Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Značka Jawa jede! Toto jsou zbrusu nové motorky. Vypadají skvěle!

Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými modely, oživujícími linie neslavnějších motocyklů české značky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

A nejvíce z automobilek letos v Česku za reklamu utratila...

Největším inzerentem z automobilových značek byla za tři čtvrtletí firma Hyundai, která utratila za reklamu přes 356 milionů Kč v ceníkových cenách.
Celý článek na AUTO.CZ >>

V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou

Motocyklové značky už se přestávají předhánět v tom, kdo použije v cestovním enduru nejvýkonnější motor. V minulosti totiž trh ovládly třeba i 160koňoví mastodonti, kteří v terénu trpěli nadváhou a za svoji kariéru většinou najezdí 99 % po asfaltu. Již pár let proto roste poptávka po lehčích strojích.
Celý článek na iDNES.cz >>

Že jsou manuální převodovky bezproblémové? Toto je jedna z nejhorších za poslední roky

Ručně řazená převodovka představuje pomyslnou jistotu v moři všemožných automatů. Jenže ne každý „manuál“ je bezproblémový…
Celý článek na AUTO.CZ >>

Scania získala rekordní zakázku na plynové autobusy pro Bogotu

Společnost Scania se může pochlubit rekordní dodávkou autobusových podvozků s motory spalujícími zemní plyn pro hlavní a zároveň největší město jihoamerické Kolumbie.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z Emdenu se kvůli tomu má stěhovat výroba modelu Passat do Česka. A produkce oblíbených Transporterů do Turecka k Fordu.
Celý článek na iDNES.cz >>

Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Zámořská společnost HRE představila první sadu titanových kol z 3D tiskárny. Chce tak ukázat možnosti výroby pro budoucnost.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se zúžily na čtyři jezdce, kteří museli celou soutěž dokončit. Letos se však budou poprvé počítat výsledky jen prvních tří.
Celý článek na iDNES.cz >>

Superpřesné laserové radary: Pokuty za minimální překročení rychlosti

Rakouské ministerstvo nakoupilo nové radary, které umí mnohem víc než ty dosavadní. Proč si na ně dát při cestě k sousedům pozor?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Italjet Dragster: Nejradikálnější skútr je zpět! A znovu je úplně jiný

Italjet oživuje jméno i styl jednoho ze svých nejslavnějších skútrů a ten představuje opět jednoho z nejradikálnějších zástupců své kategorie, za což vděčí svému vzhledu i konstrukci.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Video: Jak se učí řídit unikátní autonomní systém? Jako pes povely

Lidé stojící za projektem Wayve pracují na unikátním softwaru pro autonomní vozy, který nepotřebuje obrovské balíky dat a mapových podkladů. Řídí na základě toho, co vidí.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu mobilních nabíjecích stanic pro elektromobily. Služba bude zpočátku sloužit firemním vozovým parkům a platformám pro sdílení aut, které ve svých flotilách mají vozy na elektřinu.
Celý článek na iDNES.cz >>

Yamaha XSR700 XTribute je poctou klasickému modelu XT500

Yamaha rozšiřuje svou řadu Sport Heritage o scrambler XSR700 XTribute, který je inspirován jedním z nejslavnějších modelů japonské značky.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škodovka testuje v Praze mobilní nabíjecí stanice. Doveze ji k vám elektrokolem

Vedle stacionárních dobíjecích stanic bychom se do budoucna mohli dočkat i řešení mobilních. Jedno takové teď testuje DigiLab Škodovky v našem hlavním městě.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Aktuality členů


Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.