Během právě končícího roku 2022 si čeští řidiči mohli na sekundárním trhu s automobily v České republice vybírat z celkem 785 550 vozů za 190 tisíc korun. Průměrné stáří vozů činilo 11 let a šlo tak o vůbec nejstarší nabídku automobilů na českém trhu za posledních 8 let.
S poklesem nabídky doprovázeným rekordním stářím a cenami za posledních 8 let se potýkají i další evropské země včetně Slovenska, Polska nebo Maďarska. Statistiky vyplývají z pravidelné analýzy trhu ojetých vozů, kterou provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Rok se sešel s rokem a největší síť autobazarů v Česku a na Slovensku připravila každoroční komplexní statistiky vývoje trhů V4. Letos zřejmě více než kdy jindy dopadly na trh s ojetými automobily důsledky nejen inflační krize, ale také téměř deseti měsíců trvajícího konfliktu na Ukrajině. To se projevuje především nedostatkem surovin, jemuž se nevyhnula ani oblast automotive.
To se pochopitelně projevilo i na počtu ojetých aut v nabídce států V4. Zatímco v roce 2021 si čeští zákazníci mohli vybrat z celkového počtu 838 572 vozů, letos to bylo pouhých 785 550. Propad v nabídce zaznamenaly i další evropské země jako Polsko, kde nabídka klesla o více než 300 000. Jednou z mála výjimek je Slovensko, kde je meziroční nabídka v podstatě stejná, a to doposud 381 078 automobilů.
„Přestože se trh poslední roky potýká s úbytkem celkové nabídky nových i ojetých automobilů, poslední měsíce došlo na sekundárním trhu ke stagnaci. Auta neubývají takovým tempem a cena se již několik měsíců drží okolo 190 000 Kč. Nicméně v případě ceny jde i tak o absolutně rekordní hodnotu. Meziročně se ceny zvedly o více než 18 %. Rekordní je i hodnota stáří nabízených aut, která se v letošním roce vyšplhala na historicky nejvyšší mediánovou hodnotu, a to 11 let. Bohužel velkou roli hraje stále dovoz nekvalitních přestárlých ojetin ze zahraničí,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ceny v ČR se meziročně zvedly o více než 18 %. Zdražení se dotklo i dalších zemí Visegradské čtyřky. Na Slovensku došlo k nejmenšímu meziročnímu růstu o 15 %, a to ze 145 200 na 167 000 Kč, v Polsku o 22 % na téměř 124 000 a v Maďarsku dokonce o téměř 28 % na 141 900 korun.
A jak Češi vnímají vyšší ceny a nižší počet ojetin na trhu? „Čeští řidiči se zejména za poslední rok naučili vnímat automobil nejen jako nutný přepravní prostředek, ale také jako určitou investici do budoucna. Přestože ceny ojetin za poslední měsíce stagnují, očekáváme, že příští rok opět porostou, byť ne už tak vysokým tempem. Auta si tak déle drží svoji hodnotu a velká část z nich je díky klesající nabídce nedostatkovým zbožím,“ upozorňuje Topolová a doplňuje:
„Zákazníci si bohužel musí na vyšší ceny zvyknout. Nelze očekávat, že by se hodnoty vrátily na předcovidová čísla. Ceny určitě ještě nějakou dobu nebudou úplně příznivé. V posledních měsících dochází k zvyšování zájmu o financování, díky kterému si zákazníci chybějící finanční prostředky jednoduše doplní.“
22.12.2022Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva