Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Český trh v červenci 2020: Pád pokračuje, velký skok ale hlásí Peugeot a Mercedes-Benz

Registrace nových automobilů sice nadále pokračují v poklesu, v červenci se ale našly značky, jejichž prodeje výrazně rostly. Růst vedle Peugeotu a Mercedesu hlásí také třeba Škoda.
auto.cz

Tříválec je pro hybrid ideální volba, říká šéfinženýr Toyoty Yaris

Toyota Yaris ve své čtvrté generaci přijíždí se zbrusu novou generací hybridního ústrojí využívajícího tříválec. Jaký je důvod jeho použití, jsme se zeptali toho nejpovolanějšího.
auto.cz

Šéf Fordu Hackett odejde z funkce, nahradí ho provozní ředitel

Výkonný ředitel a prezident americké automobilky Ford Motor Jim Hackett začátkem října odejde z funkce. Nahradí ho provozní ředitel podniku Jim Farley.
auto.cz

Mazda MX-30 překvapuje. Elektrickou verzi doplňuje dvoulitrový motor

Městský crossover s tzv. sebevražednými dveřmi se doposud prezentoval výhradně jako elektromobil. Nakonec však dostane i verzi se spalovacím motorem.
auto.cz

Toyota Urban Cruiser se vrátí. Jako převlečené Suzuki

Toyota a Suzuki si vymění vícero modelů. Díky tomu se na trh vrátí model pojmenovaný Toyota Urban Cruiser.
auto.cz

Malý elektromobil z Ruska je za rohem. Slibuje hodně nízkou cenu

Příjezd ruského elektromobilu Zetta CM1 se sice opozdil, teď už ale sériové produkci nic nebrání. Odstartovat má před koncem letošního roku.
auto.cz

BMW M8 Competition Gran Coupé – Jednou nohou v kriminálu

Už si ani nepamatuji, kdy naposledy jsem si pro auto na test přikráčel se sevřeným žaludkem. A kdy naposled jsem ho vracel s takovou úlevou, že se nic nepokazilo.
auto.cz

Lewis Hamilton chystá pěveckou kariéru. Trénovat ho bude Justin Bieber

Závodník, bojovník proti rasismu a nyní i zpěvák. Když formuli 1 kralujete s obrovským náskokem, stíháte vedle toho nespočet dalších aktivit.
auto.cz

Elektronické známky by měly distribuovat Česká pošta a Čepro

Elektronické dálniční známky nejspíš bude fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou.
auto.cz

Modernizovaný Renault Mégane už zná české ceny. Klíčovou novinkou je plug-in hybrid

Renault Mégane se v rámci modernizace dočkal plug-in hybridní verze E-Tech s kombinovaným výkonem 117 kW. Pořídíte ji výhradně jako kombi, a to za ceny od 750.000 Kč.
auto.cz

Supersport Gordon Murray T.50 má V12 bez turba, manuální šestikvalt a ventilátor

Ideový nástupce McLarenu F1 je konečně tady. Lehoučký, třímístný, s vidlicovým dvanáctiválcem, přímo řazenou převodovkou a obřím ventilátorem. Návrat do devadesátek. A vlastně ještě o kousek dál!
auto.cz

Také Renault Mégane už je k mání jako plug-in hybrid

Na částce 750 000 Kč začíná plug-in hybridní provedení modernizovaného Renaultu Mégane, které začali nabízet tuzemští dealeři francouzské automobilky. Je to samozřejmě vůz s karosérií kombi.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Nejdražší auta světa: Na rekordmana nestačí ani miliarda

Oblé sportovní vozy minulosti stárnou do fyzické i technické krásy. Elegantní tvary skrývají mnohoválcové motory, které by si dnes už nikdo netroufnul navrhnout. Odkaz automobilové historie vyjde na stovky milionů korun a hranice miliardy korun už dávno není neotřesitelná.
auto.cz

Podívejte se, jak by dnes vypadala Tatra Prezident, kdyby nezůstalo jen u prototypu

Když Tatra v první polovině devadesátých let hledala nástupce za model T 613, objevil se koncept Prezident. Tehdy zůstalo jen u prototypu, dnes ale díky šikovnému grafikovi znovu ožívá.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.