Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Jezdili jsme studentskou formulí: Proč se jí říká Jágrova létající brambora?

Pětadvacet nadšených studentů, téměř rok dřiny a na konci sladká odměna v podobě nového monopostu. Tým z České zemědělské univerzity nám svou formuli půjčil. Udělal dobře?
auto.cz

První jízda s Toyotou Supra: Zahoďte předsudky, neřešte čudlíky, je skvělá!

Dlouhých sedmnáct let si spousta z nás přála návrat Toyoty Supra. Jenže doba je složitá, lidé pobláznění SUV a na plnění snů či dělání radosti nezbývají masovým automobilkám prostředky ani kapacity.
auto.cz

Sdílení pohledem ekonoma: Na sdílení jako byznys bych opravdu nevsadil

O sdílení aut se hodně mluví, ale dá se na něm vydělat? Je to budoucnost automobilismu? O tom jsme si povídali s ekonomem Alešem Rodem.
auto.cz

Škoda vstupuje do elektrické éry. První není, chce ale nabídnout inteligentní a ikonické elektrovozy

Mladoboleslavská automobilka v Bratislavě představila svůj první sériový elektromobil a plug-in hybrid. Byli jsme u toho!
auto.cz

MAN Engines dodává nové lodní motory pro AB Yachts

MAN Engines dodal své nové motory V12-2000 loděnici AB Yachts se sídlem v toskánském Viareggiu.    
auto.cz

Autofotka týdne: Český pionýr motorismu měl první řidičský průkaz i auto

Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora von Liebiega, od jehož smrti uplynulo ve čtvrtek 80 let. Liebieg patřil k významným představitelům textilního průmyslu v Čechách i v Evropě a mimo jiné byl také držitelem prvního řidičského průkazu v zemi.
Celý článek na iDNES.cz >>

Vzpomínáte na Jaguar Kensington? Přirovnávána k němu byla i Škoda Octavia

Jaguar Kensigton se sice na počátku devadesátých let dvacátého století neproměnil v novou generaci sedanů britské značky, ale studio Ital Design i přesto jeho linie dostalo do sériové výroby a to díky značkám Lexus a Daewoo.  
auto.cz

Ari Vatanen: Exkluzivní rozhovor s legendou. Dnes už nikam nespěchám!

Čtyřnásobného vítěze Dakaru Ariho Vatanena snad znají i lidé, kterým motorsport nic neříká. Víte, že byl deset let europoslancem? Povídali jsme si s ním o smrti. I o výhodách, jaké mají dnešní jezdci.
auto.cz

Kimi Räikkönen jede v Monaku 300. grand prix. Podívejte se na průřez jeho bohaté kariéry

Iceman se v Monaku účastní 300. grand prix formule 1, i když počet startů má o tři menší. Podívejte se na průřez jeho kariérou
auto.cz

Audi chystá ještě letos sedm nových variant SUV. Některé budou pořádně rychlé

Čtyři kruhy připravují další verze svých sportovně-užitkových vozů. Tou nejzásadnější bude jednoznačně RS Q8.
auto.cz

Zetor v potížích. Loni vykázal ztrátu 149 milionů

Hlavním důvodem potíží je opožděné uvedení některých modelů na trh, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.
auto.cz

Nevlastnit, sdílet! Patří budoucnost sdílení aut? Má to vůbec smysl?

Sdílená ekonomika vstupuje do většiny lidských oblastí. Tu automobilovou nevyjímaje. Jaké jsou principy carsharingu? Jak funguje v praxi? V čem jsou jeho úskalí? A má snad šanci stát se budoucností řízení auta?
auto.cz

Scania připomíná 50 let svých vznětových motorů V8

Společnost Scania od konce šedesátých let dvacátého století nabízí nejvýkonnější provedení svých nákladních vozidel se vznětovými vidlicovými osmiválci z vlastního vývoje. Premiéra prozatím poslední generace těchto motorů se odehrála v roce 2017.
auto.cz

Autohádanka: Legenda se vrací, svět dobývá z Rakouska

Patří k nejzářivějším novinkám letošního roku, a nejen výrazným žlutým lakem. V záplavě neohrabaných SUV je ten charakterní sporťák, jehož rodová historie sahá až do sedmdesátých let, perlou. Je dokonale vyvážený, skvěle ovladatelný, řízně rychlý. V pondělí si přečtete na iDNES.cz, jak jezdí, nejprve ho ovšem musíte poznat.
Celý článek na iDNES.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.