Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Dětské sedačky

27.05.2006SDA

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).


Informace odjinud

Tohle je ten nejbláznivější Chevrolet Corvette na světě. Je to zvýšený pick-up!

Jestliže je vám třetí generace Chevroletu Corvette málo, můžete si z ní postavit bláznivý monster truck. Jeden takový byl teď na prodej.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Mohs Ostentatienne Opera Sedan: Bizarní luxusní hatchback s dveřmi na zádech

Bruce Baldwin Mohs je pozapomenutým jménem automobilové historie. Přitom zemřel teprve nedávno a konstruoval vskutku nevšední stroje...
Celý článek na AUTO.CZ >>

FCA kupuje, renovuje a prodává klasické vozy svých italských značek

Fiat Chrysler Automobiles prostřednictvím své divize zaměřené na historii spouští nový program, který je zaměřen na renovace a prodej klasických modelů značek Alfa Romeo, Abarth, Fiat a Lancia.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektrický Hyundai Kona uvidíme ještě před Ženevou. Kdy a kde?

SUV na elektřinu vycházející z extravagantního modelu Kona spatříme ještě před březnovým autosalonem v Ženevě. Automobilka jej ukáže online.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nová Kia Ceed odhaluje detaily. Rozměry se nezmění, novinkou bude 1.4 T-GDI

Nová generace korejského kompaktu si navzdory nové platformě uchová délku 4,3 metru. Mezi motory se objeví 1.4 T-GDI jako nástupce šestnáctistovky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Premiéra nového Touaregu se blíží

Volkswagen chystá premiéru další generace modelu Touareg. Představí se 23. března kde jinde než v Pekingu. K dispozici je zatím první skica.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Volkswagen poodhaluje nový Touareg. Už víme, kdy dorazí!

Německá automobilka slaví jeden milion prodaných vozů Touareg prvních dvou generací, ta třetí se nám ukáže již zanedlouho.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Siemens vyzývá ABB. Jeho nabíječky mají výstupní napětí až 920 Voltů

Zatím se v Česku téměř výhradně instalovaly rychlonabíjecí stanice společnosti ABB. Využívat je můžou například zákazníci energetického gigantu ČEZ i Pražské energetiky. Siemens ovšem přišel s novým typem stanice....
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Další rána: Rallycross má být kompletně elektrický už za dva roky!

O rallycrossovém šampionátu s elektromobily se objevují nejrůznější zprávy již několik let. Podle těch nejnovějších se mají elektromobily stát od roku 2020 hlavní kategorií světového rallycrossu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Elektromobily, tunely, rakety i plamenomety. V čem všem už má Elon Musk prsty?

Jedni jej milují, druzí mu nemohou přijít na jméno. Elon Musk patří mezi nejkontroverznější postavy současnosti, za jakými projekty už stojí?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Češi a ojetiny: Kolik za auta utrácíme? A jaká je naše nejoblíbenější barva?

Společnost Das WeltAuto věnující se prodeji ojetých vozů uveřejnila čísla za loňský rok. O českých zákaznících se dozvídáme celou řadu informací.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Americké řidiče trápí posypová sůl. Za opravy kvůli ní utratí desítky miliard ročně

Zámořská studie odhaluje, jak moc autům škodí posypová sůl a rozmrazovací látky. Za posledních pět let vynaložili Američané na opravy miliardy dolarů.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Billboardové pošťuchování BMW a Audi má pokračování! A opět baví svět

Určitě si vzpomenete na několik let starou reklamní válku značek BMW a Audi. Netrvadlo dlouho a dočkali jsme se pokračování!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kterou Toyotu si Češi kupují nejčastěji jako hybrid? Kromě Priusu je to RAV4

Celkově tvoří hybridy pouze 24 procent českých prodejů značky Toyota, u některých modelů je to ale výrazně víc. Zřejmě díky cenové politice je tím nejúspěšnějším největší model RAV4.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.