Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Modernizované Porsche Macan rozšiřuje nabídku. Opět nabídne šestiválec

Porsche Macan v rámci faceliftu zatím dorazilo jen ve formě čtyřválcového modelu. Nabídku nyní konečně opět doplňuje šestiválec.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autopilot Tesly zvládne jezdit podle značek a proveze vás kruhovými objezdy

Stále kontroverzní autonomní režim jízdy vozů Tesla pojmenovaný Autopilot prodělá další vývoj. Nově dokáže vést auto podle dopravních značek a také kruhovými objezdy.
Celý článek na AUTO.CZ >>

A cenu pro nejzbytečnější patent vyhrává... Ford!

Ford se už v minulosti proslavil hodně netradičními patenty. Tady je ten nejnovější. Dostane se do výroby?
Celý článek na AUTO.CZ >>

V Rusku postavili klasický Ford Mustang. Elektrický, přirozeně...

Ford Mustang modelového roku 1967 posloužil za vzor pro projekt R67 ruské společnosti Aviar Motors. Ten spojuje styl druhé poloviny šedesátých let s moderním elektrickým pohonným systémem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vyzkoušeli jsme kurz bezpečné jízdy s elektromobilem. Víte, jaká jsou její specifika?

Na autodromu v Mostě jsme si vyzkoušeli specifika jízdy s elektromobilem. Ne každý řidič je na jejich charakteristické vlastnosti připraven.
Celý článek na AUTO.CZ >>

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v Kladně, je neustále na cestách po světě, nyní je na skok v Praze. Měli jsme unikátní možnost být u jeho instalace.
Celý článek na iDNES.cz >>

Škoda testuje nové městské SUV. Tohle jsou první záběry sériového Vision X!

Sériová verze letos odhaleného konceptu Škoda Vision X se začne prodávat v příštím roce. Auto už se pilně testuje!
Celý článek na AUTO.CZ >>

Bugatti Chiron nedorazí v otevřené verzi. Výrobce ji nepotřebuje

Předchůdce Chironu, Veyron, byl dostupný i v otevřené variantě. Aktuální bugattka si bude muset vystačit leda tak se střešním oknem.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Nový Passat se blíží: Přinese nové technologie a plug-in hybridní pohon

Testování nového Volkswagenu Passat se blíží do finále, odhalen bude už v příštím roce. Co od něj můžeme čekat?
Celý článek na e-flotila.cz >>

Nový Volkswagen Golf zachycen bez maskování v Africe

Premiéra osmé generace modelu Golf značky Volkswagen se očekává zhruba za rok, ale již nyní se mělo podařit natočit tuto novinku s minimálním maskováním při jejím testování v Africe.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Unikátní dobíjecí stanici mají v Husinci. Využívá i vodík

Novou dobíjecí stanici otevřela energetická společnost ČEZ ve spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu. Sice není rychlodobíjecí, ale její technologie je v Česku zatím unikátní.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem britského parlamentu v Londýně. Zařízení přes den fungovalo podobně jako dnes železniční návěstidla, v noci pak využívalo plynových lamp s červeným a zeleným filtrem.
Celý článek na iDNES.cz >>

Jméno Countach pro úžasné Lamborghini prý vzniklo úplnou náhodou

Slovo „countach“ použité coby pojmenování Lamborghini znamená „radost ze života“, psaly někdejší tuzemské články, pojednávající o tomto voze. Ale je tomu skutečně tak?
Celý článek na AUTO.CZ >>

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.