Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

15.10.2008SDA

Informace odjinud

Hyundai prý vyvíjí další elektrické SUV, v nabídce má stát nad Konou

Automobilka Hyundai má již v současnosti poměrně pestré elektrické potfrolio, které by se však mohlo v blízké budoucnosti rozrůst o další čistě elektrické kompaktní SUV
auto.cz

Nejdražší auto světa bylo oficiálně prohlášeno za umělecké dílo

Ferrari 250 GTO, oficiálně nejdražší automobil na světě, se může pochlubit dalším výjimečným titulem. Na žádost samotné automobilky ho totiž italský soud prohlásil za umělecké dílo.
auto.cz

Nissan odloží jednání o prohloubení aliance s Renaultem, chce nejprve vyřešit své potíže

Japonská automobilka chce v rámci aliance udržet ducha rovnosti. 
auto.cz

Dálniční peklo: České dálnice o prázdninách omezí přes 40 uzavírek

Největší komplikace lze čekat tradičně na dálnici D1, kde bude pokračovat modernizace pěti úseků.
auto.cz

Aerodynamický automobil Lightyear One se dobije i ze Slunce

Vypadá jako dobrá myšlenka. Zejména teď v parných dnech. Paprsky hvězdy z naší Sluneční soustavy jsou prý třeba i v podmínkách Holandska schopné dodávat baterii elektromobilu prostřednictvím solárních panelů elektřinu na ujetí i více než padesáti kilometrů. V praxi se to rozhodli zrealizovat lidé stojící za projektem vozu Lightyear One.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Zakázat řidičům rychlou jízdu není problém, uvedla představitelka Seatu

Pokud by vlády chtěly, automobilky by nám mohly velice jednoduše zatrhnout překračování nejvyšší povolené rychlosti, prozradila vedoucí jedné z technických divizí automobilky Seat.
auto.cz

Renault Trucks dodal první elektrický D Wide Z.E. nové generace pro svoz komunálního odpadu

Společnost Renault Trucks připravila pro město Lyon vozidlo D Wide Z.E. pro svoz komunálního odpadu. Tento užitkový automobil je prvním zástupce své druhé generace a vznikl ještě před zahájením sériové výroby.
auto.cz

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči předpisy, vytvářejí nebezpečné situace a komplikují život ostatním motoristům. Přímý přenos začne v 7:30.
Celý článek na iDNES.cz >>

Škoda ze hry o novou fabriku VW. Superb, nebo Karoq se přestěhují do Turecka

Mladoboleslavská značka měla mít na starosti stavbu závodu koncernu VW. Stavbu a vedení továrny, kde se kromě škodovek budou vyrábět i vozy dalších značek německé skupiny, nakonec obstará sám německý koncern. Je téměř jisté, že to bude v Turecku.
Celý článek na iDNES.cz >>

Pekelník z Brna: dvoutakt dopovaný kompresorem se vrací po 90 letech

Před devadesáti roky vsadila brněnská Zbrojovka na netradiční spojení dvoutaktního motoru s kompresorem. Jedinečný závodní speciál s přezdívkou Pekelník, který drtil nejen českou konkurenci, čeká v sobotu obnovená závodní premiéra.
Celý článek na iDNES.cz >>

Jízdní dojmy s omlazeným Volkswagenem Passat. Pořád je to třídní pašák

VW Passat přijíždí v omlazeném balení, namísto rozsáhlých změn ale došlo jen na jemné ladění. Novinku jsme vyzkoušeli na silničkách ve Frankfurtu nad Mohanem a okolí.
auto.cz

Nádherná Corvetta míří do Slavkova na sraz, na který neprší

Již poosmnácté zaplní poslední červnovou sobotu zahrady zámku ve Slavkově u Brna stovky fantastických historických vozidel. Jednou z hlavních hvězd automobilové slavnosti Veteranfest bude unikátní americký kabriolet, slavný Chevrolet Corvette C1. Termín slavnosti je vybraný tak, aby veteráni nezmokli.
Celý článek na iDNES.cz >>

Nabídne divize BMW M elektromobily? Plug-in hybridy jsou prý jen přechodnou fází

Bavorská automobilka představila studii Vision M Next s plug-in hybridním pohonem. Ale zdá se, že „emka“ se dočkají i ryze elektrického pohonu.
auto.cz

Cestu k Jadranu v létě zkomplikuje několik uzavírek, hlavně v ČR

Práce na silnicích budou přes léto pokračovat v Rakousku, Chorvatsku nebo Itálii. Největší nápor bude na cestách uprostřed prázdnin.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.