Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Letní akční nabídka u MG v Česku: U bestsellerů ušetříte desítky tisíc korun

Čínská automobilka na českém trhu od začátku července rozjíždí slevovou akci na vybrané modely. Zvýhodnění dosahuje až 70 tisíc, nechybějí ani další bonusy.
auto.cz

Xiaomi se připravuje na prodej v Evropě. Už tu má první extrémní sedan na značkách

Příval čínských značek do Evropy neustává, pořád nám zde ale velká část výrobců chybí. Zatímco většina z nich tu nikoho nezajímá, Xiaomi může být jiný příběh. Jde o značku silnou i u nás a zájem o její auta v Číně je opravdu obrovský. Evropané si je zjevně vyzkouší už brzy.
auto.cz

Zapomenutý technický unikát: Dvakrát přeplňovaný čtyřválec Subaru uměl nevídané

Už od poloviny 80. let nabízelo Subaru motory přeplňované turbodmychadlem. Na sklonku roku 1993 představilo jediný dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec světové automobilové produkce.
auto.cz

Francouzi tvoří řidičsky slibné kupé pro 16leté. Má pod půl tuny a umí 160 km/h.

Dvojice inženýrů chce ukázat, že elektromobil může být lehký, rychlý a zároveň dostupný i pro mladé řidiče.
auto.cz

Martin Vaculík proklepnul Škodu Fabia, která najela 500.000 km s tím nejhorším motorem!

Škodě Fabia třetí generace s naftovým motorem se kdekdo vyhne obloukem. Přitom máme jasný důkaz toho, že může jít o zajímavou ojetinu.
auto.cz

Elektrický Ford Transit konečně i do terénu: Přichází nová éra dodávek s pohonem všech kol

E-Transit Custom se stane první užitkovou dodávkou Fordu s pohonem všech kol. Dostupná bude i ve verzi Trail s vyšší prostupností terénem a osobní E-Tourneo Custom. 
auto.cz

Tohle Porsche 911 je tak speciální, že musíte být členem klubu, abyste ho mohli mít. První kus nedostane nikdo

Porsche 911 Club Coupé vzniklo jako pocta největšímu fanouškovskému klubu značky. Limitovaná série čítá jen 70 vozů a veřejnost se k nim pravděpodobně nedostane.
auto.cz

Nový Jeep Compass se ukázal v nejdrsnější verzi. Má speciálně navržený interiér

Od března letošního roku je oficiálně na světě třetí generace Jeepu Compass. Nyní Američané přidali verzi 4xe, která je určena těm, kteří chtějí nový Compass využívat v těžším terénu.
auto.cz

TEST Jaecoo J7 1.6 T-GDI AWD – Cena skvělá, výbava bohatá. Tak co chtít víc?

V záplavě donedávna v Česku neznámých čínských automobilů najdete také Jaecoo J7. Kompaktní SUV, které chce ukázat, že čínská auta nebojují s konkurencí pouze příznivou cenou a bohatou standardní výbavou. Co tedy novinka z východu nabízí?
auto.cz

Jak funguje výstupní kontrola u Bugatti? Zahrnuje dlouhý výlet i tempo až 300 km/h

Výrobce aut za mnoho desítek milionů korun klade maximální důraz na kvalitu – tu ověřuje na speciálně navržené trase již od dob Veyronu.
auto.cz

Ford loví na nízké ceny nejžádanějších modelů. Přidá i wallbox

Puma, Kuga a elektromobily Explorer a Capri těží z letní cenové akce. Wallbox zdarma zůstává součástí nabídky.
auto.cz

Stylová Dacia Bigster za rozumné peníze? Úpravce nabízí i konfigurátor

Individuálně upravené auto není výsadou bohatých. Tenhle Bigster rozhodně nepřehlédnete a výbava není jen na pohled. Má i správnou motorizaci. 
auto.cz

Volkswagen představil evoluci svého nejlepšího čtyřválce. Co nabízí?

I v dnešní době automobilky občas uvedou nový spalovací motor. Čtvrtá evoluce známého čtyřválce Audi/VW TSI je připravena popasovat se s emisní normou Euro 7.
auto.cz

Kombíky nejsou mrtvé. Jeden hybridní k nám přiveze i BYD

Obliba kombíků v Evropě je unikátem, i zde jich ale pod náporem SUV výrazně ubývá. Jedna novinka s dlouhou střechou ale dorazí překvapivě z Číny. BYD Seal 6 DM-i se právě začal prodávat na domácím trhu, k nám mu to ale nebude trvat dlouho.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.