Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Z Fiatu a PSA může být dvojka evropského trhu

Sloučením dvou velkých automobilových výrobců, skupiny PSA a italského Fiatu, by vznikla dvojka evropského a čtyřka světového trhu.

Světový automobilový průmysl, který čekají kvůli klimatickým změnám obrovské změny, reaguje dalším slučováním.

Blízko dohodě o fúzi jsou americko-italský výrobce Fiat Chrysler (FCA) a francouzská skupina PSA (značky Peugeot a Citroën), informoval list The Wall Street Journal Pod „jednu střechu“ by se tak dostaly značky Alfa Romeo, Citroën, Jeep, Dodge, Lancia, Opel, Peugeot, Maserati, Ram a Vauxhall.

Pokud by ke spojení došlo, vznikl by nový gigant v hodnotě přes 47 miliard eur – obě skupiny loni prodaly dohromady více než 8,7 milionů vozů. Automobilky, které mají sídlo v Paříži a Turíně, by se společně zařadily na čtvrté místo na světě za Volkswagen, Reanult-Nissan-Mitsubishi a Toyotu. Na evropském trhu by pak prodaly téměř stejně vozů jako jednička, německý Volkswagen. Na středeční zprávu v tisku, kterou potvrdily obě skupiny, už zareagovaly trhy: zatímco akcie skupiny Fiat Chrysler stouply na newyorské burze o šest procent, akcie koncernu PSA zvýšily svoji hodnotu na burze pařížské o pět procent.

„Fiat Chrysler Automobiles potvrzuje, že probíhají diskuze o vytvoření skupiny, která by byla jedním ze světových lídrů v mobilitě,“ píše se ve stručném prohlášení FCA, které neobsahuje žádné další detaily. Podle listu The Wall Street Journal by jednou ze zvažovaných možností bylo spojení prostřednictvím výměny akcií. Nově vytvořenou skupinu by pak vedl dosavadní ředitel Peugeotu Carlos Tavares, zatímco ve vedení FCA by zůstal nynější prezident John Elkann.

Vedení obou koncernů už o případném spojení jednalo letos v březnu na autosalonu v Ženevě, rozhovory ale tehdy zamrzly kvůli citlivé otázce o případném uzavření některých továren ve Francii i Itálii.

Komplikací byly i rozdílné majetkové podíly rodiny Agnelliových ve Fiatu (28 procent) a Peugeotových v PSA (13 procent).

V červnu proto začal FCA vyjednávat o sloučení s dalším francouzským výrobcem Renaultem. Svoji nabídku ve výši 30 miliard eur ale brzy stáhl s odvoláním na politický kontext takového obchodu ve Francii – hlavním akcionářem automobilky je totiž s 15procentním podílem francouzský stát. Ten ostatně figuruje i mezi akcionáři koncernu PSA, kde vlastní 12 procent.

Zdroje blízké vyjednávání ale upozorňují, že obchod ještě zdaleka není hotov, a pokud nedojde k situaci, z níž by profitovaly obě strany, mohou jednání skončit. Analytici oslovení listem The Financial Times vidí případné sloučení obou automobilek pozitivně.

Podle Arndta Ellinghorsta ze společnosti Evercore se Carlos Tavares osvědčil jako výkonný manažer už v roce 2017, kdy skupina PSA koupila německý Opel. „PSA potřebuje větší zastoupení v Evropě, PSA zase není přítomný ve Spojených státech, kde má podíl na trhu FCA,“ soudí analytik Philippe Houchois z firmy Jefferies. Francouzský koncern může podle něj navíc pomoci FCA s technologiemi potřebnými ke snižování emisí oxidu uhličitého.

Dlouholetý šéf FCA Sergio Marchionne, který zemřel loni v létě, byl přesvědčen, že s nástupem nových technologií se automobilky mohou vypořádat pouze spojováním. Už v roce 2015 se proto snažil o fúzi s General Motors, tu ale nakonec odmítla šéfka GM Mary Barraová.

Světové automobilky nyní čelí tlaku hned z několika stran – musejí se vypořádat s nástupem autonomních vozů, přechodem na elektromobily i zaváděním technologií snižující emise. K tomu se přidává hrozící ekonomická recese a obchodní války, zejména mezi USA a Čínou. Americko-italský výrobce FCA přitom na poli technologií za svými konkurenty zaostává. Už v příštím roce začnou v Evropě platit nové přísnější regulace na vypouštění emisí.

Guardian: cílem je snížení nákladů

Jak upozornil britský deník The Guardian, slučování automobilek se často uskutečňuje spíše kvůli ušetření nákladů než zvýšení výnosů. I proto se dá očekávat, že se jednání budou točit i okolo budoucího rušení pracovních míst. Případná fúze by mohla mít dopady na britské dělníky v továrně Vauxhall v hrabství Cheshire. PSA už v červnu varovala, že budoucnost podniku závisí na dobré brexitové dohodě. Pokud by k ní nedošlo, plánuje šéf PSA Tavares postavit novou továrnu v jižní Evropě a výrobu tam z britských ostrovů přesunout.

31.10.2019Autodealers

Informace odjinud

Red Bull předvedl pit stop ve stavu beztíže

Nejrychlejší zastávky v boxech měl v letošní sezóně Red Bull. Tým ukázal, že jeho mechanici dokáží vyměnit pneumatiky i v prostředí mikrogravitace.
auto.cz

Opel Corsa přijíždí na český trh, díky slevám ji pořídíte od 289.990 Kč

Šestá generace populárního modelu Corsa konečně dorazila i na český trh, kde láká cenovkou startující pod hranicí 300.000 Kč. Otázkou však je, na jak dlouho
auto.cz

Elektrický Mustang Mach-e bude ještě ostřejší, zástupce Fordu naznačil model Shelby

Jako každý správný Mustang, i elektrický čtyřdveřový crossover Mach-E by se měl dočkat úpravy Shelby, která nabídne ještě ostřejší svezení.
auto.cz

GM žaluje rivala FCA, viní ho z korupce při vyjednávání s odbory

Největší americká automobilka General Motors (GM) zažalovala konkurenta Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Viní ho, že si při vyjednávání s americkým odborovým svazem United Auto Workers (UAW) po řadu let prostřednictvím korupce zajišťoval výhody v oblasti mzdových a pracovních podmínek.
auto.cz

Škoda vstupuje do nové éry, v Bratislavě zahájila sériovou výrobu Citigoe iV

Z výrobní linky bratislavského závodu značky Volkswagen začaly sjíždět první čistě elektrické vozy Škoda Citigoe iV.
auto.cz

VW zvažuje elektrické kombi ve verzi Alltrack. Bez kompromisů s dojezdem se to neobejde

Určitě jste zaregistrovali elektrický koncept ID. Space Vizzion, který VW představil na autosalonu v Los Angeles. Brzy se ho dočkáme ve výrobě.
auto.cz

Německé úřady uložily automobilkám pokutu 2,6 miliardy korun za kartel

Německý kartelový úřad uložil třem velkým automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler úhrnnou pokutu sto milionů eur, což je 2,6 miliardy korun. Podle jeho zjištění se spolu dohadovaly na cenách oceli, kterou kupovaly od dodavatelů, a porušily tak zákon.
Celý článek na iDNES.cz >>

PŘEHLEDNĚ: Pět nejdostupnějších lehkých sporťáků na českém trhu

Také vás štve, jak jsou nová auta stále obéznější? Z trhu ale lehké sporťáky ještě nemizí, i když výběr je stále tenčí. Diskuzi můžeme vést i o tom, co to vlastně sportovní auto je.
Celý článek na iDNES.cz >>

Mercedes-Maybach GLS je opulentní SUV pro bohaté lidi. Se zvláštním vkusem

Velké SUV Mercedes GLS se dočkalo luxusního provedení Maybach, které si na silnici s klasickou verzí rozhodně nespletete.
auto.cz

Naštvaní lidé kritizují jméno Mustang pro elektrický crossover. Tisíce z nich už podepsaly petici

Představením nového elektromobilu způsobil Ford nemalé pozdvižení. Jenže nejspíše ne takové, jaké by si asi automobilka představovala.
auto.cz

Lamborghini poodhaluje nový koncept Vision Gran Turismo

Lamborghini zveřejnilo první ukázku nového konceptu Vision Gran Turismo, jehož premiéra je naplánována na finále šampionátu FIA GT Championships 2019.
auto.cz

Citroën opravdu skončil ve WRC. Prý nemá jezdce

Jako oficiální důvod ukončení aktivit ve WRC uvedl Citroën odchod Sébastiena Ogiera. Něco mi říká, že se to Citroënu spíš hodilo.
auto.cz

Nejvýkonnější MINI John Cooper Works GP dostalo 306 koní a pouze automatické řazení

MINI dnes v Los Angeles představilo svůj nejrychlejší a nejvýkonnější model, kterým je limitovaná edice John Cooper Works GP s výkonem přes 360 koní.
auto.cz

Stěhování výroby toyot po Evropě: důležitý Yaris míří do Kolína

Od roku 2021 bude v kolínské fabrice naplno vládnout Toyota. Podle informací iDNES.cz tam přesune výrobu svého nejvýznamnějšího evropského modelu, malého yarisu s důležitým hybridním pohonem.
Celý článek na iDNES.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.