Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Dětské sedačky

27.05.2006SDA

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).


Informace odjinud

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě unikát v podobě Igora Brezovara. Sice říká, že na motorce moc neumí a že se bojí, přesto na ní objel kus světa. Celkem 380 tisíc kilometrů dal bez nehody a bez větší opravy.
Celý článek na iDNES.cz >>

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a Peugeotu patří dík, že v záplavě různých crossoverů a SUV připravil klasická auta střední třídy. Moc už jich na trhu nezbývá.
Celý článek na iDNES.cz >>

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Čezeta opět žije! Podívejte se do továrny oživeného výrobce motorek

Oživená Čezeta vyrábí v historické továrně, která původně patřila značce Wikov. Do konce roku by ráda vyráběla 30 mototek měsíčně
Celý článek na AUTO.CZ >>

24 hodin Le Mans 2018: Toyota se konečně dočkala a hned slaví dvojitý triumf

Toyota je druhou japonskou automobilkou, která zvítězila v absolutní klasifikaci 24 hodin Le Mans po Mazdě. Dva její hybridní prototypy nedaly nikomu šanci.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kdo je Sabine Schmitzová? Rekordmanka se Škodou Kodiaq RS je královnou Nürburgringu

Devětačtyřicetiletá závodnice je jedinou ženou, která na Nürburgringu vyhrála čtyřiadvacetihodinový závod. Známá je i z pořadu Top Gear.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Bezplatné řidičské kurzy pro seniory: Důchodci jedou!

Slyšeli jste o tom, že šoféři starší 65 let mohou zdarma absolvovat školení bezpečné jízdy? Navštívili jsme jej.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Čína chce zasáhnout proti bezhlavému rozvoji elektromobilu. Proč?

Čína podnikne kroky k omezení "bezhlavého" rozvoje svého rychle se rozrůstajícího sektoru vozů na ekologický pohon. Uvedla to mluvčí Národní rozvojové a reformní komise (NDRC).
Celý článek na AUTO.CZ >>

Motocyklová VC Katalánska 2018: MotoGP ovládl podruhé za sebou Jorge Lorenzo

V sedmé Grand Prix letošní sezóny silničního motocyklového MS byli v jednotlivých kubaturách nejúspěšnější Jorge Lorenzo (MotoGP), Fabio Quartararo (Moto2) a Enea Bastianini (Moto3).
Celý článek na AUTO.CZ >>

MV Agusta uvádí Turismo Veloce 800 Lusso SCS s automatickou spojkou

MV Agusta se novinkou v podobě modelu Turismo Veloce 800 Lusso SCS přidává do stále početnější rodiny výrobců, kteří nabízejí své motocykly s automatickou spojkou nebo dokonce i převodovkou.
Celý článek na AUTO.CZ >>

OBRAZEM: Automobilový wrestling. V demoličním derby se bourat musí

Není důležité vyhrát, ale přežít závod ve zdraví a pohodě! To je hlavní motto demoličních derby. A platilo to i pro sobotní devátý ročník extrémních závodů Destruction Derby na autodromu v Sosnové u České Lípy.
Celý článek na iDNES.cz >>

Za volantem Chevroletu Impala. Měl by velký Američan v Evropě šanci?

I v království sedanů, ve Spojených státech, klesá zájem o tyto vozy. A přitom zkušenosti s Chevroletem Impala dokazují, že velké sedany mají pořád své kouzlo.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 má v České republice vítěze

Společností Volvo Trucks pořádaná soutěž Driver Challenge 2018, která je zaměřená na techniku jízdy a spotřebu paliva se v České republice dostala do finále, z nějž vzešel vítěz, postupující do celosvětového finále.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autovideo týdne: Škoda Kodiaq RS si díky ženě veze rekord z Nürburgringu

Pravda, ten rekord je trochu specifický, ale rekord to je. A to se počítá. Škoda se může chlubit, že má nejrychlejší auto na nejslavnějším okruhu světa, přetěžkém Nürburgringu. Kodiaq RS, který do podzimu odloží maskování, je nejrychlejší sedmimístné SUV, které tam kdy jelo.
Celý článek na iDNES.cz >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.