Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Kde se u nové Cupry Leon otevírá kufr? Ne tam, kde byste řekli

Faceliftovaná Cupra Leon se představila s designovým vylepšením, které si vyžádalo přesunutí otevírání zavazadlového prostoru. Jak se to dělá?
auto.cz

Itálie vyhlašuje válku (ne)italským autům. Teď má problém s Fiatem Topolino

Stellantis začíná zjišťovat, že z prodeje „italských“ aut vyráběných mimo Itálii se stává velký problém. Po legislativních tahanicích s novou Alfou Romeo Milano teď musí řešit i maličký Fiat Topolino. Proč Italům vadí jeden malý designový prvek?
auto.cz

Na luxusních autech proděláte kalhoty. Tento Rolls za 1,6 milionu je důkazem

Noční můra pro prodejce, lákavá nabídka pro kupce. Rolls-Royce Phantom za necelých 1,6 milionu po velkém servisu za bezmála 1,8 milionu korun je exemplární případ, proč byste se raději měli vyhnout exkluzivním luxusním autům, pokud nevyděláváte spoustu peněz.
auto.cz

TEST Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – Když se chcete cestou kochat

Modernizovaný Citroën C5 Aircross má co nabídnout po stránce pohodlí řidiči i spolujezdci. Když ho však zkoumám detailněji, nacházím opomenutí, která se mi nechce přehlédnout tím spíš, když cena testované vrcholné verze ë-series je přes 800 tisíc korun.
auto.cz

Emisní norma Euro 7 je klíčovým tématem Evropského parlamentu na dalších 5 let

I nadále se Evropský parlament bude zabývat budoucími emisními limity a připravovanou normou Euro 7. Jak v něm hlasovali čeští poslanci?
auto.cz

McLaren má nejsilnější elektrokola na světě. Vyvinou až 161 newtonmetrů

Britský výrobce hypersportů se dává na elektrickou éru. Začíná s populárními elektrokoly, která údajně jsou těmi nejvýkonnějšími na světě.
auto.cz

Odvrácená strana zlevňování elektromobilů. Ford žádá nižší ceny od dodavatelů

Ford tratí na elektromobilech desítky miliard. Žádá své subdodavatele, aby mu pomohli zlevnit výrobu, mimo jiné i pomocí nápadů.
auto.cz

Hakosuka slaví 50 let: První Nissan Skyline GT-R vycházel z motorsportu

Před šedesáti lety vyrazil na japonské silnice historicky první Nissan Skyline GT-R a okamžitě začal dominovat i v domácích automobilových závodech. Tehdy ještě nikdo netušil, že se i díky svým pokračovatelům stane jedním z nejslavnějších japonských aut všech dob.
auto.cz

BMW obléklo XM do sametu a třpytek. Speciální projekt otáčel hlavy na festivalu v Cannes

Německá značka opět posunuje hranici možného vzezření SUV XM, které již od uvedení sbírá rozporuplné reakce.
auto.cz

Online: Velká cena Emilia Romagna 2024

Průběžné zpravodajství a výsledky z Velké ceny Emilia Romagna 2024.
auto.cz

Rozhovor s Valentinem Rossim: Láká mě hypercar

Třetím rokem jezdí Valentino Rossi závody automobilů kategorie GT. Druhou sezonu startuje s vozem BMW M4 GT3 v belgickém týmu WRT.
auto.cz

Ducati oslavuje Ayrtona Sennu. Představuje speciální edici Monsteru o 341 kusech

Italský výrobce sportovních motorek oslavuje legendárního Ayrtona Sennu. Oficiálně představuje novou speciální edici modelu Monster.
auto.cz

Chátrající Jeremy Clarkson je opět nejvíc sexy mužem Velké Británie

Jeremy Clarkson obhájil loňské vítězství v anketě hledající nejpřitažlivějšího muže Velké Británie. Porazil slavné celebrity a líbí se nevěrníkům se zálibou v mimomanželských aférách. 
auto.cz

Rallye Český Krumlov v cíli: Stříteský porazil o necelou sekundu Pecha

Vítězem druhého podniku mistrovství republiky v automobilových soutěžích se stal Dominik Stříteský, který s vozem Škoda Fabia RS Rally2 vyhrál Rallye Český Krumlov. V cíli měl náskok pouhých 0,8 sekundy na Václava Pecha (Ford Focus RS WRC 06).
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.