Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Tesla uvedla na trh nový Model 3. Ten základní to ale stále ještě není

Americká společnost Tesla ve čtvrtek představila na svých webových stránkách novou verzi sedanu Model 3 s cenou začínající na 45.000 dolarů (přes jeden milion Kč).
Celý článek na AUTO.CZ >>

Polar, Valeria nebo Snowman. Připomeňte si, jak se mohly jmenovat nové Škodovky

Fabia se nemusela jmenovat Fabia a i Kodiaq mohl nést jiné jméno. Pamatujete si, nad jakými názvy Škoda v minulosti uvažovala?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Peterbilt 389: Hvězda amerických dálnic

Tradiční styl severoamerických nákladních vozidel pro dálkovou dopravu ve spojení s aktuální technikou nabízí společnost Peterbilt Motors Company prostřednictvím své modelové řady 389.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Motocyklová VC Japonska 2018: Marc Márquez vyhrál a je mistrem světa MotoGP

V šestnáctém závodě letošní sezóny silničního motocyklového MS byli v jednotlivých kubaturách nejúspěšnější Marc Márquez (MotoGP), Fabio Quartararo (Moto2) a Marco Bezzecchi (Moto3).
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první motoristické zážitky popisují čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.
Celý článek na iDNES.cz >>

Připomeňte si speciální Tatru 613 pro policii. Měla pancéřování, vyšší výkon i ochranný rám!

Tatra 613 nevznikla jen ve formě sanitky nebo landauletu, ale také ve formě policejního speciálu. Připomeňme si ho.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tarform Motorcycles: I takto může vypadat elektrická motorka

Moderní způsob výroby, elektrický pohon a zároveň linie, které jsou nyní tolik v módě u café racerů a scramblerů, ohlížejících se do minulosti, nabízí nová motocyklový značka.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Do soutěží FIA míří první čínská značka. Lynk & Co bude působit ve WTCR

Automobilka Lynk & Co se stane první čínskou značkou, která se objeví pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace. Konkrétně jde o nového člena šampionátu WTCR.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vedle VW nabízí šrotovné za starší diesely i Škoda

Automobilka Škoda Auto nabídla v Německu tzv. šrotovné při výměně staršího dieselu za nový naftový vůz této značky. Výše bonusu se pohybuje od 1500 do 7500 eur, tedy v přepočtu až 194.000 Kč podle kupovaného modelu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Jeep Wrangler Outpost II může být ideálem pro kempování v divočině

Společnost American Expedition Vehicles se rozhodla netradičním způsobem oslavit odcházející Jeep Wrangler generace JK a postavila na jeho základem obytný automobil, který se těžkého terénu jen tak nezalekne.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kvalifikace motocyklové VC Japonska 2018: Nejrychlejší Dovizioso, Bagnaia a Rodrigo

Kvalifikační souboje na VC Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Andrea Dovizioso (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Gabriel Rodrigo (Moto3).
Celý článek na AUTO.CZ >>

Continental tvrdí, že má řešení, jak prodloužit dojezd elektromobilů v zimě

Majitelé elektrických nebo hybridních vozů se dnes potýkají s tím, že v zimě nebo v létě výrazně klesá dojezd jejich automobilu, protože akumulátor významně vyčerpává energii nutnou k vyhřátí či ochlazení interiéru. Tento fenomén může při teplotách kolem -10 °C vést k snížení dojezdu až o 40 %. Continental teď tvrdí, že má řešení.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Kouření v autech: Bude co nevidět zakázané?

V hospodách ani restauracích už si v Česku nezapálíte, v autě zatím ano. Jenže jak dlouho ještě? Trend ze zahraničí ukazuje, že kuřáci to za volantem budou mít stále těžší.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Sandvik předvedl schopnosti autonomního řízení důlního nakladače ve skleněném bludišti

Společnost Sandvik již více než dvacet let v dolech využívá automatizované nakladače a vozidla. Nyní uvádí její novou generaci a demonstruje schopnosti nakladače bez lidské posádky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.