Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

22.07.2010SDA

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:


Informace odjinud

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících robotické taxíky. Slibuje je Waymo patřící Googlu a General Motors.
Celý článek na iDNES.cz >>

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Může být BMW X6 off-roadem? Manhart dokazuje, že ano...

BMW X6 a off-road? Úspěšné SUV od BMW se i ve své druhé generaci mimo zpevněné komunikace odváží spíše sporadicky. Jenže tuner Manhart Performance má jiný názor...
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kam se hrabe i-Cockpit: Peugeot odhalil futuristický koncept, je jím… loď!

V posledních letech proslula francouzská automobilka svými futuristickými koncepty či moderně pojatým pracovištěm řidiče i-Cockpit. Nyní odhalila, na čem dalším její designové studio pracuje.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autocentral: Test Peugeot 4007 2.2 HDi

Pohon 4x4 ve spojení s naftou je oblíbenou kombinací, kterou má ve své nabídce téměř každá značka. Jak se povedlo SUV od Peugeotu?
Celý článek na iDNES.cz >>

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Volkswagen teď často mluví o elektromobilech. Na nejbližší léta ale potřebuje zlepšovat i konvenční techniku. Chystané novinky jsme vyzkoušeli v testovacím středisku u Wolfsburku.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kawasaki Ninja ZX-10R SE nastupuje s elektronicky řízeným podvozkem

Kawasaki si pro modelový rok 2018 připravila novou verzi svého úspěšného superbiku, ověnčeného mistrovskými tituly. Novinka zaujme především řešením odpružení kol.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Takto trénují řidiči záchranek: Jde o vteřiny!

Jak se řídí sanitní vozy? A co trápí jejich řidiče v běžném provozu? Na to jsme se vypravili ptát na tréninkové jízdy na Autodromu Sosnová.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem překážejí a nedávají přednost. V předvánočním chaosu popojíždějících a vyparkovávajících aut není i přes malé rychlosti na parkovištích u obchodních center nouze o krizové situace.
Celý článek na iDNES.cz >>

Na sporťák Toyoty si ještě nějaký čas počkáme. Jisté není ani jméno Supra

Jen něco málo přes měsíc zbývá do startu detroitského autosalonu. Severoamerické zastoupení Toyoty ale bohužel potvrdilo, že novou Supru tu budeme vyhlížet marně.
Celý článek na AUTO.CZ >>

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s odvoláním na anonymní zdroje. Investice do polygonu by mohla dosáhnout až čtyř miliard korun a míří s největší pravděpodobností do oblasti někdejší Velké podkrušnohorské výsypky na sever od Sokolova.
Celý článek na iDNES.cz >>

McLaren Senna: Nejnovější hypersport z Wokingu dostal jméno trojnásobného šampiona F1

McLaren odhalil nejnovější přírůstek do rodiny svých supersportů. Projekt s kódovým označením P15 se nakonec jmenuje Senna po brazilském závodníkovi.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Rinspeed Snap chce ohromit možností jednoduché výměny karoserie

Švýcarský Rinspeed již dávno neupravuje vozy značky Porsche a v posledních letech se ve spolupráci s řadou partnerských firem věnuje vývoji konceptů, jimiž naznačuje možný směr vývoje osobní dopravy.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů...

Suverénní vítězství italského vozu Fiat Tipo v mezinárodní anketě Automobil roku 1989 vyvolalo značný ohlas v odborném tisku i mezi motoristy sledujícími vývoj a situaci ve výrobě i prodeji motorových vozidel.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.