Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Richard Hammond bude mít vlastní show, dočkáme se auta postaveného ze dřeva?

Jeremy Clarkson bude farmařit, James May cestuje po Japonsku a Richard Hammond zažije další havárii. Tentokrát to ovšem nebude v autě, ale na lodi. A navíc u toho nebude sám.
auto.cz

Volkswagen potvrdil premiéru nového loga, vyměnit ho musí na 10.000 budovách

Letošní autosalon IAA 2019 ve Frankfurtu se ponese v duchu velkých novinek koncernu Volkswagen.
auto.cz

Nová nejrychlejší předokolka na Nürburgringu je pochopitelně z Číny. Jmenuje se Lynk & Co 03 Cyan Concept

Sportovní speciál Lynk & Co 03 Cyan Concept se může pochlubit působivým úspěchem – během jedné ostré jízdy na Nürburgringu překonal hned dva nedávné rekordy.
auto.cz

Toyota udělala z hráčů závodních her gaunery. Naštěstí si svůj omyl rychle uvědomila

Zvídavý hráč se na sociální síti zeptal Toyoty, proč její vozy nejsou v nejnovějším herním titulu Need for Speed Heat. Odpověď zaskočila všechny včetně vývojářů.
auto.cz

Šéf VW se prý zajímá o koupi podílu v Tesle. Všichni to popírají

Diess se domnívá, že Volkswagen by mohl těžit ze zkušeností Tesly v oblasti baterií a softwaru. Mluvčí koncernu však spekulace o možném převzetí podílu v Tesle odmítl.
auto.cz

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená země zatoužila po vlastním voze. Od Francouzů získali Rumuni licenci na povedený Renault 12. Jeho dvojče jménem Dacia 1300 vyjela před půl stoletím. Ve výrobním programu vydržela přes 35 let.
Celý článek na iDNES.cz >>

Cupra opět poodhalila svůj sportovní elektromobil, co nabídne jeho interiér?

Letošní autosalon IAA ve Frankfurtu se stane místem premiéry nového konceptu sportovního elektromobilu značky Cupra, na který se automobilka snaží upoutat pozornost zveřejňováním drobných detailů.
auto.cz

Porsche Taycan kompletně odhaluje interiér. Připravte se na záplavu displejů

Porsche odhaluje kabinu svého prvního sériového elektromobilu. Snoubí tradiční prvky Porsche s obrovskými dotykovými obrazovkami.
auto.cz

Kia Ceed 1.0 T-GDI vs. Škoda Scala 1.0 TSI – Když chcete normální auto

Silnice zaplavují SUV, Evropa se chystá na elektrickou éru, asistenční systémy směřují k autonomní jízdě. Sežene obyčejný člověk ještě nějaké normální auto? Naštěstí stále ano. Za rozumné peníze třeba Kiu Ceed nebo Škodu Scala.
auto.cz

Scania G 500 XT míří do lesa s požehnáním

Zástupci společnosti Arcibiskupské lesy a statky Olomouc si převzali své první vozidlo na svoz dřeva. Řidiči vozidla Scania G 500 XT i celé soupravě pak požehnal generální vikář Josef Nuzík. 
auto.cz

Leon je držák – těsně před odchodem do důchodu hlásí jeden milion dodaných vozů

Třetí generace modelové řady SEAT Leon překonala hranici jednoho milionu prodaných vozů od jejího debutu v roce 2012. Leonu se prodejně daří i těsně před příchodem nové generace, která se představí příští rok na ženevském autosalonu a následně hned vstoupí na trh.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších modelů však již zdaleka není tak omezující, jak si mnozí myslí. A nebo ne? Půjčili jsme elektromobil Hyundai Kona Electric a vypravili se na dovolenou do Itálie zjistit, jak to vlastně je.
Celý článek na iDNES.cz >>

Rozvrátí elektromobilní ofenziva ekonomiku nebo povede „jen“ ke zvýšení emisí CO2?

Rok 2020 má být v autoprůmyslu rokem elektromobilů. Od tohoto roku se začne prodávat řada nových modelů, které mají nastartovat novou „bezemisní“ éru. Lidé do elektromobilů masivně nepřesednou, raději budou jezdit déle ve starších autech.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Před startem Německé rallye: Dosáhne Tänak na hattrick

Estonský jezdec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) nastupuje jako lídr mistrovství světa v automobilových soutěžích do Německé rallye, která je desátým podnikem seriálu. Po výhrách v předchozích dvou letech je blízko vítěznému hattricku.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.