Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Premiér Fiala na inspekci dálnice D4

O pokroku na stavbě dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, se přijeli přesvědčit premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Projekt dostavby 48 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem bude dokončen v prosinci 2024.

O aktuálním stavu projektu D4 předsedu vlády a ministra dopravy informovali v rámci kontrolního dne generální ředitel koncesionáře Via Salis Christian Biegert a za zhotovitele Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Aktuálně je prostavěno zhruba 85 % z plánovaného objemu prací a dílo bude dokončeno v prosinci 2024.

„S panem premiérem jsme se přesvědčili, že na projektu dostavby D4 probíhá vše podle plánu. I díky dokončení této dálnice zprovozníme v letošním roce rekordní počet kilometrů nových dálnic. Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP nejen výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže, ale důležitá je také jako pozitivní reference pro zapojení PPP do dalších dálničních a železničních staveb,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Jsme rádi, že se projekt Via Salis stal pozitivní referencí a pomáhá razit cestu PPP projektům v České republice. Do konce projektu zbývá necelých 7 měsíců a nasazení všech týmů, které v projektu pracují je obrovské. Projekt se těší i velké podpoře akcionářů, a i proto je velký důraz kladen na aktivity podporující udržitelnost, biodiverzitu a bezpečnost. Jsme hrdí na to, že budujeme moderní udržitelnou dálnici“, dodal k tomu generální ředitel Via Salis Christian Biegert

Premiér a ministr dopravy projeli část nově budované trasy a postupně navštívili několik zajímavých míst. Zastavili se například u milínského zářezu, který je jedním ze stavebně nejkomplikovanějších úseků na D4. V průběhu loňského roku zde bylo třeba odtěžit 43 000 m3 velkého skalního masivu, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro těleso dálnice. Na vrcholu zářezu navíc vyrostl ekodukt pro migraci divoké zvěře.

Stavební činnosti probíhají intenzivně v celé budované trase dálnice. K těm nejvýznamnějším patří například práce na odpočívkách Krsice (246 parkovacích míst), stavba operačního centra, z nějž bude celý provoz D4 monitorován a řízen, nebo dokončování mostních konstrukcí. V areálu operačního centra vzniká i budova pro dálniční oddělení jihočeského krajského ředitelství PČR pro dohled nad provozem. Na hlavní trase se postupně pokládají všechny vozovkové vrstvy (s výjimkou finální obrusné vrstvy, která přijde na řadu až v letních měsících, aby nebyla poškozena stavební technikou). Běží rovněž všechny činnosti související s důkladným odvodněním komunikace a instalují se bezpečnostní prvky – středová a krajní svodidla.

„Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ uvedl Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

V delegaci byl i francouzský velvyslanec

Kontrolního dne se zúčastnil i nový francouzský velvyslanec Stephane Crouzat, který vyjádřil připravenost Francie pokračovat v rozvoji česko-francouzských vztahů, k jejichž prioritám rozvoj infrastruktury rozhodně patří.

Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice tak, aby v prosinci 2024 bylo vše hotovo. Dalších 25 let dalších bude koncesionář dálnici provozovat. Provoz a údržba na existujících téměř 16 kilometrech i na nových 32 kilometrech bude zajišťovat společnost Via Salis Operations, vlastněná ze 100 % VINCI Highways. „Buduje se tým více než 50 odborníků, kteří budou mít dálnici na starosti. A současně se staví zázemí s dohledovým centrem, kde se budou sbíhat veškerá data z informačního systému a operátoři budou mít díky řadě velkoplošných obrazovek dokonalý přehled o aktuálním dění na dálnici. V areálu operačního centra také vzniká rozsáhlé zázemí pro technické čety, které budou zodpovědné za komplexní údržbu dálnice. Bezpečnost nově budované dálnice je pro nás jednou z nejvyšších priorit,“ zakončil generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Zdroj: Jiří Janoušek

