Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

22.07.2010SDA

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:


Informace odjinud

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Doba, kdy se s nimi budeme setkávat častěji, se navíc kvapem blíží. Co od nich může řadový motorista očekávat?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Royal Enfield Classic 500 Pegasus vzdává hold hrdinům 2. světové války

Indický Royal Enfield se rozhodl připomenout své kořeny a připravil limitovanou edici své tradičního modelu Classic 500, jejímž prostřednictvím připomíná stroje, které původní britská firma dodávala armádě za 2. světové války.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nabíjení skoro tak rychlé jako tankování. 350 kW dobíječky se představí v červnu v Hannoveru

11. června na výstavě CEBIT v německém Hannoveru se veřejnosti představí rychlodobíjecí stanice nové generace, které umožní skutečně rychlé dobíjení elektromobilů.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Citroën představuje nové SUV C5 Aircross: Náhrada za C5 dorazila do Evropy!

Sedany a kombi C5 již budou patřit minulosti. Ve výrobním programu je nahradí nové stejně označené SUV. Poté, co už zhruba rok jezdí v Číně, se nyní představuje také v Evropě. Pro ni se vůz bude vyrábět ve Francii.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Hamburk jako první v Německu zakáže některým dieselům průjezd

Severoněmecký přístav Hamburk se zasadí o čistotu ovzduší. Jako první město v zemi zakáže od 31. května v úsecích dvou ulic čtvrti Altona průjezd některým starším typům dieselových osobních a nákladních vozů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nejsilnější sériový Amarok chce konkurovat Mercedesu třídy X

Volkswagen zahájil výrobu vrcholného modelu Amarok s nejvýkonnějším motorem V6 TDI s až 200 kW.
Celý článek na e-flotila.cz >>

BMW nabízí první ochutnávku nové generace X5

BMW se pomalu začíná připravovat na premiéru čtvrté generace modelové řady X5. Novinka prozatím své linie ukrývá pod maskováním, ale automobilka poodhalila její testování za polárním kruhem i v Jihoafrické republice.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tento Jeep Wagoneer se jen tváří jako model z roku 1965, ale skutečnost je trochu jiná

Společnost Icon již více než dvacet let nabízí proměny klasických vozů v nádherné stroje s moderní technikou. Mezi její nejslavnější modely patří FJ, jenž vychází z klasického Land Cruiseru.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. „Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin,“ komentuje Igor Sirota z ÚAMK.
Celý článek na iDNES.cz >>

Ferrari SP38: Na míru ušitý speciál vzbudil kontroverzi

Nejčerstvějším dílem programu one-off italské automobilky Ferrari je model SP38, jenž byl novému majiteli slavnostně předán ve Fioranu. Ten si tu zároveň odkroužil sérii několika rychlých kol.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Rivian ukáže elektrického pracanta už letos. Má dojezd přes 700 km a je rychlejší než Ferrari

Debutu elektromobilu společnosti Rivian se dočkáme závěrem letošního roku. A pokud splní všechny slíbené předpoklady, určitě se máme na co těšit.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ford nabídne elektrický crossover Mach 1 i v Evropě

Ford oficiálně potvrdil, že připravuje nový elektromobil Mach 1 již začátkem letošního roku a nyní zde máme několik nových informací k tomuto crossoveru.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Seat Tarraco spatřen při testování. Sedmimístné SUV si střeží tajemství do poslední chvíle

Dvě SUV v nabídce Seatu brzy doplní největší kousek. Už známe jeho jméno a hrubé rysy, finální podobu zatím neprozrazují ani první špionážní snímky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.