Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Dětské sedačky

27.05.2006SDA

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).


Informace odjinud

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje

Arona, druhé SUV značky Seat, se ukazuje v novinářské předpremiéře v Barceloně. Uspěje v nabitém segmentu malých crossoverů?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své tvary. Jezdí pořád dospěle, jak o segment větší automobily.
Celý článek na AUTO.CZ >>

BMW X3: SUV novinka teď už oficiálně!

Od roku 2003 je model X3 variantou SUV využívající techniku řady 3. Nová v pořadí již třetí generace označená G01 je právě na startu své kariéry. Co nabízí oproti svému předchůdci?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Dojedou někdy do cíle? Podívejte se na nejpomalejší drag race v historii!

Oblíbené klání na čtvrt míle nemusí být vždy v režii těch nejvýkonnějších automobilů. Následující video je toho jasným důkazem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Dostává novou kapotu, masku chladiče, nárazníky, mlhové světlomety a zadní svítilny. Pod kapotou zůstávají atmosférické litrové tříválce.
Celý článek na iDNES.cz >>

Land Rover Defender: Nová generace má dorazit dřív než se očekává

Land Rover má podle nejnovějších informací představit nástupce legendárního modelu Defender mnohem dříve než se nyní předpokládá.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modernizovaný Peugeot 308 odhaluje ceny. Kolik stojí?

Peugeot 308 je i nadále nabízen jen ve dvou stupních výbavy, které doplňují sportovní verze GT a GTi. Nabídka zahrnuje především turbodiesely.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tesla doplatila na volbu materiálů. Elektromobilům se lámou plastové pedály!

Namísto kovových materiálů sáhla Tesla při tvorbě pedálů po plastu. Zprávy od vlastníků vozů ale ukazují, že to nebylo šťastné řešení.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection – Komu se (ne)vyplatí hybrid?

Letos na jaře prodělala Toyota Yaris modernizaci, která mimo jiné přinesla nový motor 1.5. Co zůstává, je v této třídě ojedinělá nabídka hybridní verze. V čem vyniká a naopak ztrácí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kuriózní nehoda ve WTCC: Divákům pomohli záchranáři. Ale jinak, než byste čekali…

Velmi netradiční incident se o víkendu odehrál při tréninku šampionátu WTCC v Portugalsku. Tom Coronel se v neovladatelném voze nebezpečně blížil k divákům, naštěstí mu v dráze stál záchranářský vůz.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Takata požádala o ochranu před věřiteli. Vadné airbagy jí zlomily vaz

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal v USA a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Podle agentury AP to oznámila sama firma.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Lamborghini poodhalilo budoucí plány. Ve hře je i nástupce Miury!

O italské automobilce se v poslední době hovoří hlavně ve spojení s připravovaným SUV. Vedení ale potvrdilo zajímavou informaci o dalších modelech, konkrétně chystaném sporťáku.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Odbory a vedení slovenského Volkswagenu se dohodly, stávka končí

Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech končí.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.