Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Český trh v červenci 2020: Pád pokračuje, velký skok ale hlásí Peugeot a Mercedes-Benz

Registrace nových automobilů sice nadále pokračují v poklesu, v červenci se ale našly značky, jejichž prodeje výrazně rostly. Růst vedle Peugeotu a Mercedesu hlásí také třeba Škoda.
auto.cz

Tříválec je pro hybrid ideální volba, říká šéfinženýr Toyoty Yaris

Toyota Yaris ve své čtvrté generaci přijíždí se zbrusu novou generací hybridního ústrojí využívajícího tříválec. Jaký je důvod jeho použití, jsme se zeptali toho nejpovolanějšího.
auto.cz

Šéf Fordu Hackett odejde z funkce, nahradí ho provozní ředitel

Výkonný ředitel a prezident americké automobilky Ford Motor Jim Hackett začátkem října odejde z funkce. Nahradí ho provozní ředitel podniku Jim Farley.
auto.cz

Mazda MX-30 překvapuje. Elektrickou verzi doplňuje dvoulitrový motor

Městský crossover s tzv. sebevražednými dveřmi se doposud prezentoval výhradně jako elektromobil. Nakonec však dostane i verzi se spalovacím motorem.
auto.cz

Toyota Urban Cruiser se vrátí. Jako převlečené Suzuki

Toyota a Suzuki si vymění vícero modelů. Díky tomu se na trh vrátí model pojmenovaný Toyota Urban Cruiser.
auto.cz

Malý elektromobil z Ruska je za rohem. Slibuje hodně nízkou cenu

Příjezd ruského elektromobilu Zetta CM1 se sice opozdil, teď už ale sériové produkci nic nebrání. Odstartovat má před koncem letošního roku.
auto.cz

BMW M8 Competition Gran Coupé – Jednou nohou v kriminálu

Už si ani nepamatuji, kdy naposledy jsem si pro auto na test přikráčel se sevřeným žaludkem. A kdy naposled jsem ho vracel s takovou úlevou, že se nic nepokazilo.
auto.cz

Lewis Hamilton chystá pěveckou kariéru. Trénovat ho bude Justin Bieber

Závodník, bojovník proti rasismu a nyní i zpěvák. Když formuli 1 kralujete s obrovským náskokem, stíháte vedle toho nespočet dalších aktivit.
auto.cz

Elektronické známky by měly distribuovat Česká pošta a Čepro

Elektronické dálniční známky nejspíš bude fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou.
auto.cz

Modernizovaný Renault Mégane už zná české ceny. Klíčovou novinkou je plug-in hybrid

Renault Mégane se v rámci modernizace dočkal plug-in hybridní verze E-Tech s kombinovaným výkonem 117 kW. Pořídíte ji výhradně jako kombi, a to za ceny od 750.000 Kč.
auto.cz

Supersport Gordon Murray T.50 má V12 bez turba, manuální šestikvalt a ventilátor

Ideový nástupce McLarenu F1 je konečně tady. Lehoučký, třímístný, s vidlicovým dvanáctiválcem, přímo řazenou převodovkou a obřím ventilátorem. Návrat do devadesátek. A vlastně ještě o kousek dál!
auto.cz

Také Renault Mégane už je k mání jako plug-in hybrid

Na částce 750 000 Kč začíná plug-in hybridní provedení modernizovaného Renaultu Mégane, které začali nabízet tuzemští dealeři francouzské automobilky. Je to samozřejmě vůz s karosérií kombi.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Nejdražší auta světa: Na rekordmana nestačí ani miliarda

Oblé sportovní vozy minulosti stárnou do fyzické i technické krásy. Elegantní tvary skrývají mnohoválcové motory, které by si dnes už nikdo netroufnul navrhnout. Odkaz automobilové historie vyjde na stovky milionů korun a hranice miliardy korun už dávno není neotřesitelná.
auto.cz

Podívejte se, jak by dnes vypadala Tatra Prezident, kdyby nezůstalo jen u prototypu

Když Tatra v první polovině devadesátých let hledala nástupce za model T 613, objevil se koncept Prezident. Tehdy zůstalo jen u prototypu, dnes ale díky šikovnému grafikovi znovu ožívá.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.