Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Finále dlouhodobého testu – Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Půl roku si u nás pobyla, a i když to nebylo bezpřipomínkový pobyt, ve finále o svých kvalitách výrazně přesvědčila.
auto.cz

Přelomové automobily s pohonem 4x4: Průkopníci, válečníci a zrod legend (1. díl)

Automobily s pohonem všech kol se nejprve prosadily v armádě, později se ale začaly uplatňovat i jako užitkové vozy, pomocníci badatelů i objevitelů, zvyšovaly prestiž nebo lámaly rychlostní rekordy.
auto.cz

Audi v Německu registrovalo elektrické A1. Dočkáme se mini e-tronu?

Čtyři kruhy chystají v příštích letech rozsáhlou elektrifikaci. Základem této nabídky by se mohl stát čistě elektrický model A1.
auto.cz

Automobilka Hyundai v Nošovicích v úterý obnoví výrobu

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v úterý 14. dubna po třítýdenní odstávce obnoví výrobu.
auto.cz

Škoda Kodiaq RS se loučí se silným turbodieselem. Limitovaná edice přijde na 1,4 milionu

Kodiaq RS s motorem 2.0 BiTDI se pomalu loučí. Na závěr přijíždí edice Challenge, která se cenou rozhodně nepodbízí.
auto.cz

Design autonomních aut je větší výzvou než elektromobilita, zní z BMW

Autonomní vozy představují výzvu hlavně po technické stránce, lehké to ale nebude ani s jejich designem, jak dodává šéfdesigner BMW.
auto.cz

Škoda Auto znovu prodloužila odstávku výroby, zatím do 27. dubna

Původně se měla výroba spustit v pondělí 6. dubna. Informaci o prodloužení odstávky dnes firma sdělila zaměstnancům.
auto.cz

Dnešní vozy formule 1 v ikonických barvách minulosti. Prohlédněte si bohatou galerii

V posledních letech bylo týmům formule 1 vyčítáno, že zbarvení jejich vozů není příliš atraktivní. Našli jsme pro ně inspiraci z historie.
auto.cz

Modernizovaný Lexus LC500 dostal upravený podvozek a shodil pár kilo

Kromě několika technických úprav se Lexus dočkal i nových doplňků a konečně si porozuměl s Androidem.
auto.cz

První elektromobil Škody má v Británii problém. Ale jiný než většina ostatních

Citigoe iV se navzdory původním plánům stalo prvním elektromobilem značky Škoda. Na trhu není ani rok, přesto teď ve Velké Británii řeší první trable.
auto.cz

Světové Auto roku u nás nepotkáte: Zvítězila Kia Telluride

Titul nejlepšího auta světa si z hodnocení novinářů odnesl největší osobní vůz značky Kia v historii, model Telluride. V Česku se ale neprodává.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Světovým autem roku 2020 se stává největší Kia historie. Vyhlášení proběhlo digitálně

Vedle vyhlášení světového auta roku 2020 byly oznámeny rovněž výsledky souvisejících anket, o nejhezčí auto roku nebo ekologické auto roku.
auto.cz

Současné formule jsou moc těžké, zoufá si Vettel

Vozy formule 1 mají ohromný přítlak, který však stále nedokáže vyvážit vysokou hmotnost monopostů. Ta dosahuje téměř 750 kg.
auto.cz

Skvělý nápad: S kartou CCS půjde nyní i dobíjet elektromobil

Jednou z největších nočních můr je pro lidi, kteří s elektromobilem nepohybují takzvaně pouze kolem komína, nutnost sehnat si obrovské množství dobíjecích karet či čipů. Jednu cest k zjednodušení přístupu k dobíjecím stanicím je nově zahájená spolupráce společností CCS a Pražská energetika.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.