021 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,58 roku. Podle údajů ACEA z loňského roku je průměr za celou EU 11,8 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
V této kategorii má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50% starších 10 let a 21% starších 15 let.
Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 se velmi liší u jednotlivých kategorií. Osobní automobily vzrostly jen nepatrně o 1,9 %, výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel (14,7 % a 18 %). Motocykly vzrostly o 2,2 %, naproti tomu autobusy výrazně poklesly (-26,4 %).
Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %.
Meziročně se zvýšil dovoz ojetých automobilů o 19,6 %.
V porovnání s rokem 2019 došlo k poklesu u všech kategorií vozidel kromě motocyklů.
Oproti předchozímu měsíci se v listopadu skokově zvýšil počet registrací osobních automobilů, avšak stále byl nižší než v loňském roce (-7,5%) a výrazně nižší než v roce 2019 (-19,8%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Celkové letošní registrace OA sice mírně překročily loňské výsledky, ale zdaleka nedosahují hodnot r. 2019.
V listopadu došlo k meziročnímu zvýšení počtu registrací elektrických OA o 35,8%, naopak registrace plug-in hybridních poklesly o 23,3% (počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení nadále rostou).
Od začátku roku přibylo v registru 8 osobních automobilů poháněných vodíkem.
Počet dovezených ojetých automobilů (21,2% z nich je starších 15 let) v posledních měsících převyšuje v registracích počet nových, což se negativně projevuje na stárnutí vozového parku.
Více v tiskové zprávě
Za měsíc říjen došlo k dalšímu poklesu registrací nových osobních automobilů jak oproti roku 2019 (o 36,44%), tak i oproti roku 2020 (o 17,32%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Došlo k zvýšení počtu registrací elektrických (o 25,6%) a plug-in hybridních (o 17,9%) osobních automobilů, nadále rostou i počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení. Podíl nafty dosáhl v měsíci říjnu 21,94%.
Počet dovezených ojetých automobilů nadále převyšuje v registracích počet nových. Jejich skladba z hlediska stáří negativně působí na celkový stav vozového parku (21,24 % je starších 15 let).
Více v tiskové zprávě
Na konci 3. čtvrtletí dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů v ČR 15,49 roku.
Podle údajů ACEA ze začátku letošního roku je průměr za celou EU 11,5 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
Průměrné stáří u dalších kategorií vozidel se rovněž zvyšuje a v současnosti činí: LUV 13,7, autobusy 14,6, nákladní automobily 17,9, motocykly 33,7 roku.
Více zde
V září poklesly registrace nových osobních automobilů jak ve srovnání s rokem 2020 (o 16,23%), tak i 2019 (o 10,17%).
Naproti tomu registrace dovezených ojetých osobních automobilů opět výrazně překonaly prodeje nových a v celkovém počtu atakují poslední známé rekordní údaje z let 2006 – 2008, přičemž jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50% je starších 10 let a přes 20% je nad 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku.
Počet registrovaných OA s čistě elektrickým pohonem se v září meziročně snížil o 9,8% (na 221 ks), podíl naftových OA poklesl na pouhých 20,76%.
Pokles registrací oproti roku 2019 nadále pokračuje, a to u všech kategorií s výjimkou motocyklů.
Registrace nových osobních automobilů v srpnu nedosáhly ani loňského výsledku (-1%), který již byl v porovnání s průměrem předchozích let nižší o více než 30%. Nadále se projevuje vliv chybějících komponentů pro výrobu automobilů.
Plně elektrických osobních automobilů přibylo v srpnu 178 ks (za 8/2020 – 103 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních osm měsíců (1604 ks vs. 1477 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Podíl registrovaných osobních automobilů s naftovým pohonem poklesl celoročně na 25,21%, v srpnu činil pouze 20,31%.
V srpnu poprvé registrace dovezených ojetých osobních automobilů převýšily počet registrovaných nových OA. V červnu, červenci a srpnu bylo zároveň dovezeno nejvíce ojetých OA od r. 2008.
Více v tiskové zprávě.
Statistiky registrací za prvních sedm měsíců ukázaly u všech kategorií s výjimkou motocyklů pokles oproti roku 2019.
V červenci osobní automobily zaznamenaly pokles oproti roku 2020 (-7%) i roku 2019 (-15,6%). Mimo jiné se zde projevuje i vliv chybějících komponentů pro jejich výrobu.
Registrace vozů s alternativním pohonem jsou letos oproti loňsku téměř dvojnásobné.
Plně elektrických osobních automobilů přibylo v červenci 164 ks (za 7/2020 – 120 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních sedm měsíců (1426 ks vs. 1374 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Podíl registrovaných osobních automobilů s naftovým pohonem poklesl na 25,82%.
Více v tiskové zprávě
Vzhledem k nestandardní situaci v roce 2020 není meziroční srovnání příliš vypovídající, proto uvádíme v jednotlivých kategoriích i porovnání s rokem 2019.
Meziročně vzrostly letos registrace ve všech kategoriích s výjimkou autobusů. Pokud bychom však srovnávali s r. 2019 jsme letos u osobních i nákladních automobilů a autobusů stále pod úrovní čísel z uvedeného roku.
Nadále rostou registrace hybridních OA, jejich počet se meziročně zvýšil o 127% (oproti r. 2019 vzrostl o 201%). Registrace plně elektrických vozů ve srovnání s loňskem stagnují (ve srovnání s r. 2019 vzrostly o 250%). Podíl dieselových OA poklesl na 26,6%.
Do celkových čísel se promítají i narušené výrobní a dodavatelské řetězce s dopadem na zpoždění dodávek vozidel. Registrace, zejména osobních automobilů souběžně ovlivňuje také legislativa EU, která nadále výraznou měrou tlačí výrobce do velice nákladných nových technologií.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva