Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na autodromu v Mostě se při testování trucků předvedl prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup nové dorostenecké okruhové série.
Celý článek na iDNES.cz >>

Lamborghini 3500 GTZ je zapomenutý krasavec z počátků italské značky. Připomeňte si ho

Když automobilka Lamborghini začínala, hledala různé partnery v otázce designu. Než začala dlouhodobě spolupracovat s Bertonem, zkusila to i se Zagatem.
auto.cz

Nové BMW 1 (F40) odhaluje další detaily. Chystaná předokolka bude lehčí než předchůdce

Nadcházející třetí generace BMW řady 1 (F40) využije novou platformu FAAR s pohonem přední nápravy, díky níž bude až o 25 kilogramů lehčí než předchůdce.
auto.cz

Nissan oslavuje výročí modelu GT-R a zároveň přiostřil GT-R Nismo

Nissan GT-R 50th Anniversary Edition dává svým označením jasně najevo, že je oslavou půl století modelů GT-R. Ostřejší reakce a nižší hmotnost pak charakterizují modernizovaný GT-R Nismo.  
auto.cz

Rozhovor s Michalem Krčmářem: Miluju sníh. I v autě…

Stříbrný biatlonista z loňské olympiády Michal Krčmářmá auta rád.  „Ale jinak než ostatní v reprezentaci,“ říká.
auto.cz

Revival Birdcage je úchvatný unikát s novým motorem od BMW Motorrad

Motor s protiběžnými písty je tradiční pohonnou jednotkou motocyklů značky BMW Motorrad. Nový boxer bude pohánět nový sériový cruiser, ale prozatím je srdcem jedinečné zakázkové stavby.
auto.cz

Rozhovor: Jak se prodávají čínské pneumatiky? Mezi čínskými výrobci jsou rozdíly

Vysoce postaveným manažerem u nás nepříliš známé singapurské pneumatikářské společnosti Giti Tire je Petr Čajka. Firma přitom patří mezi deset největších na světě. Jak je těžké měnit předsudky Evropanů a Čechů zvlášť?
auto.cz

DAF rozšiřuje svou nabídku pro stavebnictví

Společnost DAF Trucks si pro letošní rok připravila nové konfigurace podvozků a nové nápravy pro vozidla, která mají být primárně využívána ve stavebnictví.
auto.cz

Dámy na prskoletech: Vespa je láska i životní styl

Může mít člověk pěkný vztah k vose? Ano, pokud ji bude oslovovat italsky, přidá dvě kola, elegantní design a pohodlný posez na cestování. A celoživotní pouto je na světě. Čtyři ženy se vyznávají z celoživotní lásky k malému italskému skútru Vespa.
Celý článek na iDNES.cz >>

Autem do Chorvatska 2019: Jakých chyb se vyvarovat?

V Chorvatsku na dovolené byli autem mnozí čeští řidiči hned několikrát, přesto se nevyhýbají některým chybám. Čemu se třeba vyvarovat?
auto.cz

Renault má novou dodávku. EZ-Flex je miniaturní elektrododávka do města

Nové experimentální vozítko Renault EZ-Flex je jen 3,86 metru dlouhá dodávka, speciálně navržená pro provoz ve městě.
auto.cz

Volkswagen na Slovensku zvýšil výrobu, bude ale propouštět

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen loni zvýšila výrobu aut, letos plánuje v rámci zvyšování produktivity snížit zaměstnanost o 3000 pracovníků.
auto.cz

Modernizovaný Volkswagen Passat - Retuš klasika

Ve své modernizované podobě se světu představil nejúspěšnější model střední třídy a fleetový specialista VW Passat. Úpravy se dotkly všech dostupných verzí včetně derivátů Alltrack a GTE.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Do Česka dorazil nový Seat. Je to koloběžka

Nejlevnější model se znáčkem španělské automobilky? Stačit vám bude šestnáct tisíc.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.