Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

20.10.2008SDA

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP


Informace odjinud

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto ohledu nabídka německých automobilek, zkoumal magazín Mobile.de.
Celý článek na iDNES.cz >>

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...
Celý článek na AUTO.CZ >>

Modernizovaná Kia Sportage odhaluje české ceny. Mildhybrid pořídíte s manuálem i osmikvaltem

Důležitou novinkou modernizované Sportage je rozšíření nabídky o mildhybridní provedení. Jeho základem je naftový dvoulitr.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Honda CR-V Hybrid je novým pohonem pro japonské SUV: Zapomeňte na IMA!

Dosavadní nabídku motorů doplní v páté generaci CR-V zcela nový pohon Honda Hybrid Performance. Kombinuje dva elektromotory se spalovacím agregátem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Euro NCAP 2018: Ford Tourneo Connect – Čtyři hvězdy místo pěti

Ford Tourneo Connect ve své modernizované podobě nedosáhl v nárazových testech organizace Euro NCAP na plný počet pěti hvězd a získal jen čtyři.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Japonská Toyota chce být zase sportovní: V plánu je návrat Celicy nebo MR2!

V příštím roce se na trhu konečně objeví obnovený model Supra. Tím však sportovní aktivity Toyoty nekončí, takže brzy se snad dočkáme i dalších slavných jmen.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Octavia na stlačený zemní plyn (CNG) má o 15 kW vyšší výkon než dosud. Nové plynové nádrže pak vystačí na ujetí až 480 km při pohonu na zemní plyn.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Evropský trh zažil v srpnu 2018 ohromný růst. Můžou za to emisní normy

Volkswagen +44 %, Nissan +46 % a Renault dokonce +67 %, i to jsou výsledky letošního srpna na evropských trzích.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Octavia G-TEC: Kombík s dojezdem až 480 km na CNG

Podstatné modernizace v oblasti pohonu se dočkal model Škoda Octavia G-TEC. Na zemní plyn ujede s novým motorem 1.5 TSI 96 kW až 480 kilometrů. Prodávat se bude pouze ve verzi kombi.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Aston Martin potvrdil hypersport s kódovým označením 003

Aston Martin prostřednictvím oficiálních tiskových materiálů oznamuje, že se pouští do vývoje nového hypersportu.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Zajímavý průzkum: hybridy ve městech jezdí skoro 90% času bez emisí

Hybridní vozy dokážou jet část doby na elektřinu. Nezávislý test ale ukázal, že to může být překvapivě mnoho – až 87 procent z času jízdy po městě.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Ford uvádí modernizovaný Transit, sériový Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport

Ford na 67. ročníku mezinárodního veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru představil modernizovaný Transit, sériovou verzi modelu Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Ministerstvo uzavřelo nový kontrakt na mýtné. SkyToll a Kellnerův CzechToll nahradí Kapsch

Smlouva následuje krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru na nové mýtné.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Fiat Tipo přijíždí v edici Italia šité na míru českým zákazníkům. Vábí hlavně nízkou cenou

Italská automobilka nabízí specielní edici Fiatu Tipo ve všech třech karosářských variantách. Sedan se dokonce vejde pod 300.000 Kč.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.