Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio a Daciií Logan je nejdostupnějším novým kombíkem. Za tři sta tisíc uspokojí i rodinu.
Celý článek na iDNES.cz >>

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant. Atmosféru podtrhnou desítky vzácných exponátů aut a motorek. Fotograf iDNES.cz byl u instalace jedinečné expozice.
Celý článek na iDNES.cz >>

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Co odhalí Alfa Romeo v Ženevě? Bude to nový crossover?

Kompaktní crossover se má stát hvězdou automobilky Alfa Romeo na jejím stánku v Ženevě. V nabídce italské značky se pak má tato novinka zařadit pod aktuální model Stelvio.
Celý článek na AUTO.CZ >>

NXT Motors je novým hráčem ve světe elektrických motorek

NXT Motors je jednou z nových společností, jejichž cílem je podchytit nástup elektrických motocyklů v pravý čas a nabídnout zákazníkům moderní a zároveň stylový stroj.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Aston Martin vezme Ženevu útokem. Vedle konceptu SUV tam představí i nové hyperauto!

Třetí hyperauto Aston Martinu následuje po modelech Valkyrie a Valkyrie AMR. K zákazníkům zamíří v roce 2021.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Víte, proč mají moderní auta zvláštní prolisy nad koly?

Stále více moderních aut využívá krátký proužek kolmého tvaru, který kopíruje křivku kola nebo výřezu blatníku. Jaký to má smysl?
Celý článek na AUTO.CZ >>

General Motors představuje elektrokola ARĪV, která nabídne i v Evropě

Severoamerický koncern General Motors vstupuje do světa jedné stopy. Pod jménem ARĪV uvádí i na evropský trh moderní městská elektrokola.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Peugeot 508 1.6 THP GT Line – Jaký je s jediným benzinem v nabídce?

Nový Peugeot 508 je dostupný s jediným benzinovým motorem, 1.6 THP ve dvou výkonových verzích. Vyzkoušeli jsme tu slabší.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Emise budou muset snižovat také autobusy a nákladní auta. EU se dohodla na tom kdy a jak

Dohoda o snížení emisí autobusů a nákladních vozů přichází poté, co se v prosinci země shodly na dalším snížení emisí u osobních a lehkých užitkových aut.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ford pracuje na změně doručování zásilek ve městech

Ford se podílí na projektu, jehož cílem je změnit dnešní běžnou praxi v dopravě zásilek ve městech. Výsledkem má být snížení počtu dodávkových automobilů v ulicích při zvýšení objemu přepraveného zboží.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Tradiční Toyota Hiace přijíždí v nové generaci. Nabízí řadu různých provedení

Toyota Hiace patří mezi tradiční zástupce své značky. Historie této modelové řady se začala psát již ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Nová generace nabídne dva různé motory, dvě celkové délky a řadu provedení.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Koncept Škoda Vision iV pokračuje v odhalování. Prostřednictvím skici ukazuje inovativní interiér

Vision iV je další ukázkou elektrické budoucnosti Škody Auto. K vidění bude na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda ukazuje, jak má vypadat interiér jejích elektromobilů

Již během nadcházejícího jara odtajní mladoboleslavská automobilka podobu a parametry elektrické verze vozu Citigo. Pak bude následovat plug-in hybridní Superb a speciálně vyvinutý crossover s parametry vozů Volkswagen I.D.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.