Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší deseti let. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek deset tisíc, respektive pět tisíc korun, navrhuje svaz. Důvod, proč úpravu navrhli vládě, vysvětluje prezident svazu Tomáš Prouza.
Celý článek na iDNES.cz >>

Yamaha vidí budoucnost skútrů v elektrické energii

Tokio se stane místem světové premiéry pro dvojici konceptů moderních elektrických skútrů značky Yamaha, představující alternativu k dnešním stopětadvacítkám a padesátkám.
auto.cz

Kawasaki Ninja 650 dostala pro rok 2020 novou tvář

Kawasaki Ninja 650 se pro modelový rok 2020 dočkala poměrné výrazné změny vzhledu, jejímž cílem je vizuální přiblížení k ostřejším nositelům jména Ninja.  
auto.cz

Fotogalerie: Kvalifikace, Velká cena Japonska 2019 a titul pro Mercedes

Výběr fotografií ze superneděle v Suzuce, která přinesla kvalifikaci i závod. A emoce byly v průběhu dne u mnoha týmů značně odlišné. Mercedes získal titul.
auto.cz

Jak postupovat při nehodě s cizincem? Buďte důslední!

Česká republika se jako tranzitní země jen hemží auty se zahraniční poznávací značkou. S rostoucím počtem takových vozidel stoupá i riziko nehody. Co dělat, když vás někdo takový nabourá?
auto.cz

Aerodynamický skvost Bertone Mantide s technikou Corvette ZR1 čeká na nového majitele

Bertone Mantide představuje plně funkční koncept, který je jedním z posledních automobilů z návrhářského studia jednoho z nejslavnějších italských designérských domů.
auto.cz

Auta mého srdce: Souboj dvou generací. Které BMW je lepší?

První generace BMW M3 a aktuální M2 Competition toho mají hodně společného. Jsou to nejmenší „emka“ své doby, mají stejnou koncepci i typ karoserie. Jinak jde o auta odlišná původem svého vzniku, filozofií i způsobem jízdy. Ke každému z nich mám osobnější vztah, než by bylo zdrávo, a přesto – nebo právě proto – prostě nedokážu určit, které je lepší.
Celý článek na iDNES.cz >>

Seat obohacuje nabídku pro Leon. Nabízí zvýhodněný paket FR Black Matt

Nově nabízený paket chce dále zdůraznit sportovní eleganci modelu Leon. Poskytuje ale také výbavu navíc.
auto.cz

V Japonsku vyhrál Bottas. Mercedes si zajistil oba tituly

Ferrari zahodilo kvalifikační výsledek už v prvním kole. Závod vyhrál Valtteri Bottas před Vettelem a Hamiltonem. Mercedes má oba tituly. Mezi jezdci se už bude rozhodovat jen mezi Hamiltonem a Bottasem.
auto.cz

Kawasaki pokračuje v postupném odhalování své novinky s kompresorem

Kawasaki prostřednictvím nového videa připomíná premiéru nového modelu s přeplňovaným motorem a zároveň odhaluje jeho siluetu i označení.  
auto.cz

Lamborghini chystá ostrý Aventador SVR. Bude to supersilné okruhové rozloučení s nehybridy?

Budoucnost supersportovních Lamborghini bude ve znamení elektrifikace. Ještě předtím ale v Sant‘ Agatě chystají velkolepou rozlučku s nehybridy.
auto.cz

Start dlouhodobého testu: Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet – Co nemá, to nepotřebujeme

V roce 1989 se stal Fiat Tipo evropským autem roku. Novodobé tipo sice ceny nesbírá, ale reprezentuje nekomplikované auto za solidní peníze. Jak obstojí v našem ročním testu?
auto.cz

Scania u hasičských vozidel sází i na alternativní paliva

 Scania představuje hasičská vozidla pro nasazení na letištích, jejichž pohonné jednotky mohou kromě motorové nafty spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej.
auto.cz

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice příležitostné poštovní známky Český design: Václav Král vzdává hold jednomu z nejvýznamnějších průmyslových designérů.
Celý článek na iDNES.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.