Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Nová Toyota Yaris: už jen s tříválci, zato s centrálním airbagem

Toyoty odhalila podobu svého úspěšného modelu Yaris. Je totálně přepracovaný nejen z hlediska designu. Poprvé se uplatnila nová platforma GA-B a zároveň i nový tříválcový hybridní pohon.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí mohou získat i vozy, které jimi vybaveny nejsou, a to třeba přímo od samotného výrobce. Například Volkswagen nabízí vlastní řešení DataPlug a aplikaci Volkswagen Connect, obojí jsme vyzkoušeli.
Celý článek na iDNES.cz >>

Prohlédli jsme si novou Toyotu Yaris. Je maličká! Ale nečekaně dospělá

Čtvrtá generace Toyoty Yaris byla vyvíjena podle motta malé velké auto. Rozměrově je tak sice malá, v lecčems ale připomíná větší vozy.
auto.cz

ANALÝZA: Mezi nejprodávanější auta Evropy se derou nové modely

V první polovině letošního roku došlo u řady značek ke změně na prvním místě žebříčku nejprodávanějších automobilů. Objevilo se hodně nových modelů, zároveň si však drží své silné postavení vozy SUV. Zájem o ně neklesá.
Celý článek na iDNES.cz >>

Z létajícího taxíku Audi zřejmě nic nebude. Značka přiznala, že realizace je příliš složitá

Čtyři kruhy představily na loňském autosalonu v Ženevě koncept létajícího taxi s unikátní technologií. Sériové výroby se ale nejspíše nedočkáme.
auto.cz

Škoda se připravuje na elektrobudoucnost. Citigo iV registruje už 360 objednávek

Škoda Auto plánuje v příštím roce prodat nejméně 3200 aut na elektrický pohon. Z toho 2500 vozů bude elektrické Citigo iV a zhruba 700 aut bude Superb v provedení plug-in hybrid.
auto.cz

Mazda nechává nahlédnout do interiéru nového elektromobilu

Tokijský autosalon se pomalu blíží a Mazda tak začíná upozorňovat na premiéru svého prvního elektromobilu, který bude jednou z největších hvězd Tokyo Motor Show.
auto.cz

Musk naznačil podobu Tesla pick-upu, zapomeňte na všechny známé nákresy

Po internetu se pohybují desítky náčrtů nového elektrického pick-upu Tesla, podle Elona Muska se však žádný nepřibližuje skutečnému vozu, který popsal jako futuristický obrněný transportér.
auto.cz

BMW Motorrad má na EICMA představit čtyři nové modely. Na co se můžeme těšit?

BMW Motorrad již nyní zve na motosalon, který se v italském Miláně uskuteční začátkem letošního listopadu. Německá značka si pro EICMA připravila čtyři světové premiéry.
auto.cz

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce s cisternou uhořel člověk, a k tomu byl těžce zraněn policista. O situaci na českých silnicích mluvil v diskuzním pořadu Rozstřel zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.
Celý článek na iDNES.cz >>

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC – Konečně s důstojným dieselem

Talisman je s námi čtyři roky a Renault už dokonale překopal jeho nabídku motorizací. Stihl to dokonce ještě před klasickým faceliftem.
auto.cz

Nová Honda Jazz poprvé vykukuje na svět. Připravme se na velké změny

Sympatické malé MPV z Japonska se co nevidět dočká další generace. Honda láká na nový Jazz první siluetou a várkou informací k tomu.
auto.cz

BMW řady 2 Gran Coupé: Mnichovský konkurent Mercedesu CLA má v základu tříválec

Mnichovská automobilka dnes představila své prémiové čtyřdveřové kupé řady 2 Gran Coupé, se kterým poprvé vstupuje do segmentu prémiových kompaktních čtyřdveřových kupé.
auto.cz

Seat chystá malý elektromobil do města. Dost možná i v ostré verzi Cupra

Za dva roky bychom se měli dočkat dalšího elektromobilu od španělské značky Seat. Tentokrát půjde o městského společníka, který by se nemusel zaleknout ani svižnějšího tempa.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.