11.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo

Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.
auto.cz

Američtí zaměstnanci Volkswagenu se spojili v odborech, růst mezd o 14 procent jim nestačí

V závodě Volkswagenu v americkém městě Chattanooga vznikly v dubnu odbory. Ty nyní oznámily, že dostaly nabídku na růst mezd o 14 procent během dalších čtyř let a podíl na zisku. Je to ale pro ně málo.
auto.cz

Austin Maxi (1969–1981): První britský hatchback

Středně velký rodinný pětidveřový hatchback Austin Maxi (tovární kód ADO14) měl pohon předních kol řadovým čtyřválcem s rozvodem OHC a objemem 1,5 a 1,75 litru.
auto.cz

Pozor při cestě na lyže! Itálie zavádí nové přísnější pokuty

Itálie zavádí očekávanou novelu silničního zákona s přísnějšími pokutami. Do reálného provozu se dostává alkoholový zámek i povinnost registrovat a pojistit elektrokoloběžku.
auto.cz

Vybíráme auto pro seniory: Nástup do lepšího důchodu

S věkem se priority při výběru auta mění. Mezi seniory hraje často zásadní roli především snadné nastupování a vyšší posez. Obstojí dnešní SUV ve srovnání s dříve populárními MPV?
auto.cz

Nejspolehlivější značky? Jasná japonská záležitost, Evropané v závěsu

Společnost Consumer Reports zveřejnila seznam nejspolehlivějších značek automobilů. Ačkoliv se hodnocení vztahuje primárně na severoamerický trh, drtivou většinu jmen známe i od nás.
auto.cz

Škodovku čeká přes svátky odstávka, některé linky budou stát déle než obvykle

Výroba v Škodě Auto se přes svátky tradičně zastaví. Na některých linkách ale bude pauza delší než obvykle. Baterie pro elektromobily se nebudou vyrábět už od pondělí.
auto.cz

Elektrický Renault 5 Turbo jde do výroby! Cyberpunková pocta legendě dostane přes 500 koní

Pořádně rozšířené boky a nálož výkonu na zadních kolech obdrží i současný elektromobil do města.
auto.cz

Nový Fiat 500 vznikne i přes neúspěch současného. Rok uvedení vás pobaví

Dnešní elektrický Fiat 500e se sice moc neprodává, ale automobilka věří úspěchu další generace.
auto.cz

TEST Dacia Duster TCe 130 4×4 – Výrazný, ale ne vždy správným směrem

Třetí generace Dacie Duster těší schopnou čtyřkolkou, vynikajícím podvozkem a prostorným interiérem, ale vidět z ní moc není a nemám dojem, že by odpovídal ethosu značky nabízet všechno potřebné, ale nic zbytečného navíc.
auto.cz

Sébastien Loeb o přípravách na Dakar: Začátek bude náročný

Dvoudenní etapa hned zkraje dakarské rallye je pořádnou výzvou i pro tak ostříleného závodníka, jako je Sébastien Loeb. Prozradil to v rozhovoru s novináři.
auto.cz

Karoq buduje u německých domácností, na Sandero ale nestačí

Když se v Německu odečtou prodeje aut firmám, vypadá celý trh jinak než ten celkový. Zajímavé je i to jak dramaticky se tamní trh liší od toho českého. Zkrátka lidé tam na utrácení mají více peněz.
auto.cz

Za koncem V8 Hemi stojí sám Carlos Tavares. Manažeři jej chtěli zachovat

Carlos Tavares, bývalý výkonný ředitel koncernu Stellantis, si nenechal poradit a sám dělal velká rozhodnutí. Byl také hlavním aktérem ukončení výroby slavného osmiválce.
auto.cz

Skoro 250.000 km za 250.000 Kč. Tahle nabídka je do nebe volající

Už zapomenutý Nissan Maxima je lákavým šestiválcovým svezením, ale dejte si pozor na nabídky v inzerci. Mohou se objevit až neuvěřitelně předražené kousky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.