Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Hyundai prý vyvíjí další elektrické SUV, v nabídce má stát nad Konou

Automobilka Hyundai má již v současnosti poměrně pestré elektrické potfrolio, které by se však mohlo v blízké budoucnosti rozrůst o další čistě elektrické kompaktní SUV
auto.cz

Nejdražší auto světa bylo oficiálně prohlášeno za umělecké dílo

Ferrari 250 GTO, oficiálně nejdražší automobil na světě, se může pochlubit dalším výjimečným titulem. Na žádost samotné automobilky ho totiž italský soud prohlásil za umělecké dílo.
auto.cz

Nissan odloží jednání o prohloubení aliance s Renaultem, chce nejprve vyřešit své potíže

Japonská automobilka chce v rámci aliance udržet ducha rovnosti. 
auto.cz

Dálniční peklo: České dálnice o prázdninách omezí přes 40 uzavírek

Největší komplikace lze čekat tradičně na dálnici D1, kde bude pokračovat modernizace pěti úseků.
auto.cz

Aerodynamický automobil Lightyear One se dobije i ze Slunce

Vypadá jako dobrá myšlenka. Zejména teď v parných dnech. Paprsky hvězdy z naší Sluneční soustavy jsou prý třeba i v podmínkách Holandska schopné dodávat baterii elektromobilu prostřednictvím solárních panelů elektřinu na ujetí i více než padesáti kilometrů. V praxi se to rozhodli zrealizovat lidé stojící za projektem vozu Lightyear One.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Zakázat řidičům rychlou jízdu není problém, uvedla představitelka Seatu

Pokud by vlády chtěly, automobilky by nám mohly velice jednoduše zatrhnout překračování nejvyšší povolené rychlosti, prozradila vedoucí jedné z technických divizí automobilky Seat.
auto.cz

Renault Trucks dodal první elektrický D Wide Z.E. nové generace pro svoz komunálního odpadu

Společnost Renault Trucks připravila pro město Lyon vozidlo D Wide Z.E. pro svoz komunálního odpadu. Tento užitkový automobil je prvním zástupce své druhé generace a vznikl ještě před zahájením sériové výroby.
auto.cz

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči předpisy, vytvářejí nebezpečné situace a komplikují život ostatním motoristům. Přímý přenos začne v 7:30.
Celý článek na iDNES.cz >>

Škoda ze hry o novou fabriku VW. Superb, nebo Karoq se přestěhují do Turecka

Mladoboleslavská značka měla mít na starosti stavbu závodu koncernu VW. Stavbu a vedení továrny, kde se kromě škodovek budou vyrábět i vozy dalších značek německé skupiny, nakonec obstará sám německý koncern. Je téměř jisté, že to bude v Turecku.
Celý článek na iDNES.cz >>

Pekelník z Brna: dvoutakt dopovaný kompresorem se vrací po 90 letech

Před devadesáti roky vsadila brněnská Zbrojovka na netradiční spojení dvoutaktního motoru s kompresorem. Jedinečný závodní speciál s přezdívkou Pekelník, který drtil nejen českou konkurenci, čeká v sobotu obnovená závodní premiéra.
Celý článek na iDNES.cz >>

Jízdní dojmy s omlazeným Volkswagenem Passat. Pořád je to třídní pašák

VW Passat přijíždí v omlazeném balení, namísto rozsáhlých změn ale došlo jen na jemné ladění. Novinku jsme vyzkoušeli na silničkách ve Frankfurtu nad Mohanem a okolí.
auto.cz

Nádherná Corvetta míří do Slavkova na sraz, na který neprší

Již poosmnácté zaplní poslední červnovou sobotu zahrady zámku ve Slavkově u Brna stovky fantastických historických vozidel. Jednou z hlavních hvězd automobilové slavnosti Veteranfest bude unikátní americký kabriolet, slavný Chevrolet Corvette C1. Termín slavnosti je vybraný tak, aby veteráni nezmokli.
Celý článek na iDNES.cz >>

Nabídne divize BMW M elektromobily? Plug-in hybridy jsou prý jen přechodnou fází

Bavorská automobilka představila studii Vision M Next s plug-in hybridním pohonem. Ale zdá se, že „emka“ se dočkají i ryze elektrického pohonu.
auto.cz

Cestu k Jadranu v létě zkomplikuje několik uzavírek, hlavně v ČR

Práce na silnicích budou přes léto pokračovat v Rakousku, Chorvatsku nebo Itálii. Největší nápor bude na cestách uprostřed prázdnin.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.