Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Peníze od EU půjdou do autoprůmyslu a zdravotnictví

Peníze z evropského fondu obnovy by Česko mělo využít hlavně na podporu automobilového průmyslu, investice do zdravotnictví či na digitalizaci. Řekl to premiér Andrej Babiš z ANO po návratu ze summitu EU, kde se lídři evropských zemí dohodli na podobě fondu.

Sestavením plánu reforem pro Evropskou komisi, na základě kterého bude možné peníze čerpat, by měl být pověřen ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

„My potřebujeme řešit náš automobilový průmysl, který má velké problémy. My potřebujeme restrukturalizovat a významně investovat do zdravotnictví. My potřebujeme řešit digitalizaci. My potřebujeme podpořit hlavně stavebnictví. Potřebujeme investovat, musíme se z krize proinvestovat,“ řekl Babiš.

Podle něj by podkladem pro využití peněz měl být Národní investiční plán, který do roku 2050 počítá s asi 20 tisíci projekty za zhruba osm bilionů korun.

Havlíček by měl na sestavení plánu pro Evropskou komisi spolupracovat s dalšími ministry. Babiš nevyloučil ani konzultace plánu s opozicí, podotkl, že peníze bude využívat především kabinet, který vzejde z voleb v příštím roce. Dokument je podle premiéra potřeba připravit co nejdříve, aby bylo možné peníze začít brzy využívat.

Stovky miliard z EU

Na základě dohody ze summitu dostane Česko v období 2021 až 2027 v rámci víceletého finančního rámce unie 27 miliard eur (718 miliard korun). Z fondu obnovy bude na dotacích čerpat 8,7 miliardy (přes 230 miliard korun).

Dalších 15,4 miliardy eur (410 miliard korun) si bude moci za výhodných podmínek v rámci fondu vypůjčit. Babiš řekl, že Česko možnost půjčky využije, pokud budou podmínky výhodnější, než za jakých si země sama půjčuje na finančních trzích.

Babiš v úterý také prohlásil, že mu nevadí zavedení nového přímého zdroje evropského rozpočtu v podobě poplatku z nerecyklovaných plastů. „Já myslím, že je to dobře, protože plasty je věc, kterou chceme řešit, chceme je regulovat, chceme snižovat jejich výskyt. Je to pro naše životní prostředí důležité,“ uvedl.

Český premiér také dodal, že na summitu nevznášel výhrady proti původnímu návrhu předsedy Evropské rady Charlese Michela na spojení čerpání peněz z fondu obnovy s dodržováním pravidel právního státu.

Proti návrhu ostře protestovaly Polsko a Maďarsko, které v tomto ohledu dlouhodobě čelí kritice. Evropští lídři se nakonec dohodli na kompromisní podobě ustanovení, které podmínku v určité podobě obsahuje.

24.07.2020Autodealers

Informace odjinud

Testujeme nové BMW iX3. Ptejte se, co vás zajímá

Zanedlouho se jako jedni z prvních novinářů posadíme do BMW iX3, alespoň nakrátko při dynamické prezentaci. Pokusíme se najít odpovědi na otázky, které nám napíšete do čtvrtka do 18. hodiny.
auto.cz


Auto roku 2026 v ČR zná finalisty. Nafta má stále šanci

Z pětice finalistů jsou tři električtí, ovšem nejlepší auto českých silnic pro rok 2026 stále může mít i naftový šestiválec. Koho tipujete na vítěze?
auto.cz

TEST Opel Grandland Electric – Nová vlajková loď. Opravdu?

