Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Nový Peugeot 3008 přijede za dva roky. Vsadí na styl SUV-kupé

Kompaktní SUV francouzské automobilky má s příští generací vsadit na stylovější karoserii a osvědčené pohonné jednotky.
auto.cz

Lotus vám do starších sporťáků namontuje digitální budíky. Udělají z vás lepšího jezdce

Jak se zlepšit v jízdě na okruzích? Podle Lotusu stačí digitální přístrojový štít, který značka nově nabízí jako doplněk pro své sportovní modely.
auto.cz

Limitovaná edice Fordu Bronco zmizela během pár hodin

Včerejší premiéra Fordu Bronco znamenala i otevření rezervací na první kusy z limitované série First Edition. A ty mizely opravdu rychle.
auto.cz

Mercedes-AMG GT Black Series oficiálně představen, dostal V8 a 730 koní

Po zhruba šesti letech čekání přijíždí další novinka s označením Black Series a opět slibuje velice zajímavé zážitky za volantem.
auto.cz

Hyundai vytvořilo limitovanou edici modelů exkluzivně pro Mall.cz

Automobilka Hyundai Motor Czech pokračuje v rozšiřování spolupráce s Mall.cz a do nabídky internetového obchodu zařazuje exkluzivní limitované edice několika modelů.
auto.cz

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited – Jednoduše rodinný ideál

Lehce modernizované Subaru Outback je na první pohled celkem sympatickým vozem, od kterého toho moc nečekáte. Jakmile do něj však usednete a vydáte se na cesty, brzy zjistíte, že není vůbec těžké si ho zamilovat. Zvláště pokud patříte k rodinným typům.
auto.cz

Iveco Bus Evadys pro mnoho misí

Pomalu se schyluje k tomu, že do popředí zájmu se zase vrátí autobusy pro vícero využití, mezi něž patří typ Evadys.
auto.cz

Šílený Leclerc a smějící se Wolff. Italský tisk Ferrari nešetří

From hero to zero. Tak nějak komentuje italský tisk počínání Charlese Leclerca v prvním kole. Jedním dechem ale dodává, že o jezdce tady vůbec nejde. 
auto.cz

Elektrický Fiat 500 odhaluje českou cenu. Levný není ani zdaleka

Nová generace Fiatu 500 s elektrickým pohonem je prezentována jako luxusní zboží. Na ceně je to jasně patrné.
auto.cz

Nissan odtajnil svůj druhý elektromobil - Ariya má dojezd 500 km

Zhruba do stejné velikostní kategorie jako třeba chystaná Škoda Enyaq bude náležet crossover Ariya, který právě představila japonská značka Nissan. Po modelu Leaf se tak jedná o její druhý čistě osobní elektrický vůz této automobilky.
Celý článek na autonaelektrinu.cz >>

Student vyvinul motocykl ve stylu Jawy, je s překližkovou kapotou

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent střední uměleckoprůmyslové školy v Železném Brodě Roman Mareš z Vitanovic u Turnova. Jeho prototyp nazvaný Awaj je ve stylu českých motocyklů Jawa z druhé poloviny minulého století.
auto.cz

Nissan Ariya oficiálně: Elektrický crossover ujede 500 km, top verze má 400 koní

Po úspěšném elektromobilu Leaf představuje japonský Nissan další elektrické želízko v ohni. Je to crossover Ariya, jenž z velké části vychází z loňského konceptu.
auto.cz

Nehody, déšť, zákulisí. GP Štýrska objektivem Jiřího Křenka

I při druhé letošní Velké ceně byl na místě náš fotograf Jirka Křenek. A hlavně v sobotu měl těžkou práci...
auto.cz

110 let Alfy Romeo: Desítka nej modelů a jeden navíc

Alfa Romeo slaví jubileum. Vlastně hned dvě, jedenáct dekád od založení původní firmy a století od zavedení slavné značky. To už je pořádný důvod se odhlédnout do historie...
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.