Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Dětské sedačky

27.05.2006SDA

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).


Informace odjinud

Cíl Argentinské rallye 2017: Vyhrál Neuville

Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) vyhrál nevídanou bitvu o vítězství v Argentinské rallye, pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Tak v tomhle klobouku se už kouzlí těžko. K lemu s hranicí dvou set tisíc korun se před třemi roky vměstnalo dvacet modelů, dál do minulosti ještě víc. Na jaře 2017 už tu tahá králíky jen pět mágů. Spíš čtyři a půl.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Muskovi dorazila vrtná souprava, začnou se hloubit tunely

Elon Musk chce celému světu ukázat výhody tunelové dopravy a s jejím budováním začne na svém pozemku v Los Angeles co nevidět.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...

Uplynulou sobotu se do pražských Modřan slétly „brouci“ ze všech koutů nejen naší země.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Po RZ15 Argentinská rallye 2017: Bitva ve finiši?

Dramatický souboj slibuje závěrečný den na Argentinské rallye, pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Náskok vedoucího jezdce Brita Elffyna Evanse se zmenšil na pouhých 11,7 sekundy před Belgičanem Thierry Neuvillem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Polarizační brýle: Pro řidiče výborné, ale jak to, že umí schovat displeje?

Polarizační brýle se při řízení hodí, protože vám umí odfiltrovat různé odlesky. Jenže zároveň vám mohou zkazit výhled na head-up displej nebo obrazovku multimediálního systému.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Auto vyrobila v závodě Kvasiny miliontý vůz Superb

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku vyrobila miliontý vůz modelové řady Superb. Superb automobilka začala vyrábět v Kvasinách roce 2001, v letech 2004 a 2009 výrobu modelu zahájila i v Indii a v Číně.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula
Celý článek na AUTO.CZ >>

DAF představuje modelové řady CF a XF nové generace

Společnost DAF Trucks připravila nové generace modelových řad CF a XF s důkladně přepracovanými pohonnými jednotkami i podvozky, optimalizovanou aerodynamikou a novými interiéry.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní činitele se ve Vysokém Mýtě vyrábělo v letech 1948 až 1953. Do té doby vysoce postavení politici pancéřované osobní vozy nepoužívali.
Celý článek na iDNES.cz >>

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám ale můžeme ukázat kompletně připravenou Octavii týmu Auto.cz Racing!
Celý článek na AUTO.CZ >>

VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně starších modelů značky, na sraz jich dorazilo kolem třiceti.
Celý článek na iDNES.cz >>

Sanitky jsou lékařovou vášní: Sestavil neskutečnou sbírku!

Když potkáte v okolí Hradce Králové starou sanitku, nejspíš ji řídí sám šéf tamní záchranky Jiří Mašek. Veterány jsou totiž jeho vášní a řadu z nich ještě zažil v lékařské službě.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.