Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Dětské sedačky

27.05.2006SDA

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).


Informace odjinud

Škoda Citigo vs. Toyota Aygo - Odlišný přístup

Obě kapesní autíčka přijíždějí v novém. Divoce vyhlížející Toyota Aygo neohroženě útočí na seriózní Škodu Citigo.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mercedes-Benz Unimog jako nepostradatelný pomocník pro boj s lesními požáry

Mercedes-Benz připomíná schopnosti vozidel řady Unimog a představuje zástupce provedení U 5023 s hasičskou nástavbou od společnosti Ziegler.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce 2018 neměly z prodeje luxusních aut žádný zisk, naopak na jejich výrobu dokonce doplácely.
Celý článek na iDNES.cz >>

Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko. Moderní auta už „nevaří“, chlazení je dimenzované víc než dostatečně. Když se ovšem ukazatel teploty chladicí kapaliny nezvykle vychýlí, případně se rozsvítí červená kontrolka teploměru, je něco v nepořádku.
Celý článek na iDNES.cz >>

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

V žebříčku nejprodávanějších aut světa došlo k mírným změnám. Nejprodávanějším SUV je nově Toyota RAV4, nahoru se pak dere Nissan Qashqai.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Polestar chce zlepšit ovladatelnost vozů Volvo s pohonem všech kol

Známý úpravce je nyní součástí skupiny Volvo cars. Kromě toho, že má na starosti elektrickou a elektronickou část techniky, nyní připravil také zajímavou úpravu. Díky ní by Volva s AWD měly být více „zadokolky“.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Německá rallye před startem: Co udělá Neuville s náskokem?

Jedenadvacet bodů náskoku bude hájit Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) v mistrovství světa v automobilových soutěžích před začátkem Německé rallye. Devátý podnik letošního šampionátu vrací seriál po čtyřech a půl měsících na asfaltový povrch.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Bentley Flying Spur zachycen špiony. V útrobách má plug-in hybrid

Počátkem příštího roku se model Flying Spur dočká nové generace s rozšířenou motorovou paletou. Přibude plug-in hybrid, jenž vzniká jako reakce na zpřísňující se emisní normy.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Octavia RS vyzvala na souboj… vystřelený šíp!

Napadlo vás někdy, jestli jde vystřelený šíp chytit holou rukou z jedoucího auta v rychlosti přes 200 km/h? Nás tedy ne, ale Škodovku ano! A tady je výsledek.
Celý článek na AUTO.CZ >>

ČEZ má tři desítky elektromobilů. Není to málo?

Energetický gigant ČEZ se v tiskové zprávě pochlubil, že jeho vozový park obohatila pětice nových elektromobilů. Jedná se o model Hyundai Ioniq Electric a firma auta pořídila s využitím dotačního programu pro nízkouhlíkové technologie.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Fernando Alonso opouští formuli 1. Připomeňte si klíčové momenty jeho kariéry

Španělský závodník oznámil, že jej v příštím roce po dlouhé a pestré kariéře neuvidíme na startovním roštu formule 1. Které momenty v jeho profesním životě patřily mezi zlomové?
Celý článek na AUTO.CZ >>

RUF CTR: Do aukce míří střela z osmdesátých let schopná jet přes 340 km/h

Mezi hlavní hvězdy letošní srpnové aukce společnosti RM Sotheby's v kalifornském Monterey se má zařadit RUF CTR, který patřil k tomu nejrychlejšímu na silnicích druhé poloviny osmdesátých let.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nové BMW Z4 ze všech stran. Máme jeho fotky ještě před premiérou. Včetně nového interiéru

Ještě před premiérou se na internetu objevily první fotografie nové Z4. Její podobu tak už známe ze všech stran.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kawasaki pro modelový rok 2019: Více koní pro H2 a nové barvy

Kawasaki již nyní odhaluje změny, které provedla u své vlajkové lodi v podobě modelu H2 pro modelový rok 2019. Spolu s nimi představuje nové barvy pro ZZR1400, Z900RS a Versys 650 i Versys-X 300.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.