Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Vzpomínáte na Jaguar Kensington? Přirovnávána k němu byla i Škoda Octavia

Jaguar Kensigton se sice na počátku devadesátých let dvacátého století neproměnil v novou generaci sedanů britské značky, ale studio Ital Design i přesto jeho linie dostalo do sériové výroby a to díky značkám Lexus a Daewoo.  
auto.cz

Ari Vatanen: Exkluzivní rozhovor s legendou. Dnes už nikam nespěchám!

Čtyřnásobného vítěze Dakaru Ariho Vatanena snad znají i lidé, kterým motorsport nic neříká. Víte, že byl deset let europoslancem? Povídali jsme si s ním o smrti. I o výhodách, jaké mají dnešní jezdci.
auto.cz

Kimi Räikkönen jede v Monaku 300. grand prix. Podívejte se na průřez jeho bohaté kariéry

Iceman se v Monaku účastní 300. grand prix formule 1, i když počet startů má o tři menší. Podívejte se na průřez jeho kariérou
auto.cz

Audi chystá ještě letos sedm nových variant SUV. Některé budou pořádně rychlé

Čtyři kruhy připravují další verze svých sportovně-užitkových vozů. Tou nejzásadnější bude jednoznačně RS Q8.
auto.cz

Zetor v potížích. Loni vykázal ztrátu 149 milionů

Hlavním důvodem potíží je opožděné uvedení některých modelů na trh, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.
auto.cz

Nevlastnit, sdílet! Patří budoucnost sdílení aut? Má to vůbec smysl?

Sdílená ekonomika vstupuje do většiny lidských oblastí. Tu automobilovou nevyjímaje. Jaké jsou principy carsharingu? Jak funguje v praxi? V čem jsou jeho úskalí? A má snad šanci stát se budoucností řízení auta?
auto.cz

Scania připomíná 50 let svých vznětových motorů V8

Společnost Scania od konce šedesátých let dvacátého století nabízí nejvýkonnější provedení svých nákladních vozidel se vznětovými vidlicovými osmiválci z vlastního vývoje. Premiéra prozatím poslední generace těchto motorů se odehrála v roce 2017.
auto.cz

Autohádanka: Legenda se vrací, svět dobývá z Rakouska

Patří k nejzářivějším novinkám letošního roku, a nejen výrazným žlutým lakem. V záplavě neohrabaných SUV je ten charakterní sporťák, jehož rodová historie sahá až do sedmdesátých let, perlou. Je dokonale vyvážený, skvěle ovladatelný, řízně rychlý. V pondělí si přečtete na iDNES.cz, jak jezdí, nejprve ho ovšem musíte poznat.
Celý článek na iDNES.cz >>

BMW poháněné elektřinou, nebo svaly pro nejmenší i hipstery

Celou flotilu koloběžek zařazuje do nabídky BMW. Pro nejmladší účastníky provozu představila německá automobilka odrážedla, větší děti a ty, kdo se spolehnou na svou kondici, je k mání klasická koloběžka. Těžištěm nabídky je ovšem módní hit ulic dnešních velkoměst – elektrokoloběžka.
Celý článek na iDNES.cz >>

Audi TT se dočká nástupce. Bude to elektromobil s podobnou cenovkou

Model TT přinesl před lety do modelové palety Audi revoluci. A naštěstí se dočká pokračovatele, byť elektrického.
auto.cz

Vzácný prototyp hranatého kupé Aston Martin V8 Zagato čeká na nového majitele

Aston Martin V8 Zagato z roku 1986 je díky svým hranám doslova esencí automobilového designu osmdesátých let dvacátého století. Díky skutečnosti, že s karoserií kupé vzniklo jen 52 vozů, se navíc jedná o velmi vzácnou připomínku jednoho desetiletí.
auto.cz

Už je jasněji. Nový závod Škody bude stát v Turecku, nebo Bulharsku

V novém závodě se mají vyrábět modely více koncernových značek, konkrétně třeba Seat Ateca a Škoda Karoq.
auto.cz

Rolls-Royce Wraith Eagle VIII je poctou úspěšnému přeletu Atlantiku

Concorso d'Eleganza u Villa d'Este představuje jednu z nejprestižnějších přehlídek automobilové elegance na světě a Rolls-Royce právě zde hodlá představit Wraith Eagle VIII, který je inspirován jedním z nejdůležitějších momentů 20. století.
auto.cz

Vespa 125 a 300 GTS Super Tech míří na český trh v modernizovaném provedení

Vespa GTS Super Tech ve dvou motorových verzích přijíždí na český trh s omlazenou vizáží, moderními motory a novinkami v oblasti konektivity.  
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.