Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

TEST Škoda Elroq 85 (210 kW) – Budoucí evropská jednička?

Druhý svébytný elektromobil od Škodovky je vlastně jen zkráceným enyaqem. Na kvalitách mu to však neubírá, o čemž svědčí o vysoké prodeje v Evropě, které Škodu Elroq mohou vynést až na příčku nejvyšší.
auto.cz

Elektromobily v Německu v 1. pololetí 2025: Škoda těsně třetí, Tesla v propadlišti

Automobily s lokálně bezemisním pohonem v Německu zažívají renesanci i bez státní podpory. V prvním letošním pololetí se dařilo zejména tradičním značkám. A neztratila se ani Škodovka.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz CLA do zásuvky je prodejní hit. Počkáte si na něj až do roku 2026

Nový elektrický Mercedes CLA je prodejní hit. Zájemci si na něj počkají až do roku 2026
auto.cz

Nová Kia EV5 oficiálně: Kompakt i vlajková loď zároveň? Posuďte sami!

Kia EV5 přináší rovnováhu mezi rozměry, funkčností a komfortem. Kompaktní SUV na platformě E-GMP završuje elektrickou trojici korejské značky.
auto.cz

Projeli jsme Smart #5 Brabus na českých cestách. Je to obr! Mělo by se Porsche bát?

Časy, kdy se pod jménem Smart prodávala malá dvoumístná autíčka, jsou dávno pryč. Dnešní Smart jde s dobou, a tak vyrábí elektrická SUV s čínskou technikou. Právě ta mu dává konkurenční výhodu, předčí totiž většinu evropské konkurence.
auto.cz

Karbon, kam oko dohlédne. Mercedes-AMG GT od Larte fascinuje německou precizností

Larte Design si bere do parády čtyřdveřová AMG GT. Nový bodykit kombinuje agresivní vzhled karbonových dílů s německou přesností.
auto.cz

Fiat 126p motorizoval Polsko, ale ne každý ho umí nastartovat. Co všechno víte o malé legendě?

Fiatu 126 se sice nepodařilo nahradit jeho populárního předchůdce na domácím trhu, ale podařilo se mu něco úplně jiného: motorizovat Polsko! 
auto.cz

Problém pro Teslu? Čínská vláda omezuje použití jednopedálového řízení

S elektromobily přišly některé nové návyky, včetně toho, jakým způsobem řidiči brzdí. To se nelíbí čínské vládě, která se rozhodla bojovat proti tzv. jednopedálovému řízení.
auto.cz

Lidé už nechtějí manuální převodovky. Vyhovují hlavně jedné skupině řidičů

Stále častěji se u nových automobilů setkáváme se samočinnou převodovkou. Jízda s ní je komfortnější a patrně i bezpečnější. Skoro se nabízí otázka, zda má vůbec manuál ještě nějaké výhody.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: Od miniaut až po luxus

Prvních šest měsíců se neslo v duchu mírného nárůstu registrací nových automobilů na českém trhu. Mezi výrobci suverénně vede Škoda, jak jsou na tom ale jednotlivé třídy?
auto.cz

Lamborghini také brzdí s elektromobily. Urus si nechá spalovací motor

Mezi luxusními a sportovními automobily je pořád největší zájem o spalovací motory. Zjistilo to už plno značek a další takovou je Lamborghini. Automobilka chtěla Urus elektromobilem, nakonec mu ale nechá alespoň hybridní pohon.
auto.cz

Nissan chce zachránit své japonské továrny. Elektromobily ale vyrobí v Číně

Nissan dnes provozuje 17 továren po celém světě, o plno z nich ale zřejmě přijde. Snaha o záchranu alespoň některých vede k nečekaným partnerstvím. V jedné z největších továren v Japonsku tak může vyrábět své elektromobily Foxconn.
auto.cz

Letní akční nabídka u MG v Česku: U bestsellerů ušetříte desítky tisíc korun

Čínská automobilka na českém trhu od začátku července rozjíždí slevovou akci na vybrané modely. Zvýhodnění dosahuje až 70 tisíc, nechybějí ani další bonusy.
auto.cz

Xiaomi se připravuje na prodej v Evropě. Už tu má první extrémní sedan na značkách

Příval čínských značek do Evropy neustává, pořád nám zde ale velká část výrobců chybí. Zatímco většina z nich tu nikoho nezajímá, Xiaomi může být jiný příběh. Jde o značku silnou i u nás a zájem o její auta v Číně je opravdu obrovský. Evropané si je zjevně vyzkouší už brzy.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.