Nedostatek polovodičových čipů i v roce 2022 dusí autoprůmysl. Celkově bylo v lednu vyrobeno 92 657 osobních vozidel, tj. meziročně o 11,4 procenta méně. Jedná se o nejhorší lednový výsledek od roku 2010. Téměř každé desáté auto vyrobené v ČR bylo elektrické. Produkce autobusů a motocyklů meziročně vzrostla, oznámil AutoSAP.
„Za dalším lednovým meziročním poklesem výroby automobilů stojí hned několik faktorů. V úvodu loňského roku se autoprůmysl ještě nepotýkal s výpadky v dodávkách čipů tak silně, jako jsme to zažili v posledním půlroce. Svou roli ale hraje i obměna výrobkového portfolia kolínské Toyoty, která se připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X,“ komentuje aktuální výsledky Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
„Ačkoliv je lednová produkce rekordně nízká, věřím, že v průběhu letošního roku se situace bude pomalu stabilizovat a v celoročních číslech se odrazíme ode dna. V tuto chvíli však situace v dodavatelských řetězcích zůstává napjatá. Zvládnout výpadky pracovníků a dodávek dílů či dramatický nárůst cen surovin a energií nadále vyžaduje extrémní úsilí,“ dodává Zdeněk Petzl.Osobní vozidla
V lednu letošního roku bylo vyrobeno 92 657 osobních vozidel, tedy o 11 919 automobilů méně než v minulém roce (- 11,4 %). Vozidel s externím dobíjením bylo vyrobeno 8 473 ks, elektrické vozy tak tvořily 9,1 % celkové produkce.
Z trojice automobilek se stejně jako v závěru loňského roku dařilo čipové krizi úspěšně vzdorovat automobilce Hyundai. Ta ve svém závodu v Nošovicích meziročně navýšila výrobu o 3 151 vozidel na celkových 21 601 automobilů (+ 17,1 %).
Více než pětinu produkce automobilky tvořily elektrické modely, když Hyundai vyrobil 2 238 čistě elektrických vozidel (BEV) a 2 372 automobilů s plug-in hybridním pohonem (PHEV). Automobilka ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila 62 352 automobilů, tj. meziročně o 13,1 % méně.
Elektromobilů a plug-in hybridů bylo vyrobeno 3 863 ks, tj. podíl 6,2 %. Produkce v kolínském závodě automobilky Toyota se meziročně snížila o 5 706 automobilů (- 39,6 %). Za poklesem stojí především změna výrobního plánu, který je po ukončení partnerské výroby s automobilkami Citroën a Peugeot postaven na výrobě modelu Yaris a přípravě nového modelu Aygo X, jehož výroba by měla být spuštěna začátkem jara.
Autobusy
Zakázková výroba autobusů vykázala v prvním měsíci roku výrazný růst o 21,2 %. Celkově bylo v Česku vyrobeno 360 autobusů. V závodu IVECO ve Vysokém Mýtě bylo vyrobeno 330 autobusů, tj. o 87 ks více než v minulém roce (+ 35,8 %). Produkce SOR Libchavy meziročně poklesla na celkových 28 autobusů (- 46,2 %). Výrobci ŠKODA Electric a KHMC vykázali výrobu po jednom kusu.
Motocykly
Také produkce motocyklů v lednu meziročně výrazně narostla. JAWA Moto v lednu vyrobila 266 motocyklů, tj. meziročně o 190 ks více (+ 250,0 %).
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva