Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německý průmysl padá do útlumu

Německý průmysl, na jehož poptávce silně závisí i mnozí tuzemští dodavatelé, je v recesi od třetího kvartálu roku 2018. Během uplynulého roku každý měsíc meziročně klesal o čtyři až pět procent.

V jeho závěru nastal ještě strmější sestup. Podle předběžných údajů Spolkového statistického úřadu se v prosinci průmyslová výroba meziročně snížila o 6,8 procenta. Je to nejhorší ukazatel od počátku roku 2009.

Hlavním důvodem je ochlazování globální ekonomiky, včetně slabší poptávky v Číně, jež patří ke klíčovým odběratelům německých průmyslových firem. Ty dostávají ze zahraničí méně objednávek rovněž kvůli přetrvávající nejistotě vyvolané napětím ve světovém obchodě i odchodem Británie z Evropské unie. Obchodní partneři německých vývozců odkládají investice do strojů a zařízení.

Německé společnosti loni sice opět zvýšily vývoz zboží, ale ve srovnání s předchozími lety mnohem volnějším tempem. Export stoupl jen o 0,8 procenta na 1,328 bilionu eur, zatímco v roce 2018 meziroční tempo růstu činilo tři procenta, a v roce 2017 dokonce 6,2 procenta.

21,5 procenta je podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě německého hospodářství, v roce 2016 to bylo 23 procent. Ministr hospodářství Peter Altmaier v této souvislosti varuje před „deindustrializací“ země. Přál by si alespoň 25 procent.

Krátkodobé vyhlídky pro německý průmysl nejsou příznivé, varují ekonomové. „Dodatečnou zátěž pro něj nyní představuje koronavirus. I když musíme brát předběžné statistické údaje z konce roku s jistou rezervou, vypadá to, že výrazný pokles nastane i během letošního prvního čtvrtletí,“ komentuje v listu Handelsblatt Ralph Solveen z ústavu Commerzbank.

Povinný vládní optimismus

Spolková vláda ale zůstává poměrně optimistická. Průmysl se podle její zprávy z konce ledna z vleklé recese letos vymaní a podpoří celkový hospodářský růst. Hrubý domácí produkt Německa by se měl meziročně zvýšit o 1,1 procenta, a proti loňsku tedy zrychlit dynamiku skoro dvojnásobně (z 0,6 procenta).

Vláda v Berlíně spoléhá na to, že hospodářství prospěje především solidní spotřebitelská poptávka i vyšší veřejné výdaje, včetně investic do infrastruktury. Kromě toho předpokládá, že poleví napětí ve světovém obchodě, neboť USA a Čína urovnají své celní spory. Dopady brexitu jsou už podle berlínského kabinetu „předvídatelnější“ než dříve. „Riziko, že bychom mohli letos spadnout do recese, je zažehnáno,“ tvrdí spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU).

Spolkový svaz německého průmyslu (BDI) to ale vidí jinak. „Letos počítáme s hospodářským růstem kolem 0,5 procenta, a to ještě hlavně díky tomu, že bude o několik pracovních dnů více než loni,“ uvádí v časopise Manager Magazin prezident svazu Dieter Kempf.

Dopady na Česko

Skoro dvě pětiny českého vývozu do členských států Evropské unie končí v Německu. „Zdejší firmy se nedávno poprvé staly největším zahraničním dodavatelem německého automobilového průmyslu, dříve to byly firmy španělské,“ poznamenává mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Podle něj se současný nepříznivý vývoj v průmyslu sousední země neprojevuje tak rychle a silně, jako tomu bylo v předešlých letech. „Důvodem je zejména robustní domácí poptávka spojená se silným trhem práce a svižným růstem mezd,“ dodává Diro.

Slábnoucí poptávka v zahraničí představuje pro podnikatele v Česku zatím spíše okrajový problém. Obavy z ní v průzkumu Hospodářské komory vyslovila necelá šestina (16 procent) firem. Nicméně ve vybraných odvětvích, hlavně autoprůmyslu, bude dopad zahraniční poptávky na zdejší výrobce zřejmě zásadní.

16.02.2020Autodealers

Informace odjinud

Legendární a „všemocný“ olej WD-40: Tohle použití určitě neznáte. Neublíží autu?

