Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Accenture: autoprůmysl čelí krizi likvidity

Automobilový průmysl je dnes ovlivněn několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.

Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.

Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:

  1. Přerušený dodavatelský řetězec Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.

  2. Ukončení výroby Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.

  3. Nedostatek likvidity Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.

  4. Pokles prodeje vozidel Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize. Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ

Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

  1. rychle reagovat na nově vznikající situaci

  2. obnovit obchodní činnosti

  3. přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)

• Zajistit bezpečnost • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů • Umožnit efektivní rozhodování • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce Jak upravit způsoby fungování („RESET“) • Řídit rizika ve všech oblastech • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“) • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu „Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.

30.06.2020Autodealers

Informace odjinud

Další čínská automobilka bude vyrábět v Evropě. Pomůže jí v tom slavné jméno

Čínští výrobci už nechtějí pouze vyvážet hotové automobily do Evropy — chtějí je zde rovnou vyrábět. Nejnověji to potvrzuje kontrakt mezi Magna Steyr a GAC Group, díky němuž se v rakouském Štýrském Hradci začne montovat elektromobil Aion V.
auto.cz

U Mercedesu se spalovacího motoru nebojí. Navzdory přísně normě Euro 7 si velké kubatury zachovají

Blížící se platnost velmi přísné emisní normy Euro 7 nutí mnoho výrobců aut omezit výrobu i nabídku spalovacích agregátů. U Mercedesu ale nic takového neplánují.
auto.cz

TEST Hyundai Ioniq 9 – Uhlazený obr

Největší elektromobil značky Hyundai mi skvěle sedl do noty svými schopnostmi, prostorností i jízdními vlastnostmi. Nehraje si na sporťák a je skvěle komfortní i tichý. Přidejte dobře odladěné jízdní asistenty včetně schopnosti téměř samočinné jízdy po dálnici a máte před sebou skvělý vůz, jehož jedinou nevýhodou je vyšší spotřeba, když se nechcete při delším cestování omezovat.
auto.cz

Durango je i po 24 letech nejoblíbenějším SUV na trhu. Do nabídky vrací šestiválec, páteř tvoří V8

Třetí generace Dodge Durango se z plánovaného běžného modelového cyklu nenápadně přehoupla do kategorie dlouhověkých ikon. I po více než dvou dekádách na trhu si drží pozici rodinného SUV s duší muscle caru. 
auto.cz

Toyota a Isuzu plánují vodíkové autobusy. Takové větší Toyoty Mirai pro spoustu lidí

Na nové generaci autobusů poháněných vodíkovými palivovými články vyvíjejí Toyota spolu s Isuzu. První dodávky by měly být zahájeny už v příštím roce.
auto.cz

Bugatti Veyron Nocturne v zrcadlovém lesku jde do aukce v Dubaji. Existuje jen pět kusů

Limitovaná edice Bugatti Veyron 16.4 Nocturne vznikla v pěti kusech výhradně pro zákazníky na Blízkém východě. Jeden z těchto automobilových šperků nyní nabízí aukční síň RM Sotheby's s odhadovanou cenou mezi 41,5 a 52,5 milionu korun.
auto.cz

Umíte správně používat parkovací brzdu? Není to tak snadné, jak se zdá

Už v autoškole se učí, že po každém odstavení vozidla by měl jeho řidič „zatáhnout“ parkovací brzdu. Její správné používání ale zdaleka tak jednoduché není.
auto.cz

Za volantem nového Renaultu Clio: Šoková terapie

Na evropském trhu se úspěch nezřídka zaměňuje s tradicí a jen málo aut je zde tak úspěšných jako malé Clio. A Renault nám u poslední generace chce připomenout, že úspěch se dá zabalit i do šokujícího kabátu. Projeli jsme se s ním v okolí Lisabonu, abychom zjistili, zda se mise povedla.
auto.cz

Elektrické SUV a dojezd 1000 km? BMW iX3 Neue Klasse to zvládlo

BMW s novou generací iX3 ukázalo, že dojezd elektromobilů může být zase o kus dál. V testu zvládl více než 1000 kilometrů na jediné nabití. Jakkoli byl režim jízdy přísně úsporný, výsledek stojí za pozornost.
auto.cz

EU financuje stavbu nabíječek s megawattovým výkonem. Česku to moc nepomůže

Evropská komise rozdělí více než 600 milionů eur, tedy zhruba 14,5 miliardy korun, na novou infrastrukturu pro alternativní pohony. Vzniknou tisíce rychlonabíječek, vodíkové plničky i elektrifikovaná letiště a přístavy napříč EU. V aktuálním balíku však není jediný projekt přímo pro Českou republiku.
auto.cz

Baterie s polopevným elektrolytem se stávají realitou. Přináší četné výhody

Baterie s polopevným elektrolytem, dlouho považované za laboratorní mezistupeň mezi dnešními lithium-iontovými články a vysněnými solid-state akumulátory, konečně míří do sériové výroby.
auto.cz

Dálnice D11 bude mít šest pruhů. Ještě si ale počkáme

Ředitelství silnic a dálnic získalo souhlasné stanovisko EIA k rozšíření dálnice D11 ze čtyř na šest pruhů až k Poděbradům. Stavět se však má začít až za pět let, až po dokončení úseku D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí.
auto.cz

Nenosíte reflexní prvky? Vystavujete se smrtelnému nebezpečí

Chodci bez reflexních prvků jsou pro řidiče téměř neviditelní, a to nejen mimo město. I pásek na ruku za pár korun může zachránit život.
auto.cz

Dodávka roku 2026 je elektrická a z Koreje, rozhodla porota

Elektromobily letos dominovaly anketě Mezinárodní dodávka roku a zabraly všechna tři místa „na bedně“. Vítězem je model PV5 značky Kia, která je mezi užitkovými auty nováčkem.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.