Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží uvěřitelných 12 let, během nichž vzniklo 892 tisíc kusů. Dnes je vyhledávaným youngtimerem, klasikou, která snese srovnání s moderními auty.
Celý článek na iDNES.cz >>

Nový Subaru Forester přijíždí na český trh. Pořídíte ho výhradně jako hybrid

Nová generace Subaru Forester bude na českém trhu dostupná v jediné verzi, jako hybrid 2.0 e-Boxer.
auto.cz

Grand Prix Macao: Jak se závodí na nejužší trať na světě?

Šedesát kilometrů od Hongkongu leží městský a nejužší okruh světa v Macau. V polovině listopadu se tady potkávají cestovní vozy, formule 3 i silniční motocykly. Letos po šestašedesáté.
auto.cz

Euro NCAP 2019: Subaru Forester – Pět hvězd za skutečné bezpečí

Subaru Forester se ve své páté generaci předvedl v testech organizace Euro NCAP jako automobil, v jehož případě je skutečně myšleno na bezpečnost jeho posádky i ostatních účastníků silničního provozu.  
auto.cz

První trailer na Bondovku No time to die je tu. Je nabitá krásnými Aston Martiny

V novém filmu o Jamesi Bondovi se ukážou hned čtyři vozy značky Aston Martin. Chybět nebude ani slavná DB5, která po letech využije své slavné zbraně.
auto.cz

Mercedes-Benz GLE kupé vstupuje na český trh. Připravte si na něj alespoň dva miliony korun

Nová karosářská verze Mercedesu GLE nabízí výběr mezi třemi motory. Ty benzinové zastupuje výhradně verze od AMG.
auto.cz

Rok s nenáviděnými zónami: Jak funguje modrý stroj na peníze

Vytvořit modré zóny i tam, kde nejsou vůbec potřeba. Změnit zároveň přednosti a vůbec pohyb v nich. Hlavně ale vybrat prachy a nic za ně řidičům nedat. Tak si představuje fungování modrých zón v Praze 8 tamní radnice.
auto.cz

Euro NCAP 2019: Ford Mondeo – Pět hvězd s téměř dokonalou ochranou posádky

Ford Mondeo ve své modernizované podobě předvedl v testech organizace Euro NCAP velmi dobrou ochranu svých cestujících a špatně si nevedl ani v ostatních kategoriích.  
auto.cz

Miliardář Stroll, jehož syn závodí v F1, chce podíl v automobilce Aston Martin

Kanadský miliardář Lawrence Stroll, který je majitelem stáje formule 1 Racing Point, připravuje nabídku na převzetí velkého podílu v britském výrobci luxusních sportovních automobilů Aston Martin.
auto.cz

(Ne)přesnost automobilových tachometrů: Jsou přesnější, než byste čekali!

Také jezdíte lehce nad povolené rychlostní limity s útěchou, že tachometr v automobilu přeměřuje a radary mají toleranci? Pak určitě zbystřete! Tachometry moderních aut už totiž ukazují celkem přesně. Někde úplně!
auto.cz

Scania dodá patrové autobusy pro Ostravu

Na nové dvoupodlažní autobusy Scania se mohou těšit cestující v Ostravě. Dopravní podnik totiž podepsal smlouvu na dvě tato vozidla, která do ulic vyjedou poprvé o letních prázdninách.  
auto.cz

Test nového SUV. Lexus UX nabízí kvalitní interiér i komfortní jízdu

Lexus s uvedením menšího SUV dlouho otálel, ale nedá se říct, že by vyloženě zaspal – segment kompaktních prémiových SUV je stále v rozkvětu. Každou chvíli přibývají další a další novinky a jen za poslední rok a půl se na trhu objevily Jaguar E-Pace, Volvo XC40 nebo BMW X2.
Celý článek na iDNES.cz >>

Dvoukolové supersporty překonávají 200 koní. Vytáhnout se chtějí Italky

Sportovní motocykly dostaly pro příští sezonu nečekané posily. Italské a japonské novinky mezi sebou tradičně soupeří v posouvání výkonu za hranici 200 koní. Že to jde i jinak, ukázala na výstavě v Miláně domácí Aprilia lehoučkým sportovním dvouválcem RS660.
Celý článek na iDNES.cz >>

Toyota GR Supra – Řeči stranou, je prostě boží

Toyota Supra je pojem, který však s poslední generací rozdělil příznivce na dva tábory. Jeden je automobilce vděčný, že postavila novou generaci. Druhý ji naopak nemůže odpustit, že se kvůli tomu spolčila s BMW. Ať si ale říká, kdo chce, co chce, nová Supra se i přes pár výtek prostě povedla.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.