Penetrační olej WD-40 zná patrně každý, kdo někdy něco dělal nejen na autě, ale také doma. Jeho využití je velmi široké a vlastnosti obecně velmi dobré. Co všechno dokáže?
auto.cz

Nejvtipnější auto všech dob? Tato krabice od bot na kolech je něco pro sběratele

V době, kdy se automobilky předháněly v aerodynamice, přišlo Daihatsu s něčím, co dodnes působí jako z jiného světa. Auto, které se nebálo vypadat jako krabice od bot na kolech. Jenže tahle krabice měla v rukávu víc triků, než byste čekali.
auto.cz

Peugeot Polygon chce už brzy změnit pravidla hry. Klíčové prvky přenese do sériové výroby

Polygon Concept propojuje virtuální ostrov z Fortnite s reálným světem a naznačuje podobu příští generace malého Peugeotu. Hravý hatchback s motýlími dveřmi, obřím head-up displejem a novým i-Cockpitem má ambici stát se „game changerem“ roku 2027.
auto.cz

První elektrická je tu: Tatra Force e-Drive BEV to dělá po svém, k vidění je v Praze

Kopřivnická Tatra Trucks vstoupila do nové éry. Na veletrhu e-Salon 2025 v Praze představila svůj první plně bateriový nákladní elektromobil. Robustní osmikolový stroj spojuje tatrováckou odolnost s moderními technologiemi.
auto.cz

Jak prodávat elektrický Volkswagen za půl milionu? Šéf designu v Praze prozradil plán

Technika a komfort na prvním místě. Šetření nákladů se tedy odehrává tam, kde to zákazníky „bolí“ nejméně.
auto.cz

Nový Renault Clio má české ceny. Začíná na neuvěřitelné částce!

Šestá generace francouzského bestselleru měla být původně jen hybridní, díky konvenční variantě však jeho akční ceník může začínat pod 400 tisíci korun. Na českém trhu je již možné ho objednávat.
auto.cz

Nový Hyundai Nexo na vodík dorazil do Prahy. Už známe detail o jeho pohonu

Druhá generace vodíkového crossoveru značky Hyundai je výkonnější než dřív a veze si větší zásobu vodíku. Také konečně může tahat přívěsy, byť nijak těžké.
auto.cz

Přivítejte nejlepší Jaguar E-Type všech dob: Eagle Lightweight GTR

Když se spojí britská elegance, závodní duch 60. let a moderní technika, vznikne něco opravdu výjimečného. Britská společnost Eagle opět dokázala, že restomod může být mnohem víc než jen modernizovaný veterán.
auto.cz

Lancer Evolution možná není mrtvý. Bez elektřiny to nepůjde

Mitsubishi nezapomnělo na své rallyové kořeny a sní o jedenáctém „evu“. Inženýr značky naznačil, že by určitě bylo elektrifikované.
auto.cz

U nákupních center budeme za parkování platit až 100 Kč za hodinu. Můžeme si za to sami

Co bylo dlouho „zadarmo“, už tak samozřejmé není. Řetězce zavádějí striktnější parkovací pravidla. Zaplatiti můžete až 100 korun za hodinu. 
auto.cz

Svolávací akce vs. technická akce: Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

Zatímco o svolávací akci řada motoristů někdy slyšela, mnohých z nich se přímo dotkla, o technické akci je povědomí motoristické veřejnosti výrazně omezenější.
auto.cz

Citroën DS (1955-1977): Soutěžní speciály, kabriolety, kupé a limuzíny (4. díl)

DS/ID dosáhly velkých úspěchů v motoristickém sportu. Důležitou kapitolou v historii této řady však napsaly i elegantní otevřené verze. Pomyslnou třešničku na dortu tvořily další individuální přestavby.
auto.cz

Cupra naučila Jiřího Mádla novému návyku. Ze spolupráce budou těžit hlavně diváci

Jiří Mádl přesedl do Cupry a sedí mu jako ulitá. S terramarem VZ se symbolicky řadí po bok světových režisérů jako Juan Antonio Bayona či Daniel Brühl. 
auto.cz

Downsizing? GM vyvíjí novou V8, menší verze bude mít 5,7 litru

Americký koncern General Motors vyvíjí novou, šestou generaci osmiválce „small block“. Nyní prosákly informace o jeho objemech. 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.