Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Testy nafty s českou biosložkou TME prokázaly čisticí účinky v motorech

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

A právě újma na „srdci“ každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv – liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při jejím využití činila 3 – 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM – společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Zdroj: Svengali

10.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo

Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.
auto.cz

Američtí zaměstnanci Volkswagenu se spojili v odborech, růst mezd o 14 procent jim nestačí

V závodě Volkswagenu v americkém městě Chattanooga vznikly v dubnu odbory. Ty nyní oznámily, že dostaly nabídku na růst mezd o 14 procent během dalších čtyř let a podíl na zisku. Je to ale pro ně málo.
auto.cz

Austin Maxi (1969–1981): První britský hatchback

Středně velký rodinný pětidveřový hatchback Austin Maxi (tovární kód ADO14) měl pohon předních kol řadovým čtyřválcem s rozvodem OHC a objemem 1,5 a 1,75 litru.
auto.cz

Pozor při cestě na lyže! Itálie zavádí nové přísnější pokuty

Itálie zavádí očekávanou novelu silničního zákona s přísnějšími pokutami. Do reálného provozu se dostává alkoholový zámek i povinnost registrovat a pojistit elektrokoloběžku.
auto.cz

Vybíráme auto pro seniory: Nástup do lepšího důchodu

S věkem se priority při výběru auta mění. Mezi seniory hraje často zásadní roli především snadné nastupování a vyšší posez. Obstojí dnešní SUV ve srovnání s dříve populárními MPV?
auto.cz

Nejspolehlivější značky? Jasná japonská záležitost, Evropané v závěsu

Společnost Consumer Reports zveřejnila seznam nejspolehlivějších značek automobilů. Ačkoliv se hodnocení vztahuje primárně na severoamerický trh, drtivou většinu jmen známe i od nás.
auto.cz

Škodovku čeká přes svátky odstávka, některé linky budou stát déle než obvykle

Výroba v Škodě Auto se přes svátky tradičně zastaví. Na některých linkách ale bude pauza delší než obvykle. Baterie pro elektromobily se nebudou vyrábět už od pondělí.
auto.cz

Elektrický Renault 5 Turbo jde do výroby! Cyberpunková pocta legendě dostane přes 500 koní

Pořádně rozšířené boky a nálož výkonu na zadních kolech obdrží i současný elektromobil do města.
auto.cz

Nový Fiat 500 vznikne i přes neúspěch současného. Rok uvedení vás pobaví

Dnešní elektrický Fiat 500e se sice moc neprodává, ale automobilka věří úspěchu další generace.
auto.cz

TEST Dacia Duster TCe 130 4×4 – Výrazný, ale ne vždy správným směrem

Třetí generace Dacie Duster těší schopnou čtyřkolkou, vynikajícím podvozkem a prostorným interiérem, ale vidět z ní moc není a nemám dojem, že by odpovídal ethosu značky nabízet všechno potřebné, ale nic zbytečného navíc.
auto.cz

Sébastien Loeb o přípravách na Dakar: Začátek bude náročný

Dvoudenní etapa hned zkraje dakarské rallye je pořádnou výzvou i pro tak ostříleného závodníka, jako je Sébastien Loeb. Prozradil to v rozhovoru s novináři.
auto.cz

Karoq buduje u německých domácností, na Sandero ale nestačí

Když se v Německu odečtou prodeje aut firmám, vypadá celý trh jinak než ten celkový. Zajímavé je i to jak dramaticky se tamní trh liší od toho českého. Zkrátka lidé tam na utrácení mají více peněz.
auto.cz

Za koncem V8 Hemi stojí sám Carlos Tavares. Manažeři jej chtěli zachovat

Carlos Tavares, bývalý výkonný ředitel koncernu Stellantis, si nenechal poradit a sám dělal velká rozhodnutí. Byl také hlavním aktérem ukončení výroby slavného osmiválce.
auto.cz

Skoro 250.000 km za 250.000 Kč. Tahle nabídka je do nebe volající

Už zapomenutý Nissan Maxima je lákavým šestiválcovým svezením, ale dejte si pozor na nabídky v inzerci. Mohou se objevit až neuvěřitelně předražené kousky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.