Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Accenture: autoprůmysl čelí krizi likvidity

Automobilový průmysl je dnes ovlivněn několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.

Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.

Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:

  1. Přerušený dodavatelský řetězec Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.

  2. Ukončení výroby Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.

  3. Nedostatek likvidity Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.

  4. Pokles prodeje vozidel Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize. Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ

Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

  1. rychle reagovat na nově vznikající situaci

  2. obnovit obchodní činnosti

  3. přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)

• Zajistit bezpečnost • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů • Umožnit efektivní rozhodování • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce Jak upravit způsoby fungování („RESET“) • Řídit rizika ve všech oblastech • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“) • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu „Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.

30.06.2020Autodealers

Informace odjinud

Velká výzva autoprůmyslu: Továrny jedou, ale trh je nasycen

Tesla oznámila, že její šanghajská Gigafactory vyrobila už 4 miliony aut. Také čínský Leapmotor hlásí rekordní měsíc a chystá širší globální expanzi. Jenže zatímco někteří ohromují čísly, celý trh se ocitá ve zvláštní situaci: auta se vyrábí rychleji, než je svět dokáže vstřebat.
auto.cz

Nejnebezpečnější křižovatka v Česku: Bouračka každý týden

Uprostřed Prahy, v místě, kde se potkává magistrála, tramvaje, pěší proudy a nespěchající semafory, leží dopravní uzel, který drží nechvalné prvenství. Podle statistik je nejrizikovější křižovatkou v celé České republice.
auto.cz

Kia Seltos konečně v Evropě! Nová generace nabídne hybrid i čistý benzin

Ve světě už druhá generace, v Evropě úplná novinka. Kia Seltos dorazí na náš trh jako náhrada odcházejícího nira. Nabídne kompaktní rozměry, ale velkorysý rozvor, čistě benzinovou paletu motorů s příslibem hybridu, pohon všech kol a infotainment s on-line službami. 
auto.cz

Testujeme nové BMW iX3. Ptejte se, co vás zajímá

Zanedlouho se jako jedni z prvních novinářů posadíme do BMW iX3, alespoň nakrátko při dynamické prezentaci. Pokusíme se najít odpovědi na otázky, které nám napíšete do čtvrtka do 18. hodiny.
auto.cz

Velké volvo, malé motokáry a největší redaktor v trenažéru: Nový Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Patnáctý díl Světa motorů uvidíte ve čtvrtek 11. 12. Na co se můžete těšit?
auto.cz

Auto roku 2026 v ČR zná finalisty. Nafta má stále šanci

Z pětice finalistů jsou tři električtí, ovšem nejlepší auto českých silnic pro rok 2026 stále může mít i naftový šestiválec. Koho tipujete na vítěze?
auto.cz

TEST Opel Grandland Electric – Nová vlajková loď. Opravdu?

Opel Grandland Electric ve verzi Ultimate 4×4 je papírově nejambicióznější opel současnosti. Má pohon všech kol, výkon 239 kW a baterii o kapacitě 73 kWh. Zároveň se nesnaží být za každou cenu efektní ani futuristický, jeho posláním je být normálním autem, jen s elektrickým pohonem. Zvládne to?
auto.cz

VW končí výrobu v Drážďanech. Zkušeným zaměstnancům chce dát statisíce, těm se to ale nelíbí

Tam, kde se kdysi ručně skládal phaeton a později elektrický model ID.3, se brzy rozsvítí monitory vývojářů. Ikonická skleněná manufaktura v Drážďanech se mění v inovační centrum a Volkswagen s partnery do ní posílají miliardy. Zaměstnanci, pro které tu už není místo, řeší, zda se s finanční podporou přesunou do jiné fabriky, nebo odejdou.
auto.cz

Řídili jsme budoucnost Škodovky. Studie Vision O přináší zajímavá řešení

Předzvěst elektrického kombíku, dlouhá někde mezi octavií a superbem, přináší řešení zajímavá po stránce udržitelnosti i ovládání vozu. A také u ní loga v podobě svítících nápisů dávají smysl. Prozkoumali jsme ji dopodrobna.
auto.cz

Jste v bodové tísni? Nyní lze smazat osm bodů během chvíle

Školení s následným odpočtem bodů je dobrou cestou, jak zlepšit stav svého konta a zároveň se zlepšit v řízení. Autodrom Most má volné termíny na prosinec i leden.
auto.cz

Policie v Česku dostala nové Toyoty Hilux. Nasadí je i během protestů, vydrží toho dost

První dvacítku terénních pick-upů Toyota Hilux převzala Policie České republiky. Stalo se tak v Praze v Čestlicích od zástupců společnosti Toyota Central Europe-Czech a Toyota Tsusho, které vozy policii dodává.
auto.cz

KGM Actyon v Česku dostal novou hybridní verzi. Je od základu našlápnutá výbavou

KGM Actyon rozšiřuje českou nabídku o hybridní verzi za lákavou cenu. Nabídne bohatou výbavu včetně lakování s kontrastní střechou. Bohužel nemá pohon všech kol, ale ve srovnání s konkurencí je stále silným soupeřem.
auto.cz

Martin Vaculík o malé převodovce DSG, kterou neměl rád. Rozhovor s ředitelem závodu ve Vrchlabí

Výrobní závod ve Vrchlabí je tradiční součástí automobilky Škoda. Od roku 2012 zde však už nevznikají automobily, ale dvouspojkové automatické převodovky DQ 200, které známe pod obchodním označením DSG. Konkrétně jde o nejmenší typ, který koncern Volkswagen používá. Nasazován je všude od malých aut po střední třídu, a to tam, kde motor nemá přes 250 Nm a stačí pohon předních kol.
auto.cz

Vánoce s Autodromem Most: Dárky od 100 Kč i velké zážitky

Okruhové Vánoce mohou mít podobu drobného suvenýru za pár korun i zážitku za tisíce. Autodrom Most nabízí vše od univerzálního poukazu na kurzy řízení přes vstupenky od 300 Kč. A nechybí ani hodinky za 14 tisíc.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.