Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Modernizované Porsche Macan rozšiřuje nabídku. Opět nabídne šestiválec

Porsche Macan v rámci faceliftu zatím dorazilo jen ve formě čtyřválcového modelu. Nabídku nyní konečně opět doplňuje šestiválec.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autopilot Tesly zvládne jezdit podle značek a proveze vás kruhovými objezdy

Stále kontroverzní autonomní režim jízdy vozů Tesla pojmenovaný Autopilot prodělá další vývoj. Nově dokáže vést auto podle dopravních značek a také kruhovými objezdy.
Celý článek na AUTO.CZ >>

A cenu pro nejzbytečnější patent vyhrává... Ford!

Ford se už v minulosti proslavil hodně netradičními patenty. Tady je ten nejnovější. Dostane se do výroby?
Celý článek na AUTO.CZ >>

V Rusku postavili klasický Ford Mustang. Elektrický, přirozeně...

Ford Mustang modelového roku 1967 posloužil za vzor pro projekt R67 ruské společnosti Aviar Motors. Ten spojuje styl druhé poloviny šedesátých let s moderním elektrickým pohonným systémem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vyzkoušeli jsme kurz bezpečné jízdy s elektromobilem. Víte, jaká jsou její specifika?

Na autodromu v Mostě jsme si vyzkoušeli specifika jízdy s elektromobilem. Ne každý řidič je na jejich charakteristické vlastnosti připraven.
Celý článek na AUTO.CZ >>

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v Kladně, je neustále na cestách po světě, nyní je na skok v Praze. Měli jsme unikátní možnost být u jeho instalace.
Celý článek na iDNES.cz >>

Škoda testuje nové městské SUV. Tohle jsou první záběry sériového Vision X!

Sériová verze letos odhaleného konceptu Škoda Vision X se začne prodávat v příštím roce. Auto už se pilně testuje!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Bugatti Chiron nedorazí v otevřené verzi. Výrobce ji nepotřebuje

Předchůdce Chironu, Veyron, byl dostupný i v otevřené variantě. Aktuální bugattka si bude muset vystačit leda tak se střešním oknem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nový Passat se blíží: Přinese nové technologie a plug-in hybridní pohon

Testování nového Volkswagenu Passat se blíží do finále, odhalen bude už v příštím roce. Co od něj můžeme čekat?
Celý článek na e-flotila.cz >>

Nový Volkswagen Golf zachycen bez maskování v Africe

Premiéra osmé generace modelu Golf značky Volkswagen se očekává zhruba za rok, ale již nyní se mělo podařit natočit tuto novinku s minimálním maskováním při jejím testování v Africe.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Unikátní dobíjecí stanici mají v Husinci. Využívá i vodík

Novou dobíjecí stanici otevřela energetická společnost ČEZ ve spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu. Sice není rychlodobíjecí, ale její technologie je v Česku zatím unikátní.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem britského parlamentu v Londýně. Zařízení přes den fungovalo podobně jako dnes železniční návěstidla, v noci pak využívalo plynových lamp s červeným a zeleným filtrem.
Celý článek na iDNES.cz >>

Jméno Countach pro úžasné Lamborghini prý vzniklo úplnou náhodou

Slovo „countach“ použité coby pojmenování Lamborghini znamená „radost ze života“, psaly někdejší tuzemské články, pojednávající o tomto voze. Ale je tomu skutečně tak?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.