Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Škoda už ukázala vzhled modelu Enyaq. Zatím na kresbě

Prvního září na slavnostním večeru v Praze Škoda definitivně odtajní vzhled a všechny parametry svého elektromobilu Enyaq. Leccos si ovšem už můžeme dovodit z prvních oficiálních skic.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Počet prodejců aut neklesá, automobilky otevírají nové showroomy

V posledních měsících otevřely nová autocentra třeba značky Lexus, Volvo, Hyundai nebo Kia. Vyplývá to z informací firem.
auto.cz

Oficiální skica Škody Enyaq iV: Tady vypadá nadějně!

Automobilka Škoda Auto dnes zveřejnila další skici očekávaného elektrického SUV Enyaq iV, které by mělo rozvíjet emocionální designový jazyk značky a nově definovat vzhled elektrických SUV.
auto.cz

Mazda 121 DB (1990-1997): Japonské vajíčko se shrnovací střechou oslovovalo ženy

Mazda nemá potřebu lákat zákazníky na nízké ceny. 121 série DB byla moc drahá, proto neuspěla. Malý kulatý sedan šel proti zástupu konkurenčních hatchbacků. A byl opravdu roztomilý.
auto.cz

Jak šel čas s vývojem bezpečnostních prvků. Řeklo nám Audi

Začátky testování bezpečnosti připomínají kaskadérské kousky německého cirkusu, přesto se kutálení přes střechu stalo základem pro dnešní crashtesty. Podrobné zkoumání havárií trvá více než 80 let.
auto.cz

Epidemie ovlivnila nákup auta u 14 procent Čechů

Koronavirová epidemie ovlivnila rozhodování o pořízení nového vozu u 14 procent Čechů. Z toho deset procent se rozhodlo vyčkat, až auta zlevní, dvě procenta naopak nákup uspíšila, aby se vyhnula zdražení.
auto.cz

Audi S3 Sportback a Sedan přijíždí s výkonem 310 koní

Ostrý hatchback i sedan slibují ještě více sportovnosti, síly i potěšení z jízdy. A mají k tomu skvělé předpoklady.
auto.cz

Fotka elektrického BMW iX3 vyvolala debatu o jeho skutečném dojezdu

Porovnání stavu baterie a odhadovaného dojezdu na oficiálním snímku interiéru elektrického BMW iX3 vyvolalo debatu na téma jeho skutečného dojezdu. Vysvětlení však může být velmi prosté.
auto.cz

Nové BMW M5 může být i elektromobil s výkonem přes 1000 koní

Příští generaci ostrých mnichovských sedanů čeká elektrifikace, díky které by se mohl výkon vyšplhat až za hranici 1000 koňských sil.
auto.cz

Nový Rolls-Royce Ghost poodhaluje techniku. Speciální tlumiče doplní kamery sledující nerovnosti

Druhá generace „baby rollsu“ se už rýsuje. Výrobce slibuje pokročilou techniku díky využití shodného základu jako u většího Phantomu.
auto.cz

Nová Toyota GR86 poprvé zachycena při testování, připomíná starší koncept

Zatímco Subaru ukončuje výrobu stávající generace modelu BRZ, vývojové centrum Toyoty už zřejmě testuje nástupce populárních sportovních dvojčat Toybaru.
auto.cz

Špatná zpráva pro fanoušky: 24 hodin v Le Mans 2020 se pojede bez diváků

Očekávané se stalo skutečností. Letošní ročník slavného vytrvalostního závodu v Le Mans se pojede za zavřenými dveřmi.
auto.cz

Blíží se konec SUV Mitsubishi v Evropě? Čeští zákazníci se nemají bát

Podle zahraničních spekulací se Mitsubishi připravuje ukončit v září tohoto roku dovoz SUV modelů na evropské trhy. Díky rozhovoru s českým zástupcem značky ale víme, že je situace podstatně méně dramatická.
auto.cz

Elektrickou Fiestu Kena Blocka pro rallycross sestrojili v Rakousku

Ohromujícím výkonem 608 koňských sil a nejvyšším točivým momentem 1000 Nm bude disponovat rallycrossový speciál Kena Blocka. Vůz se navenek bude tvářit jako klasický Ford Fiesta. A to přesto, že tento model značky s modrým oválem ve své civilní verzi vůbec elektrický pohon nemá.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.