Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Soud: Německé mýtné pro osobní auta je diskriminační

Soudní dvůr Evropské unie překvapivě uznal stížnost Rakouska na chystané německé dálniční poplatky pro osobní automobily.

Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem. Němci přitom chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října příštího roku. Německá vláda však u soudu narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče. Připojení k žalobě na Německo zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Kritikům od počátku vadilo, že německé dálniční poplatky měly fakticky hradit jen zahraniční řidiči. Rakousko napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta v roce 2017. Vídeň poukazovala na diskriminaci, což nyní unijní soud se sídlem v Lucemburku uznal. „Soudní dvůr dnešním rozsudkem konstatuje, že poplatek za využívání pozemních komunikací v kombinaci se slevou na dani z provozu motorových vozidel, kterou mohou uplatnit vlastníci vozidel registrovaných v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti a porušení zásad volného pohybu zboží a služeb,“ uvedl dnes unijní soud. Generální advokát unijního soudu Nils Wahl přitom v únoru konstatoval, že o diskriminaci nejde a doporučil, aby soudci rakouskou žalobu zamítli. Německo v roce 2015 přijalo právní rámec pro zavedení poplatku za užívání spolkových silnic, tedy v zásadě komunikací první třídy, a dálnic. Poplatky za osobní auta chtělo původně zavést letos, ale kvůli soudnímu sporu muselo opatření odkládat. Zahraniční motoristé měli platit jen za užívání dálnic. Fakticky by ale mýtné podle stávající úpravy platili jen zahraniční řidiči. Majitelům aut registrovaných v Německu by se totiž o zaplacenou částku snížila daň z motorových vozidel. Výše německého mýtného by se lišila v závislosti na objemu motoru a množství emisí, jak je tomu už nyní u nákladních automobilů. Cena desetidenní elektronické dálniční známky se pohybovala v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun). Nejdražší roční mýtné by přišlo na 130 eur (3320 korun).

18.06.2019Autodealers

Informace odjinud

Martin Vaculík o malé převodovce DSG, kterou neměl rád. Rozhovor s ředitelem závodu ve Vrchlabí

Výrobní závod ve Vrchlabí je tradiční součástí automobilky Škoda. Od roku 2012 zde však už nevznikají automobily, ale dvouspojkové automatické převodovky DQ 200, které známe pod obchodním označením DSG. Konkrétně jde o nejmenší typ, který koncern Volkswagen používá. Nasazován je všude od malých aut po střední třídu, a to tam, kde motor nemá přes 250 Nm a stačí pohon předních kol.
auto.cz

Vánoce s Autodromem Most: Dárky od 100 Kč i velké zážitky

Okruhové Vánoce mohou mít podobu drobného suvenýru za pár korun i zážitku za tisíce. Autodrom Most nabízí vše od univerzálního poukazu na kurzy řízení přes vstupenky od 300 Kč. A nechybí ani hodinky za 14 tisíc.
auto.cz

Smart má nový model se spalovacím motorem. Konkurovat může Škodě Superb

Značka Smart patřila mezi ikony evropského automobilového průmyslu. Přechod na elektromobilitu ale nezvládla a dnes jsou její vozy vyvíjeny i vyráběny v Číně u Geely. Místo malých městských vozítek tak dnes Smart uvádí SUV a nově i sportovně laděný sedan.
auto.cz

Automobilky jedou na vlně AI, vydrží ale jen ty nejsilnější

Více než 95 % automobilek dnes investuje do umělé inteligence. Jenže podle analytiků to nevydrží dlouho. Vlak neujede jen nejodvážnějším.
auto.cz

Největší světový výrobce spalovacích motorů s nimi nehodlá končit. Prý ještě vydrží dekády

Japonské automobilky mají na plánovaný konec spalovacích motorů dost odlišný pohled než zbytek světa. Elektromobily sice uvádí, ale naplno běží také vývoj spalovacích motorů a v dohledné době s tím nehodlají končit.
auto.cz

Ford a Renault spojují síly! Budou vyrábět levné elektromobily pro Evropu

Americká automobilka Ford Motor a francouzský Renault uzavřely partnerství. Budou společně vyrábět dva cenově dostupné elektromobily pro evropské zákazníky. Chtějí tak čelit konkurenci čínských výrobců vozů.
auto.cz

Ford Mondeo stále žije a dostal facelift! Není drahý a má úplně normální motory

Na jaře 2022 došlo k ukončení výroby Fordu Mondeo v závodě ve Valencii. Spolu s tím skončilo první Fordovo světové auto na trzích v Evropě v propadlišti dějin.
auto.cz

Vyhráli jste v loterii? Jeden z nejvzácnějších Pontiaců GTO bude skvělým vánočním dárkem

Sice se bude dražit až po Vánocích, ale je to nádherný exemplář nejlepší doby amerických muscle cars s malým nájezdem, po renovaci a s původním motorem i převodovkou.
auto.cz

Peugeoty 208 a 2008 se loučí s důležitým motorem. Vyděláte na tom vy

Modely 208 a 2008 se loučí se stěžejním motorem PureTech 100 k, který příští rok nahradí nová generace plnící normu Euro 6e bis.
auto.cz

Odtahovat od nabíječky jenom spalováky? Pozor si musí dávat i elektromobily! Pokuta není malá

Od 1. července 2025 mají obce v Česku možnost odtáhnout auto zaparkované u nabíjecí stanice, pokud se skutečně nenabíjí. Záměrem je uvolnit prostor těm, kteří energii opravdu potřebují. Jak se nepříjemnostem a pokutě vyhnout?
auto.cz

Ferrari 288 GTO (1984–1987): Závodní auto, které se k závodění nikdy nedostalo

Ferrari 288 GTO vycházelo ze staršího modelu 308 GTB a bylo homologované pro skupinu B v rallye. Zadní kola poháněl motor V8 s dvojicí turbodmychadel, umístěný podélně před zadní nápravou.
auto.cz

Antiparkovací kolík už i v dráze pro chodce? Podle Prahy normální, jiní kroutí hlavou

Praha osazuje ulice tisíci nových antiparkovacích sloupků. Podle města chrání chodce, brání nelegálnímu parkování a šetří chodníky před těžkými auty. Jenže některé realizace vyvolávají otázky – třeba když se sloupek ocitne přímo ve vodicí linii pro nevidomé.
auto.cz

Volkswagen oznámil investiční plán na příští roky, většina půjde do Evropy

Německý koncern Volkswagen investuje do své budoucnosti v letech 2026–2030 celkem 160 miliard eur – méně než v předchozích čtyřletkách. Většina těchto peněz však poputuje do Německa a Evropy.
auto.cz

Ford Ranger Plug-in hybrid má v Česku netradiční rekord. Něco takového by nafťák nezvládl

Ford Ranger je dlouhodobě nejprodávanější pick-up v Evropě. České zastoupení se rozhodlo ukázat populární pick-up také v méně známé roli a výsledkem je nový oficiální český rekord.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.