Opel Grandland Electric ve verzi Ultimate 4×4 je papírově nejambicióznější opel současnosti. Má pohon všech kol, výkon 239 kW a baterii o kapacitě 73 kWh. Zároveň se nesnaží být za každou cenu efektní ani futuristický, jeho posláním je být normálním autem, jen s elektrickým pohonem. Zvládne to?
auto.cz

VW končí výrobu v Drážďanech. Zkušeným zaměstnancům chce dát statisíce, těm se to ale nelíbí

Tam, kde se kdysi ručně skládal phaeton a později elektrický model ID.3, se brzy rozsvítí monitory vývojářů. Ikonická skleněná manufaktura v Drážďanech se mění v inovační centrum a Volkswagen s partnery do ní posílají miliardy. Zaměstnanci, pro které tu už není místo, řeší, zda se s finanční podporou přesunou do jiné fabriky, nebo odejdou.
auto.cz

Řídili jsme budoucnost Škodovky. Studie Vision O přináší zajímavá řešení

Předzvěst elektrického kombíku, dlouhá někde mezi octavií a superbem, přináší řešení zajímavá po stránce udržitelnosti i ovládání vozu. A také u ní loga v podobě svítících nápisů dávají smysl. Prozkoumali jsme ji dopodrobna.
auto.cz

Jste v bodové tísni? Nyní lze smazat osm bodů během chvíle

Školení s následným odpočtem bodů je dobrou cestou, jak zlepšit stav svého konta a zároveň se zlepšit v řízení. Autodrom Most má volné termíny na prosinec i leden.
auto.cz

Policie v Česku dostala nové Toyoty Hilux. Nasadí je i během protestů, vydrží toho dost

První dvacítku terénních pick-upů Toyota Hilux převzala Policie České republiky. Stalo se tak v Praze v Čestlicích od zástupců společnosti Toyota Central Europe-Czech a Toyota Tsusho, které vozy policii dodává.
auto.cz

KGM Actyon v Česku dostal novou hybridní verzi. Je od základu našlápnutá výbavou

KGM Actyon rozšiřuje českou nabídku o hybridní verzi za lákavou cenu. Nabídne bohatou výbavu včetně lakování s kontrastní střechou. Bohužel nemá pohon všech kol, ale ve srovnání s konkurencí je stále silným soupeřem.
auto.cz

Martin Vaculík o malé převodovce DSG, kterou neměl rád. Rozhovor s ředitelem závodu ve Vrchlabí

Výrobní závod ve Vrchlabí je tradiční součástí automobilky Škoda. Od roku 2012 zde však už nevznikají automobily, ale dvouspojkové automatické převodovky DQ 200, které známe pod obchodním označením DSG. Konkrétně jde o nejmenší typ, který koncern Volkswagen používá. Nasazován je všude od malých aut po střední třídu, a to tam, kde motor nemá přes 250 Nm a stačí pohon předních kol.
auto.cz

Vánoce s Autodromem Most: Dárky od 100 Kč i velké zážitky

Okruhové Vánoce mohou mít podobu drobného suvenýru za pár korun i zážitku za tisíce. Autodrom Most nabízí vše od univerzálního poukazu na kurzy řízení přes vstupenky od 300 Kč. A nechybí ani hodinky za 14 tisíc.
auto.cz

Smart má nový model se spalovacím motorem. Konkurovat může Škodě Superb

Značka Smart patřila mezi ikony evropského automobilového průmyslu. Přechod na elektromobilitu ale nezvládla a dnes jsou její vozy vyvíjeny i vyráběny v Číně u Geely. Místo malých městských vozítek tak dnes Smart uvádí SUV a nově i sportovně laděný sedan.
auto.cz

Automobilky jedou na vlně AI, vydrží ale jen ty nejsilnější

Více než 95 % automobilek dnes investuje do umělé inteligence. Jenže podle analytiků to nevydrží dlouho. Vlak neujede jen nejodvážnějším.
auto.cz

Největší světový výrobce spalovacích motorů s nimi nehodlá končit. Prý ještě vydrží dekády

Japonské automobilky mají na plánovaný konec spalovacích motorů dost odlišný pohled než zbytek světa. Elektromobily sice uvádí, ale naplno běží také vývoj spalovacích motorů a v dohledné době s tím nehodlají končit.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.