Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Accenture: autoprůmysl čelí krizi likvidity

Automobilový průmysl je dnes ovlivněn několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.

Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.

Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:

  1. Přerušený dodavatelský řetězec Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.

  2. Ukončení výroby Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.

  3. Nedostatek likvidity Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.

  4. Pokles prodeje vozidel Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize. Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ

Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

  1. rychle reagovat na nově vznikající situaci

  2. obnovit obchodní činnosti

  3. přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)

• Zajistit bezpečnost • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů • Umožnit efektivní rozhodování • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce Jak upravit způsoby fungování („RESET“) • Řídit rizika ve všech oblastech • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“) • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu „Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.

30.06.2020Autodealers

Informace odjinud

TEST Audi A6 Avant 3.0 TFSI – Téměř dokonalý křižník

Prozatímnímu vrcholu nabídky kombíkového Audi A6 chybí málo k dokonalosti, a nemám na mysli fakt, že je interiér stejný jako u o ⅖ levnější A5. Je tu prvotřídní výbava, spousta prostoru, detaily, které od prémiovky očekáváte a přesto nejsou běžné, a také jemný, ale důrazný motor. To, co by se dalo zlepšit, je otázkou softwaru.
auto.cz

Za volantem přelomové Cupry Raval: Máme se opravdu na co těšit!

Cupra Raval není jen dalším elektromobilem, který doplňuje řady Born a Tavascan. Význam španělské novinky je mnohem širší. Už jen proto, že je prvním vozem skupiny VW na nové technice. Už jsme ji řídili.  
auto.cz

Suchá a čistá garáž i v zimě? Máme pro vás 6 zaručených tipů

Zima umí proměnit garáž v mokré skladiště, kde se sůl lepí na boty, břečka se valí pod regály a beton tiše trpí. Pokud nechcete každé ráno řešit louže pod autem a špínu všude kolem, vyplatí se mít jasný, jednoduchý systém.
auto.cz

BYD představil nový spalovací motor. Co má společného se Subaru a s Porschem?

Čínská automobilka uveřejnila první detaily o nové pohonné jednotce. Jedná se o dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem a… s protilehlými válci. Že by první čínský automobilový boxer?
auto.cz

Která auta skutečně hoří častěji? Spalováky, nebo elektromobily?

S každým požárem elektromobilu se v médiích otevírá otázka, zda jsou elektrická auta nebezpečnější než ta spalovací. Jenže většina čísel, která v takových debatách zaznívají, míchá dohromady úplně všechny požáry – od úmyslného zapálení až po nehody.
auto.cz

Saúdská rallye po 1. dnu: Vede Fourmaux, k titulu má blíže Ogier

Francouz Adrien Fourmaux (Hyundai i20 N Rally1) vede po první dnu Saúdské rallye, která je čtrnáctým a závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Z trojice kandidátů na titul, kteří jedou na vozech Toyota GR Yaris Rally1, si zatím vede nejlépe Francouz Sébastien Ogier, který je aktuálně sedmý.
auto.cz

Nové Chery Tiggo 9 dorazilo do Česka. Konkurent kodiaqu zaujme nejen cenou

Na český trh přichází další luxusní čínské SUV Chery Tiggo 9. Co nabízí dvojče již dříve představené Omody 9 od stejné značky?
auto.cz

Audi A6 a Q5 dostávají motor, který Češi milují. Má skoro 300 koní a nízkou spotřebu

Nabídka pohonů aktuálních generací modelů A6 a Q5 od Audi se rozšiřuje o obligátní vznětový šestiválec 3.0 TDI, který je v prémiovém segmentu i nadále stálicí.
auto.cz

Poplatek za každou jízdu elektromobilem definitivně potvrzen! A má dobrý důvod

Britská vláda definitivně potvrdila, že éra bezplatného ježdění s elektromobily skončí. Od dubna 2028 vstoupí v platnost nová daň, která majitelům elektroaut naúčtuje poplatek za každý ujetý kilometr, respektive míli. Zní to jako začátek konce výhod.
auto.cz

Legendární Škoda 100 se vrátila! Je to pocta prvnímu milionáři

Mladoboleslavská automobilka představila moderní vizi Škody 100/110, jež se stala prvním vozem značky, jenž v prodejích překonal milionovou hranici.
auto.cz

Klíček od Porsche má vlastní konfigurátor. Vytvořili jsme bizarní kýč

Porsche posunulo individualizaci další úroveň: konfigurovat si už nemusíte jen barvu laku nebo typ sedaček, ale i samotný klíček od vozu. Ověřili jsme, kam až se dá zajít – a výsledkem je kombinace, která balancuje na hraně luxusu a bizarního kýče.
auto.cz

Za volantem modernizované Toyoty bZ4X: Lepší technika v podobném balení

Facelift přivál elektrické toyotě se složitým názvem lepší baterii, elektromotory i jízdní schopnosti mimo asfalt. Právě ty jsou až šokujícím způsobem dobré, dokud vám stačí světlá výška. Řádně jsme ji vyzkoušeli v terénu i na asfaltu jižního Španělska.
auto.cz

Abarth zvažuje návrat k benzinu. Bude to ale technický oříšek

Abarth se stal ukázkovým příkladem rizik čisté elektromobility. Po ukončení výroby spalovacích verzí se evropské registrace během dvou let propadly na zlomek původních hodnot. Značka tak musí řešit nejen technická omezení nové pětistovky, ale také omezený investiční prostor v rámci koncernu Stellantis.
auto.cz

V Česku lidé chtějí benzin, na Slovensku naftu. Ale co třeba barva či stáří ojetin?

Ačkoliv se trh ojetin v Česku v mnohém podobá tomu slovenskému, preference kupujících jsou překvapivě odlišné. A není to jen v preferenci paliva.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.