Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

TEST Kia xCeed 1.6 T-GDI 7DCT Steel Edition – Analog s novým srdcem

Po plejádě aut s obřími displeji a elektrifikovanými pohony jsme po čase zase usedli za volant vozu, který nás byť jen na chvíli vrátit do nedávné minulosti. A návrat to byl krásný.
auto.cz

Spalovací motory zachráněny? EK chce zrušit zákaz, zas tak moc se ale neradujme

Auta se spalovacími motory se budou smět v EU prodávat i po roce 2035, projde-li čerstvě představený návrh Evropské komise. S největší pravděpodobností však půjde o plug-in hybridy a elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Pravidla se také zpřísnila jinde.
auto.cz

Zelený veterán, stříbrná moderna i legenda obrazovek: Poslední díl Světa motorů už ve čtvrtek!

Šestnáctý díl podzimní řady Světa motorů uvidíte už ve čtvrtek 18. 12. na Nova Action! Co jsme si pro vás připravili?
auto.cz

Nejprodávanější elektrický pick-up končí. Nahradí ho rozumnější řešení

V některých segmentech to elektromobily nemají snadné. Elektrické pick-upy se už nějakou dobu prodávají, zatím žádný se ale nedočkal opravdové popularity. Teď končí ten vůbec nejprodávanější a jeho náhradník se vrátí ke spalovacímu motoru.
auto.cz

První Volkswagen bez volantu? Novinka už vozí lidi v německých ulicích

Auta bez volantu jsou zatím pro většinu světa vzdálenou budoucností. První takové robotaxi už začal zkoušet Volkswagen, zatím ale jen ve velmi omezeném provozu. Vlastní komerční robotaxíky ale německá automobilka spustí již brzy.
auto.cz

Do Česka míří nový konkurent Škody Enyaq. Projeli jsme překvapivý Deepal S05

Na českém trhu letos nastal pořádný zmatek, protože tolik nových značek jsme naposledy mohli uvítat na počátku 90. let. V příštím roce to zkusí další a mezi ty ambicióznější patří Changan, který se uvede konkurentem pro Škodu Enyaq. SUV Deepal S05 jsme si už na pár dní půjčili a dokázalo překvapit.
auto.cz

Hanomag 2/10 PS „Kommissbrot“ (1924–1928): Trochu plechu, trochu lak

Hanomag 2/10 PS byl malý lidový dvoumístný automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol jednoválcovým čtyřtaktním motorem s objemem 0,5 litru. Prodával se v otevřené a zavřené verzi a v Berlíně sloužil i jako taxi.
auto.cz

BYD už neví, čím by šokoval svět. Na své nejdražší SUV hodil palmu, tady je výsledek

Bezpečnost nebývala silnou stránkou čínských vozů, což se ale v posledních letech změnilo. Dnes je naopak odolnost jedním z velkých marketingových taháků, což vede i k bizarním testům. Jeden takový udělal BYD se svým drahým SUV a velikou palmou.
auto.cz

Lidé z generace Z jsou nejméně důvěryhodnými řidiči. Jen o věku to ale není

Kdo řídí lépe, mladí nebo staří? A v jak vysokém věku je vhodné s řízením auta skončit? Nejen na to odpovídají respondenti z řady řidičů po celém světě.
auto.cz

Škoda Fabia RS se může vrátit. Závisí to na těch nejdůležitějších lidech

Na návrat ostré fabie čekají fanoušci už mnoho let. V blízké budoucnosti by se mohli konečně dočkat, zní z Británie.
auto.cz

Ikonický dvoumístný Smart se vrací! A myslí při tom hlavně na Evropu

Malý dvoumístný Smart je jednou z ikon evropského automobilového průmyslu, poslední však vznikl loni. Nástupce se už chystá a je prý v posledním stádiu vývoje. Smart vůbec poprvé ukázal také fotky zamaskovaného prototypu, které ukazují známé proporce.
auto.cz

První jízda v novém BMW iX3 50 xDrive: Od podlahy nové auto! Plní, co slibuje?

BMW iX3 je první kapitolou nové éry značky BMW – má novou platformu, hromadu nových technologií a dokonce i továrnu, v níž se vyrábí. Slibuje rychlé nabíjení a enormní dojezd; jaká je realita, jsem zjišťoval ve Španělsku.
auto.cz

Milion Čechů na antidepresivech. Kolik z nich sedá za volant?

Alkohol a nelegální látky má policie pevně v hledáčku. Existuje ale třetí, skrytější oblast, která se týká statisíců řidičů: léky na předpis. Antidepresiva, léky proti úzkosti, prášky na spaní nebo silná analgetika.
auto.cz

Rivian R2 bude průkopníkem autonomní jízdy v levných autech. Využije i umělou inteligenci

Dříve drahý lidar má být podle Rivianu dnes cenově na úrovni předního radaru. Právě to má umožnit, aby připravované R2 přineslo pokročilou autonomii do masovějšího segmentu, podpořené rychlým sběrem dat a rozvojem funkcí až k jízdě „z A do B“. Ve hře je také pokročilá umělá inteligence.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.