Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Auta z pekla: EV Electra. Nejbizarnější autařský příběh, jaký dnes uslyšíte

Život píše všelijaké příběhy. A některé jsou uvěřitelnější než ty ostatní. A právě povídání o konci švédské automobilky Saab mezi důvěryhodné určitě nepatří, i když je to vše pravda.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Couvání. Blikej vpřed i vzad

Když měníme směr jízdy, nezáleží, jestli jedeme dopředu, nebo dozadu. Blikat musíme vždycky. A to i při pomalé jízdě sotva krokem na zpátečku.
auto.cz

Šéf Citroënu: Za problémy evropského trhu stojí regulace

Průměrný věk aut v Evropě roste i kvůli přebujelým regulacím a velkému tlaku na snižování emisí CO2, nechal se slyšet Xavier Chardon, nový generální ředitel značky Citroën. Také oznámil, že v prosinci letošního roku čeká značku další změna designu.
auto.cz

Mercedes-Benz testuje megawattové nabíjení i pro osobní auta

Čím kratší doba nabíjení, tím pohodlnější provoz elektromobilu, myslí si Mercedes-Benz a pracuje na pětiminutovém nabíjení extrémními výkony. Je však namístě se ptát, jestli je něco takového z uživatelského hlediska žádoucí.
auto.cz

Rána pro fanoušky: Porsche končí s Le Mans, pokračuje s formulí E

Porsche, historicky nejúspěšnější značka v Le Mans, oznámila odchod z tohoto slavného francouzského závodu. Kdybychom měli vlajku, dnes ji snad stáhneme na půl žerdi. 
auto.cz

Oholená Tesla Model Y už je v českém ceníku. Zase tak dobrá nabídka to není

Mezi elektromobily jsou Tesly Model 3 a Model Y jedny z nejdostupnějších vozů. Americká značka ale slibovala i levnější vozy, na což konečně došlo. Ceny ale nejsou až tak nízké, jak se původně očekávalo.
auto.cz

Mototest Indian Chieftain PowerPlus Limited – Začátek nové, vodní éry

Velký silniční koráb Indian Chieftain dostal pro letošní sezonu nový dvouválec chlazený kapalinou. Stylový bagger s dovětkem PowerPlus je výrazně silnější a zprostředkovává intenzivnější zážitky.
auto.cz

Audi chystá nový luxusní off-road. Postaví se géčku a defenderu

Audi připravuje vstup do terénního a zároveň luxusního segmentu, který dosud ovládaly zejména velké ikony – Mercedes-Benz třídy G a Land Rover Defender. Nový model má být robustní, luxusní a technologicky špičkový vůz, jenž se stane výkladní skříní značky a ukáže, kam se bude design i technika Audi v příštích letech ubírat. Mimo to se dočkáme také Audi Q9.
auto.cz

Šéf českého BAIC končí. Po šesti týdnech od vstupu značky na náš trh!

Český automobilový trh přinesl překvapení. Jan Laube, který stál u českého a slovenského startu čínské značky BAIC, končí po pouhých šesti týdnech od oficiálního uvedení vozů na náš trh.
auto.cz

Škoda válí! V koncernu Volkswagen patří letos k nejlepším

Česká značka si připsala skvělé třetí čtvrtletí roku 2025. Daří se jí také v rámci dosavadních prodejů v letošním roce.
auto.cz

Luxusní DS N°4 vstupuje na český trh. Co nabízí a jaké má konkurenty?

Francouzská novinka prémiového segmentu C má české ceny už od léta letošního roku. Co má společného s Julesem Vernem, a s kterými konkurenty se musí poprat?
auto.cz

V Česku prodávaný Zeekr 001 s modernizací zlepšil nabíjení. Zvládne 1,14 MW!

Pomalé nabíjení zůstává jedním z hlavních důvodů, proč lidé odmítají přesednout do elektromobilů. V Číně se kvůli tomu rozjel souboj o nejrychlejší nabíjení a po nedávném dosažení výkonu 1 MW značkou BYD přebírá prvenství Zeekr.
auto.cz

MG představuje svůj největší model. Míří do Evropy a sveze se v něm každý

Na auta s logy MG jsme si už v našich ulicích zvykli, v budoucnu možná budou ještě viditelnější. Automobilka totiž představila svůj první elektrobus, který má zamířeno právě do Evropy.
auto.cz

Cupra a Seat mají nového šéfa. U Volkswagenu pracuje 20 let

Marcus Haupt začínal svou kariéru u Seatu a poslední tři roky působí v jeho představenstvu. Tato španělská značka se chystá představit nové generace ibizy a arony.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.