Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

22.07.2010SDA

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:


Informace odjinud

Tohle je ten nejbláznivější Chevrolet Corvette na světě. Je to zvýšený pick-up!

Jestliže je vám třetí generace Chevroletu Corvette málo, můžete si z ní postavit bláznivý monster truck. Jeden takový byl teď na prodej.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mohs Ostentatienne Opera Sedan: Bizarní luxusní hatchback s dveřmi na zádech

Bruce Baldwin Mohs je pozapomenutým jménem automobilové historie. Přitom zemřel teprve nedávno a konstruoval vskutku nevšední stroje...
Celý článek na AUTO.CZ >>

FCA kupuje, renovuje a prodává klasické vozy svých italských značek

Fiat Chrysler Automobiles prostřednictvím své divize zaměřené na historii spouští nový program, který je zaměřen na renovace a prodej klasických modelů značek Alfa Romeo, Abarth, Fiat a Lancia.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektrický Hyundai Kona uvidíme ještě před Ženevou. Kdy a kde?

SUV na elektřinu vycházející z extravagantního modelu Kona spatříme ještě před březnovým autosalonem v Ženevě. Automobilka jej ukáže online.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nová Kia Ceed odhaluje detaily. Rozměry se nezmění, novinkou bude 1.4 T-GDI

Nová generace korejského kompaktu si navzdory nové platformě uchová délku 4,3 metru. Mezi motory se objeví 1.4 T-GDI jako nástupce šestnáctistovky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Premiéra nového Touaregu se blíží

Volkswagen chystá premiéru další generace modelu Touareg. Představí se 23. března kde jinde než v Pekingu. K dispozici je zatím první skica.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Volkswagen poodhaluje nový Touareg. Už víme, kdy dorazí!

Německá automobilka slaví jeden milion prodaných vozů Touareg prvních dvou generací, ta třetí se nám ukáže již zanedlouho.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Siemens vyzývá ABB. Jeho nabíječky mají výstupní napětí až 920 Voltů

Zatím se v Česku téměř výhradně instalovaly rychlonabíjecí stanice společnosti ABB. Využívat je můžou například zákazníci energetického gigantu ČEZ i Pražské energetiky. Siemens ovšem přišel s novým typem stanice....
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Další rána: Rallycross má být kompletně elektrický už za dva roky!

O rallycrossovém šampionátu s elektromobily se objevují nejrůznější zprávy již několik let. Podle těch nejnovějších se mají elektromobily stát od roku 2020 hlavní kategorií světového rallycrossu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektromobily, tunely, rakety i plamenomety. V čem všem už má Elon Musk prsty?

Jedni jej milují, druzí mu nemohou přijít na jméno. Elon Musk patří mezi nejkontroverznější postavy současnosti, za jakými projekty už stojí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Češi a ojetiny: Kolik za auta utrácíme? A jaká je naše nejoblíbenější barva?

Společnost Das WeltAuto věnující se prodeji ojetých vozů uveřejnila čísla za loňský rok. O českých zákaznících se dozvídáme celou řadu informací.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Americké řidiče trápí posypová sůl. Za opravy kvůli ní utratí desítky miliard ročně

Zámořská studie odhaluje, jak moc autům škodí posypová sůl a rozmrazovací látky. Za posledních pět let vynaložili Američané na opravy miliardy dolarů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Billboardové pošťuchování BMW a Audi má pokračování! A opět baví svět

Určitě si vzpomenete na několik let starou reklamní válku značek BMW a Audi. Netrvadlo dlouho a dočkali jsme se pokračování!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kterou Toyotu si Češi kupují nejčastěji jako hybrid? Kromě Priusu je to RAV4

Celkově tvoří hybridy pouze 24 procent českých prodejů značky Toyota, u některých modelů je to ale výrazně víc. Zřejmě díky cenové politice je tím nejúspěšnějším největší model RAV4.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.